Saldo per rekening
- B.A.Wuring
- Onderwerp Auteur
Echter, er is één aspect wat mij vooralsnog minder bevalt en dat is het tonen van het actuele saldo per rekening.
Via het menu [Bewerken, Rekeningen] heb ik van de diverse rekeningen het beginsaldo en het huidig saldo ingevoerd, maar in het hoofdscherm wordt linksonder bij Totalen niet het juiste (actuele) saldo van de betreffende rekening getoond. Handmatig narekenen geeft als resultaat dat hier niet het beginsaldo wordt meegenomen.
Ik realiseer mij dat deze functie voornamelijk dient om totalen van selecties te tonen, maar dan zou ik willen vragen om toch op enige manier de actuele saldi van de rekeningen in beeld te brengen, los van het menu. Eventueel zou een knop op de menubalk om de saldi te tonen ook acceptabel zijn.
Groeten, Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tonnie
-
Bedankt voor de complimenten

Het saldo van alle rekeningen samen wordt bij de totalen weergegeven in het vakje Alle rekeningen tezamen. Dit zou inclusief de ingestelde beginsaldo's moeten zijn.
Betreffende de totalen is overigens al vaker onduidelijkheid ontstaan. Er staat hiervoor nog een wijzigingsverzoek open op een beter overzicht te geven van de totalen per rekening (uitgesplitst naar beginsaldo, debet, credit, eindsaldo). Hiermee ben je wellicht ook geholpen.
Mvg., Tonnie
- B.A.Wuring
- Onderwerp Auteur
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik heb inderdaad niet nagerekend of de totaalsom van alle rekeningen kloppend was. Als jij dat zo zegt, zal het zo zijn

Maar feitelijk vind ik dat niet zo relevant. Natuurlijk, het geeft al dan niet een 'good feeling', maar veel relevanter vind ik het actuele saldo van elke rekening apart. Via het menu is dat wel in te zien, maar is mij te omslachtig.
Als in een volgende versie de saldi wel direct inzichtelijk zijn, is dat toe te juichen. Voor mij hoeft overigens daarbij het beginsaldo niet getoond te worden. Dat dient uiteindelijk alleen maar om eenmalig een saldocorrectie in te voeren.
Mvg,
Ben
- Machiel de Wit
-
B.A.Wuring wrote: Via het menu [Bewerken, Rekeningen] heb ik van de diverse rekeningen het beginsaldo en het huidig saldo ingevoerd, maar in het hoofdscherm wordt linksonder bij Totalen niet het juiste (actuele) saldo van de betreffende rekening getoond. Handmatig narekenen geeft als resultaat dat hier niet het beginsaldo wordt meegenomen.
Volgens mij is het zo dat als je het huidige saldo aanpast dat dan automatisch het beginsaldo berekend wordt. Beide aanpassen heeft dus invloed op elkaar. Ook moet je erop letten dat het huidige saldo soms niet gelijk is met het saldo wat de bank meldt, omdat een mutatie die nog niet te downloaden is (omdat hij nog niet echt verwerkt is) al wel in het saldo getruukt is. Banken misleiden daarmee om het idee te geven dat zaken realtime verwerkt worden.
Ik realiseer mij dat deze functie voornamelijk dient om totalen van selecties te tonen, maar dan zou ik willen vragen om toch op enige manier de actuele saldi van de rekeningen in beeld te brengen, los van het menu. Eventueel zou een knop op de menubalk om de saldi te tonen ook acceptabel zijn.
Zelf gebruik ik die correctie op het rekening niveau niet, maar heb voor mijn oudste mutatie een handmatige transactie toegevoegd die hetzelfde voor het saldo doet. Dat had ik bij OROV ook al zo gedaan. Als je dan het filter wist en dubbelklikt op de rekening in het werkvenster, dan krijg je alle mutaties van die rekening en het resultaat van het filter geeft dan ook het actuele saldo weer. Het zelfde saldo wat dan te zien is in de laatste transactie info (Saldo).
Met vriendelijke groet,
MdW.
- B.A.Wuring
- Onderwerp Auteur
Machiel de Wit wrote:
B.A.Wuring wrote: Via het menu [Bewerken, Rekeningen] heb ik van de diverse rekeningen het beginsaldo en het huidig saldo ingevoerd, maar in het hoofdscherm wordt linksonder bij Totalen niet het juiste (actuele) saldo van de betreffende rekening getoond. Handmatig narekenen geeft als resultaat dat hier niet het beginsaldo wordt meegenomen.
Volgens mij is het zo dat als je het huidige saldo aanpast dat dan automatisch het beginsaldo berekend wordt. Beide aanpassen heeft dus invloed op elkaar. Ook moet je erop letten dat het huidige saldo soms niet gelijk is met het saldo wat de bank meldt, omdat een mutatie die nog niet te downloaden is (omdat hij nog niet echt verwerkt is) al wel in het saldo getruukt is. Banken misleiden daarmee om het idee te geven dat zaken realtime verwerkt worden.
Dit is bekend.
Zelf gebruik ik die correctie op het rekening niveau niet, maar heb voor mijn oudste mutatie een handmatige transactie toegevoegd die hetzelfde voor het saldo doet. Dat had ik bij OROV ook al zo gedaan. Als je dan het filter wist en dubbelklikt op de rekening in het werkvenster, dan krijg je alle mutaties van die rekening en het resultaat van het filter geeft dan ook het actuele saldo weer. Het zelfde saldo wat dan te zien is in de laatste transactie info (Saldo).
Dank je. Dit is een handige tip en volstaat. Met, zoals je zegt, handmatige transacties toegevoegd, zijn de saldi correct.