Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

lightbulb Handiger navigeren bij categoriseren.

Lees meer
01 okt 2020 22:53 #5328 door Martin
Handiger navigeren bij categoriseren. werd gestart door Martin
Belangrijkste taak in banktrans is elke regel categoriseren. Maar daar moet je 'veel' moeite voor doen (afgezien van de automatische categorisering)

f2 op het categorie-veld om te editen. Keus maken door te typen of pijltjes is prima. Maar dan: hoe sla je op en ga je naar de volgende? Intuïtief druk je op enter, maar dan kom je in de 'details aanpassen' modus, en daar kom je niet makkelijk weer uit, tenzij je de muis grijpt en op annuleren of opslaan klikt. Met tab sla je wel op, maar ga je naar het naastliggende veld, en moet je nog naar de volgende regel en een veld terug navigeren. Alt-pijltje omhoog/omlaag is de beste oplossing, maar niet intuïtief, en lastig omdat je twee toetsen moet indrukken, en als je een fout maakt zit je al snel vast in het hoofdmenu dat ook door alt geactiveerd wordt.
In alle gevallen moet je weer op f2 drukken om de volgende categorie te editen. F2 zit in een hoek van je toetsenbord (en bij velen moet je dan ook nog een fn-toets indrukken), dus ook niet makkelijk.

Het zou een stuk handiger zijn als je met 'enter' of van mijn part 'spatie' de keuze opslaat, naar de volgende regel gaat en gelijk de categorie weer activeert voor editen, zodat je snel door de lijst kan 'enteren'.
(en dan met bv shift om de andere kant op te gaan), en je niet snel door een foutje verkeerd terecht komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03 okt 2020 09:22 #5335 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Handiger navigeren bij categoriseren.
Hallo Martin,

Ik ben het met je eens dat het handmatig aanpassen van categorieën beter kan. Ik ben echter gebonden aan een aantal beperkingen in mijn ontwikkelomgeving waardoor ik het tot nu toe nog niet beter heb kunnen krijgen. Het toekennen via slepen vanuit het elementenvenster werkt wellicht nog het beste voor de meeste gebruikers.

Ik zal er in de toekomst nog eens een onderzoek naar doen maar op korte termijn kan ik dit helaas niet aanpassen.

Mvg., Tonnie

Lees meer
03 okt 2020 13:08 #5336 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Handiger navigeren bij categoriseren.
Wellicht dat de omstandigheden voor iedereen verschillend is, maar bij mij is een groot gedeelte van de transacties (maandelijks) terugkerend: energie, huur/hypotheek, (telecom)provider, verzekeringen, boodschappen, etc.
Als je bij categorieën eenmalig de zoekcriteria goed instelt, zal het merendeel automatisch ingedeeld worden. Heb hier van de week eens goed naar gekeken en nog meer zoekcriteria toegevoegd. Nu is minder dan 6% van de transacties handmatig aangebracht. Dit cijfer zal voor iedereen verschillend uitpakken, maar neemt veel (saai) werk uit handen.
Het aantal handmatige aanpassingen is makkelijk te zien bij Categorie: - Handmatig toegekend -.

Valt me nu pas op dat sinds de Nibud-indeling gebruikt wordt (versie 2.74) geen categorie meer vooraf ingevuld is. Dit was hiervoor een handig opstapje.
Bij supermarkt stond bijvoorbeeld: edah; c1000; albert heijn; spar.

Growing a better world together
Empowering us all
De volgende gebruiker (s) zei dank u: zapp

Gemaakt door Kunena