Check op dubbele mutaties..
- Peter
-
Onderwerp Auteur
Onlangs liep ik tegen het volgende dingetje aan. Jan, Piet en Klaas maken € 10,00 over op mijn bankrekening. Ieder vanaf zijn eigen rekening. Dinsdagmorgen haal ik de laatste mutaties op bij de Rabo. Jan had betaald. Het transactions.txt bestand werd goed ingelezen. Eind van de middag hebben Piet en Kees ook betaald. Echter nu wordt het nieuwe transactions.txt bestand niet goed ingelezen, omdat er sprake van dubbele mutaties zou zijn. Na met een teksteditor de rentedatum veranderd te hebben werden de mutaties van Piet en Klaas wel goed ingelezen. Het lijkt er op dat de check op dubbele mutaties niet helemaal goed gaat. Wellicht kun je dit oplossen? Dat zou heel fijn zijn! Alvast dank.
Gr. Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Machiel de Wit
-
Is dit vanaf dezelfde tegen rekening, of telkens andere.
Vaak laat een bank wel zien dat de mutaties in het saldo verwerkt zijn (getruct) maar zijn ze nog niet werkelijk verwerkt.
De volgende dag klopt de DL dan wel.
Met vriendelijke groet,
MdW.
- Peter
-
Onderwerp Auteur
Is inderdaad telkens een andere tegenrekening. Ik heb dus 2 transactions.txt bestanden. Een met de bijschrijving van Jan en in de andere zitten Piet en Klaas. Als Jan 's ochtends is ingelezen worden de bijschrijvingen van Piet en Klaas 's middags bij de volgende export en in het andere .txt bestand dus als dubbele mutatie gezien en daardoor niet ingelezen. Het was aanvankelijk lastig om uit te vogelen waar het verschil vandaan kwam.
Het fenomeen van de niet zichtbare mutaties bij de bank, terwijl wel het saldo is aangepast is mij bekend, maar dat is wat anders. Deze mutaties zijn allemaal zichtbaar en kunnen gewoon worden geëxporteerd. Ik kies dan voor het downloaden van alle veranderingen sinds de vorige download en dat gaat prima.
- Tonnie
-
De controle op dubbel wordt momenteel uitgevoerd op rekeningnummer, datum en bedrag. De controle wordt overigens alleen uitgevoerd op transacties die al in BankTrans aanwezig zijn voordat wordt geïmporteerd. Dubbele binnen één bestand worden wel geaccepteerd. Als je bij het exporteren vanaf de bank dus b.v. de laatste 5 dagen nooit meeneemt, heb je dit probleem niet.
Je hebt overigens gelijk dat dit niet handig is en er is ook al een eerder verzoek geplaatst om dit verder uit te breiden (met bv tegenrekening). Ik zal dit in één van de volgende versies van BankTrans in orde maken.
Mvg., Tonnie
- Peter
-
Onderwerp Auteur
Het klopt wat je zegt. Ik liep tegen e.a.a. aan doordat ik zowel 's ochtends een export-import had gedaan en 's middags weer. In de middag export zat een nieuwe bijschrijving van eenzelfde bedrag en met dezelfde rentedatum echter van een andere tegenrekening. Daarom was ik ook een beetje verbaasd dat het als een dubbele mutatie werd gezien. Als ik de middag export een paar dagen later had gedaan, had BankTrans dan niet gemeld dat er sprake zou zijn van een dubbele mutatie? Immers zelfde bedrag en rentedatum staat reeds in de database. Dezelfde bedragen en rentedatum in een enkele export-import geven inderdaad geen probleem.
Ik probeer zoveel mogelijk BankTrans synchroon te laten lopen met het saldo van de bank zelf. Met ASN en de Rabo gaat dat in principe prima. Na de export en import kun je dan immers snel zien of er ergens iets niet goed zit. Lees huidige banksaldo = huidige BankTranssaldo. Met de ING is het walt lastiger, omdat je daar helaas geen "realtime" export kan doen.
Fijn dat je t.z.t. de check wil uitbreiden met bijvoorbeeld de tegenrekening!
Gr. Peter
- Tonnie
-
Ik heb de controle op dubbele transacties aangepast. Vanaf versie 2.28 wordt ook gecontroleerd op tegenrekening. Via Instellingen kan je overigens nog terug naar de oude situatie mocht dit wenselijk zijn.
Mvg., Tonnie
- Machiel de Wit
-
Maar waarom zou je dit niet willen (dus waarom is dit instelbaar)?
Met vriendelijke groet,
MdW.
- Tonnie
-
Mooi dat je de tegenrekening nu ook mee laat wegen.
Maar waarom zou je dit niet willen (dus waarom is dit instelbaar)?
Dit heb ik gedaan omdat je in BankTrans de tegenrekening aan kan passen. Als je dit doet en je zou daarna hetzelfde bestand inlezen worden de dubbele niet meer herkend.
Mvg., Tonnie
- Machiel de Wit
-
Al geldt dat natuurlijk ook voor de datums, indien je aanpassen via de instellingen mogelijk hebt gemaakt.
Met vriendelijke groet,
MdW.
- HdV
-
Dit heb ik gedaan omdat je in BankTrans de tegenrekening aan kan passen. Als je dit doet en je zou daarna hetzelfde bestand inlezen worden de dubbele niet meer herkend.
Begrijp ik het goed dat de extra instellingmogelijkheid louter is toegevoegd om handgewijzigde transacties uit te sluiten? Daarmee voorkom je dan toch ook dat de niet-handgewijzigde dubbelen niet meer worden gedetecteerd? Da's dan jammer.
[...] In veel gevallen zal dat prima werken. Je moet alleen die gevallen uitsluiten waarbij alle vier de items hetzelfde zijn waarbij de tegenrekening met de hand is gewijzigd en dus wel heel exceptioneel precies gelijk is aan de niet-gewijzigde tegenrekening. Dat handwijzigen zou BT moeten kunnen signaleren middels een vlag die dan gezet is. [...]
Is een vlaggetjesoplossing o.i.d dan niet gebruiksvriendelijker (zie mijn quote hierboven)?
Met een vlaggetjesoplossing bedoel ik:
- Een transactie wordt handmatig gewijzigd. BT kenmerkt zo'n transactie onzichtbaar (c.q. zet het vlaggetje).
- Na import blijken er dubbele tranacties te bestaan vanwege handmatig gewijzgide transacties.
- Deze set(s) van dubbelen word(t)(en) gekenmerkt - bijvoorbeeld in een apart kader waar de handmatig gewijzigde transactie gekleurd wordt weergegeven - zodat de gebruiker wel of geen actie kan ondernemen (bijv. een transactie editten of verwijderen) om deze situatie op te lossen.
Of zie ik een simpele handelwijze over het hoofd?
Met vriendelijke groet,
Henk