Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

check Spaarrekening - zonder import in banktrans

Lees meer
23 dec 2015 23:58 #3195 door René
Graag aandacht voor het volgende:
- Bij import van een transactie NAAR een spaarrekening waarvoor (om wat voor reden dan ook) geen BankTrans import wordt gedaan, wordt deze als "uitgave" gezien.....
- Indien de tegenreking ook beheerd wordt via BankTrans, wordt bij import van tegengestelde transactie de "overboeking" indicatie gezet.

Maar aangezien niet alle rekeningen worden beheerd (of kunnen worden geëxporteerd of geïmporteerd), zou ik handmatig tegenboekingen moeten opvoeren (als ik het goed begrijp).....

Ik zou daarvoor volgende functionaliteit willen voorstellen:
- Door een rekening als "tegenrekening" (of "Balans") rekening aan te wijzen (rekening + kenmerk handmatig op te voeren), geef je aan dat alle transacties van/naar deze rekening GEEN uitgaven/inkomsten, maar overboekingen zijn.
- Om te ondersteunen dat zo'n rekening nooit transacties via imports ontvangt, zou de "tegenboeking" bij import automatisch moeten worden gemaakt (met kenmerk "auto overboeking" o.i.d.).
- Komt er later toch een import van dezelfde tegenboeking, dan kan deze alsnog "gekoppeld" worden, en wordt de "auto-overboeking" en normale "overboeking".

Daarmee zou een mooi stukje software voor mij nog mooier worden...... Of heb ik reeds bestaande functionaliteit gemist?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02 jan 2016 08:54 #3202 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Spaarrekening - zonder import in banktrans
Hallo René,

Gegevens van spaarrekeningen kunnen inderdaad vaak niet worden geëxporteerd. Geen idee waarom de banken dat niet voorzien. Als je deze boekingen in BankTrans op wil nemen en als overboeking markeren moet je dat inderdaad allemaal handmatig doen.

Jij stelt voor om dit automatisch te laten verlopen. Ik heb hier in het verleden al eens een poging voor gedaan maar die gaf ontzettend veel problemen. De reden hiervan is dat alle banken de gegevens op een andere manier aanleveren en ook nog een regelmatig zaken aanpassen. Toevoegen van deze functie lijkt mij dan ook erg lastig en foutgevoelig.

Wat ik wel kan doen is een functie maken die voor een gekozen transactie een tegenboeking aanmaakt. Bij het starten van de functie wordt dan om de tegenrekening gevraagd waarna de tegenboeking wordt gemaakt en de oorspronkelijke transactie wordt aangepast zodat deze als overboeking wordt herkend. Het vinkje overboeking wordt dat ook gelijk gezet. Hiermee lijkt me jouw probleem ook opgelost.

Kan je je hier in vinden?

Mvg., Tonnie

Lees meer
02 jan 2016 18:13 #3204 door René
Beantwoord door René in topic Spaarrekening - zonder import in banktrans
Hallo Tonnie,

Dank voor de reactie. Ik stel inderdaad voor om een automatische tegenboeking aan te maken, maar ook de functie onderdeel van de import te maken.
Dat kan (relatief eenvoudig) doordat de tegenrekening bekend is. Dat is in feite het enige dat nodig is voor het genereren van de tegenboeking, want voor het overige (op teken-wisseling bedrag & rekening nrs. na,) is de transactie identiek aan de geïmporteerde transactie.
- Hoewel ik nog niet gevonden hebt hoe ik een rekening handmatig kan opvoeren, want daarvoor moet je een "dummy" bestand aanmaken, maar dat is een ander onderwerp -
Als de (tegen)rekening dan ook nog een extra (handmatig te onderhouden) kenmerk kan krijgen dat deze functie bij import activeert (of in "nabewerking" van import), dan zijn we er toch?
Deze controle is mijn inziens vergelijkbaar met de match van datum/tegenrekening/tegengesteld bedrag (voor aanzetten "overboeking"), want indien niet gevonden is automatische aanmaak gewenst.

Door bovendien het kenmerk "auto overboeking" te gebruiken, kan bij een latere import deze alsnog worden opgewaardeerd tot echte tegenboeking...
Zo zit het voorgestelde mechaniek niemand in de weg....

Maar ik ken structuur van de code niet, dus misschien is het niet zo simpel in te passen.....

Groet,
René.

Lees meer
03 jan 2016 12:00 #3208 door Rob
Beantwoord door Rob in topic Spaarrekening - zonder import in banktrans
Hallo René,
Ik heb een exportbestand van de bank genomen en alle regels behalve de overboekingsregel verwijderd.
Vervolgens heb ik het bankrekeningnummer gewijzigd naar een victief nummer: NL92INGB0000000001
De omschrijving heb ik ook even aangepast. Je krijgt dan zoiets als:

"Datum","Naam / Omschrijving","Rekening","Tegenrekening","Code","Af Bij","Bedrag (EUR)","MutatieSoort","Mededelingen"
"20160101","SALDO","NL92INGB0000000001","","ST","Bij","100,00","Saldo",""

Als je dit record opslaat en daarna importeert in banktrans, dan krijg je een tweede rekening in je overzicht erbij.

Rob.

NB: @Tonnie: het lijkt mij ook prettig om het werken met spaarrekeningen minder handmatig en meer geautomatiseerd te laten verlopen.

Lees meer
04 jan 2016 11:37 #3213 door A.A.H.M. de Bruijn
Beantwoord door A.A.H.M. de Bruijn in topic Spaarrekening - zonder import in banktrans
Hallo allemaal,
Ik heb een ING rekening en daarbij een spaarrekening; hoe krijg ik het voor elkaar om het betalingsverkeer tussen lopende- en spaarrekening te markeren als overboeking? Ik kan er niet handmatig een vinkje bij zetten.
Tevens kan ik geen zoekfunctie vinden in de "Help", zie ik iets over het hoofd?
(mochten deze vragen als dom overkomen dan mijn excuses, ik heb extreem weinig kennis van bankieren)
Vriendelijke groeten,
Harry

Lees meer
04 jan 2016 19:51 #3215 door Tonnie
Hallo Harry,

Betreffende de overboekingen voor de ing. Aangezien ing geen aparte rekeningnummers gebruikt voor de spaarrekeningen neem ik aan dat je de transacties voor de spaarrekening handmatig hebt aangemaakt. Als je de twee transacties als overboeking wil markeren dan moeten de bedragen tegengesteld zijn, de datums niet meer dan 7 dagen uit elkaar liggen en rekeningnummer moet gelijk zijn aan tegenrekeningnummer (voor beide transacties). Als dat zo is worden beide transacties als overboeking gemarkeerd indien Menu / Extra / Controleer overboekingen wordt gestart.

Betreffende de Help. Daar kan momenteel inderdaad nog niet in worden gezocht. Ik ben bezig met een nieuw help-systeem maar dat is nog niet geheel foutvrij. Dat wordt pas in één van de volgende versies van BankTrans vrijgegeven. Je hebt dus niets over het hoofd gezien.

Mvg., Tonnie

Lees meer
04 jan 2016 20:24 #3217 door A.A.H.M. de Bruijn
Beantwoord door A.A.H.M. de Bruijn in topic Spaarrekening - zonder import in banktrans
Hallo Tonnie,
Dank je wel voor je reactie.
De transacties mbt de spaarrekening zijn niet zichtbaar op de lijsten. Er komt slechts "van spaarrekening" of "naar spaarrekening" op de afschriften.
Vandaar dat ik wilde proberen om ze handmatig als overboeking te markeren, maar ik neem nu aan dat dit niet kan.
Ik vind dit niet echt een probleem maar dan hoef ik niet verder te proberen.
Hoedanook bedankt.
Mvg,
Harry

Lees meer
28 jan 2016 09:26 - 28 jan 2016 09:29 #3285 door Jelle
Beantwoord door Jelle in topic Spaarrekening - zonder import in banktrans
Hallo Tonnie,

Ik gebruik Banktrans sinds een paar dagen.
SUPER programma.

Alleen wil ik ook graag mijn spaarrekening bij de ING toevoegen.
Ik ben de hele avond bezig geweest om het te proberen met die regel die die Rob aangeeft.
Ik heb van alles geprobeerd echter zonder resultaat.
Terwijl het Rob op die manier toch is gelukt op z'n spaarrekening toe te voegen.

ik krijg de fout melding "onbekend formaat, het bestand kan niet worden ingelezen"
Terwijl ik die regel van Rob heb gekopieerd en geplakt.
Laatst bewerkt 28 jan 2016 09:29 door Jelle. Reden: aanvulling

Lees meer
29 jan 2016 10:24 #3288 door Tonnie
Hallo Jelle,

Allereerst bedankt voor de complimenten.

Betreffende je vraag. Ik heb de regel van Rob even bekeken en zo te zien moet je in ieder geval de komma's vervangen door punt-komma's (;). Misschien lukt het dan wel. Via deze link kan je overigens nog een uitgebreidere beschrijving vinden van het formaat. Wellicht heb je daar ook nog iets aan.

Mvg., Tonnie

Lees meer
09 juni 2016 21:37 #3657 door Tonnie
Hallo,

Ik heb zojuist een nieuwe versie van BankTrans online gezet (2.41) waarmee handmatig overboekingen kunnen worden aangemaakt, Hierdoor wordt veel handwerk en de kans op fouten bij het maken van een overboeking voorkomen. Hopelijk bevalt deze aanpassing.

Betreffende het zoeken in de handleiding, dat is vanaf versie 2.40 al mogelijk.

Mvg., Tonnie

Gemaakt door Kunena