Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

check Overdraagbaarheid instellingen

Lees meer
19 okt 2015 22:13 #3086 door Ed Manheim
Overdraagbaarheid instellingen werd gestart door Ed Manheim
Intro
De programma-instellingen worden, in de windows versie, opgeslagen in het register.
Daardoor moeten de persoonlijke aanpassingen "handmatig" overgebracht worden naar een tweede systeem.
Voorbeeld: Ik gebruik BankTrans zowel op mijn Desktop als op m'n Laptop en plan ook het gebruik vanaf een Linux systeem.
De data wordt weggeschreven op een Synology server.

Suggestie:
Het zou comfortabel zijn wanneer de instellingen niet meer in het register maar in een portable bestand zouden staan.
Dat bestand zou dan naast de kasboek data (dus in dezelfde directory) opgeslagen kunnen worden.
Ze zijn dan vanaf elke werkplek beschikbaar en aanpasbaar.

Al mijn kritiek is opbouwend bedoeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21 nov 2015 08:26 #3141 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Overdraagbaarheid instellingen
Hallo Ed,

Sorry voor mijn late reactie maar dit is nog niet zo eenvoudig. Allereerst heb ik altijd 1 instelling nodig die aangeeft waar de instellingen op een bepaald systeem staan. Dat zou in dit geval ook de map kunnen zijn waar de administraties in worden bijgehouden. Daarnaast worden in de instellingen ook een aantal mappen opgenomen. Deze mappen moet je per systeem kunnen instellen, deze kunnen namelijk afwijken. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat zou moeten doen en daar moet ik nog eens over nadenken. Mocht jij een idee hebben dan hoor ik het graag.

Mvg., Tonnie

Lees meer
27 nov 2015 22:15 #3147 door Ed Manheim
Beantwoord door Ed Manheim in topic Overdraagbaarheid instellingen
De late reactie is je vergeven.
Ik weet niet waarom het bij BankTrans zo moeilijk is het register te vermijden. Ik kreeg zojuist een update van een programma (AdvancedDiary) binnen waarbij je, tijdens de installatie, kunt kiezen voor een register-gebonden of en portable installatie.
Er is grote overeenkomst. De "databases" (ja meerdere) kun je plaatsen waar je wilt, dus ook op een network share. De toepassing kan op een onbeperkt aantal werkstations gerund worden. Alle instellingen komen in de map van de databases. Ik vermoed dat de info over de map met de databases in de startlocatie van de toepassing is/wordt geplaatst.

Een vriendelijke groet,

Ed

Lees meer
29 nov 2015 08:58 #3148 door Tonnie
Hallo Ed,

Bedankt voor de extra informatie. Maar, weet je ook hoe de map voor de databases wordt bewaard? Dat moet het programma dan toch weten? Of wordt er niet automatisch een database geopend bij het starten van het programma? Daar zit mijn probleem momenteel.

Ik heb er inmiddels wel al over nagedacht en ik kan het wellicht oplossen door in de programmamap een instellingenbestandje op te nemen waarin de plaats van het echter instellingen bestand staat.

mvg., Tonnie

Lees meer
29 nov 2015 20:56 #3149 door Ed Manheim
Hallo Tonnie,
Ik heb het even uitgezocht. Inderdaad staat er één bestand met een heel actuele datumstempel. Het is een *.ini bestand met alle gegevens die nodig zijn om de database te bereiken. Ik plak hem hier bij maar uiteraard heb ik de privézaken een beetje veranderd.

Succes!

Ed

Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

Lees meer
01 dec 2015 01:09 #3154 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic Overdraagbaarheid instellingen
Tonnie,

Als je bijvoorbeeld een programma als Mesnews neemt, welke ook goed op meerdere systemen werkt, zie je dat in de installatie directory een ini file opgenomen is waarin staat wat het pad naar de data directory is.
In die data directory staat dan weer een ini met de basis instellingen.

MesNews2_data.ini
EmplacementData=D:\Users\Machiel\AppData\MesNews

Met vriendelijke groet,
MdW.

Lees meer
02 dec 2015 01:04 #3161 door HH
Beantwoord door HH in topic Overdraagbaarheid instellingen
Tonnie,

Aangezien jij QT gebruikt vermoed ik dat je de settings beheert met de QSettings class. Standaard gebruikt deze class de registry onder windows, maar je kunt QSettings ook met ini files laten werken door in de constructor het formaat op QSettings::IniFormat te zetten.

Misschien kun je hier iets mee?

Groet,
Hans

Lees meer
02 dec 2015 07:41 #3162 door Tonnie
@Hans, bedankt voor de tip. Ik had dit al eens bekeken en gezien dat dit inderdaad een mogelijkheid is. \

Die aanpassing is natuurlijk niet zo moeilijk. Alleen verplaatsen is echter niet voldoende. Nu wordt alles bewaard in 1 instellingenbestand en dat zal ik moeten splitsen. Verder zal het ook zo zijn dat indien je meerdere systemen gebruikt om dezelfde administratie te benaderen niet overal de mapstructuur hetzelfde zal zijn. Ik zal de mappen / bestanden in de instellingen dus weer wel systeemafhankelijk moeten maken en dat maakt het een stuk lastiger. Zeker omdat 1 van die instellingen ook nog rekeningafhankelijk is.

Ik zal er in één van de volgende versies werk van maken.

Mvg., Tonnie

Lees meer
06 mei 2016 10:14 #3606 door Tonnie
Hallo,

Gisteren is de nieuwe versie van BankTrans online gezet (2.40) waarin de plaats voor opslag van de instellingen kan worden aangepast. Hierbij kan nu worden aangegeven dat de instellingen in een bestand moeten worden bewaard en kan tevens de locatie van het bestand worden aangegeven.

Hopelijk werkt het zoals verwacht.

Mvg., Tonnie

Lees meer
12 mei 2016 14:03 #3609 door Ed Manheim
Tonnie bedankt!
Ziet er goed en werkbaar uit.

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

Gemaakt door Kunena