Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp:

Filteren op boekingsdatum 19 jan 2018 10:24 #4408

• Jan
  • Jan's Profielfoto Onderwerp Auteur
Bij banktransacties is de verwerkingsdatum ofwel boekingsdatum de sleutel van elke transactie.
De rentedatum is uitsluitend van belang voor berekening van de rentevergoeding door de bank.
Het zou daarom een substantiële verbetering zijn als in BankTrans de filtering van transacties op boekingsdatum plaatsvindt in plaats van rentedatum.

In het verlengde hiervan:
Banksaldi per 'n bepaalde datum worden ALTIJD bepaald aan de hand van de boekingsdatum.
'n transactie met boekdatum 31 december 2017 en rentedatum 1 jan. 2018 behoort tot boekjaar 2017.
Bij filtering op huidig jaar wordt de transactie thans ten onrechte weergegeven als zijnde 'n transactie in 2018.
Hierdoor matchen de banksaldi volgens BankTrans ook niet meer met die van de bank(afschriften).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Geert M.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Jan. Reden: tekstcorrectie

Filteren op boekingsdatum 02 apr 2018 21:35 #4496

• Jan
Jammer, dat de auteur van dit programma niet de moeite neemt om op deze forummelding te reageren.
Maar meer dan dat nog geeft zo'n primaire fout in het programma, en het feit dat deze ook op aangeven niet wordt hersteld, te denken over de kwaliteit van het programma.

Filteren op boekingsdatum 03 apr 2018 12:39 #4500

Hallo Jan,

Ik had het verzoek wel gezien maar ben nog aan het nadenken over een juiste oplossing. Dat is uiteraard geen reden om niet te reageren waarvoor bij deze mijn excuses.

Dit probleem is al eens eerder aan de orde geweest en een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat in de instellingen wordt aangegeven welke datum gebruikt moet worden in het filter. Uitbreiden van het filter zou natuurlijk ook kunnen maar heeft niet meteen mijn voorkeur. Wat vindt jij hiervan?

Wellicht kan je overigens we al gebruik maken van het overizicht Rekeningsaldo's. Daarin kan je namelijk aangeven welk datumveld moet worden gebruikt voor de berekening van het saldo.

Mvg., Tonnie

Filteren op boekingsdatum 16 juli 2018 17:07 #4582

Hallo Tonnie,

Mijn vrouw past de rentedatum aan van bv een transactie op zaterdag de 31ste die bij de bank pas op maandag de 2de wordt geboekt omdat ze de uitgave in de maand wil tellen waarin hij gedaan wordt en niet op de boekingsdatum van de bank. Tot op heden werkte dat goed door de rentedatum aan te passen, welke ook door het filter gebruikt wordt.

Ik ben het met Jan eens dat de boekingsdatum leidend zou moeten zijn dus die wil ik eigenlijk niet aanpassen plus ik zou van alle historische gecorrigeerde transacties de boekings- en rentedatum om moeten gooien om het weer correct via het filter te laten lopen.

Zou het toch geen optie zijn om de filterdatum via de instellingen te regelen, of ipv 2 filterdata iets van een dropdown of een radiobutton met B-datum of R-datum nabij het datumfilter om te kunnen kiezen op welke datum je filtert en de totalen worden weergegeven? Of is dit technisch gezien iets ingewikkelds?

Alvast bedankt,
Henk-Jan

Filteren op boekingsdatum 16 juli 2018 20:16 #4583

• Jan
Henk-Jan, over welke bank heb je het dan? Als je vrouw op Za 31 'n pintransactie doet, dan staat de rentedatum toch al op 31ste en de boekdatum op 2de.
Als je bank alleen de boekdatum in de download meegeeft, lijkt het me niet verstandig om de boekdatum aan te passen, omdat daarmee de overeenstemming van saldi tussen BankTrans en bankafschriften verstoord wordt. Of ga je dan zelf rentedatums toevoegen?
Als je bank als rentedatum de 2de aangeeft wordt het tijd om met je bank te gaan praten ;-)
De enige taak en functie van rentedatum (n.l. renteberekening) is in april al uitgebreid (per email) met Tonnie besproken. Daarbij is jou wens helaas niet voorzien.
Aan jou wens zou alsnog tegemoet kunnen worden gekomen door bij instellingen 'n keuzeoptie tussen rentedatum of boekdatum voor de filter toe te voegen, zoals Tonnie ook zelf al heeft aangegeven.

Filteren op boekingsdatum 26 aug 2018 00:37 #4606

Hallo Jan,

Dit betreft de ING. Als je op zaterdag de 31ste een pintransactie doet, dan staat die datum netjes vermeld in de omschrijving van de transactie. De boekingsdatum is dan inderdaad de 2de.

Omdat de filtering in Banktrans adhv de renteatum was, past ze deze datum aan om zo toch een correct overzicht per maand te krijgen.
Nu dit in Banktrans veranderd is naar boekdatum, is ze terug bij af. En zoals je al zei is het niet wenselijk om nu de boekdatum te gaan aanpassen.

@Tonnie, zou het toch niet mogelijk zijn dit bij de instellingen op te nemen; Filterdata op basis van boekings- of rentedatum? Dan hoef ik de historisch transacties niet aan te passen om het filter weer te laten werken, en eigenlijk wil ik de boekingsdatum niet aanpassen.

Alvast bedankt,
Henk-Jan

Filteren op boekingsdatum 26 aug 2018 09:47 #4608

• Jan
Henk-Jan,

Rentedatum, Boekingsdatum en Omschrijving zijn drie verschillende velden in ’n transactie-record.
Ik begrijp nu uit jou post dat ING alleen ’n boekingsdatum en omschrijving verstrekt in het transactie-download bestand, en geen rentedatum.
Bij “weekend-transacties” pas je dus de boekdatum aan naar de datum die vermeld staat in de omschrijving.
In feite gebruik jij daarmee in Banktrans dan de kolom Boekingsdatum als rentedatum.
Wordt de kolom Rentedatum in Banktrans dan dus helemaal niet gevuld/gebruikt bij/door jou?

Of, nu ik jou post nogmaals doorlees: staan bij ING dan zowel rentedatum en boekingsdatum beide op de 2e?

Groet,
Jan

Laast bewerkt: door Jan. Reden: aanvulling

Filteren op boekingsdatum 26 aug 2018 13:56 #4609

Hallo Jan,

Inderdaad de CSV van ING bevat maar 1 datumveld, zie bijgevoegd voorbeeld.
Na importeren staat deze dartum in zowel rente- ald boekdatum ingevuld. Omdat BankTrans tot voorkort op rentedatum filterde hebben we die datum steeds aangepast omdat je anders de filtering op datum en daarvan afhankelijk bv het inkomsten/uitgaven overzicht nooit kloppend kreeg.

Nu de filtering op boekdatum plaatsvind zijn alle reeds aangepaste transacties weer "incorrect". Ik moet dus of alles exporteren naar Excel, de records met boekdatum <> rentedatum aanpassen en weer importeren, of de datumfiltering instelbaar maken bij de instellingen zodat we de rentedatum kunnen gebruiken in het filter en dus voor de overzichten.
Dat laatste zou mijn voorkeur hebben, dan hoef ik niet alle oude transacties aan te passen en kan iedereen beslissen welke datum te gebruiken in het filter.

Henk-Jan
Bijlagen:

Filteren op boekingsdatum 28 aug 2018 11:25 #4610

• Jan
Henk-Jan,
De rentedatum is uitsluitend van belang voor de renteberekening door de bank.
Om die reden wordt de rentedatum door ING niet opgenomen in de CSV-transactiebestand.
Dat Banktrans de boekingsdatum bij de ontbrekende rentedatum invult is incorrect en inhoudelijk onjuist.
U gebruikt de kolom rentedatum oneigenlijk als “betalingsdatum” bij PIN-betalingen in het weekend.
Er zijn overigens meer transacties waar de rentedatum afwijkt van de boekingsdatum.
In uw situatie geeft de kolom rentedatum dus mogelijk ’n onjuiste weergave van feiten.

Het hele probleem houdt direct verband met het feit dat tot nu toe geen interbancair betalingsverkeer wordt uitgevoerd in het weekend.
Volgens berichtgeving wordt vanaf mei 2019 voortaan alle digitale betalingsverkeer direct uitgevoerd, dus ook in het weekend. Vanaf dan zijn “betalingsdatum” en boekingsdatum dus voortaan gelijk.
Daarmee is dan Uw probleem verleden tijd.
Een afwijkende rentedatum kan/zal dan nog slechts zeer incidenteel voorkomen.
Het is uiteraard aan Tonnie om aan uw wens te voldoen.
m.vr.gr.
Jan

Filteren op boekingsdatum 02 sept 2018 12:53 #4619

• Jan
Tonnie,

De filtering vind nu terecht plaats op boekingsdatum, maar de sortering is nog steeds op rentedatum.
Gaarne ook de sortering wijzigen in aflopend op boekingsdatum.

Met vriendelijke dank
Jan

Laast bewerkt: door Jan. Reden: verbetering
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Gemaakt door Kunena