Importeren uit Afas (Personal Plus)
- Marco
- Onderwerp Auteur
Nieuwsgierig geworden door alle positieve verhalen over de mogelijkheden van BankTrans,
dacht ik laat ik eens kijken of BankTrans een goed alternatief is voor Afas Personal Plus,
wat ik sinds een paar jaar gebruik maar waar ik steeds minder enthousiast over begin te worden.
Op de website van BankTrans zag ik dat uit Afas geëxporteerde gegevens, inclusief de categorieën, in BankTrans ingelezen kunnen worden.
Daarom heb ik vandaag:
- mijn gegevens uit Afas Personal Plus geëxporteerd (naar een CSV-bestand met daarin alle mutaties inclusief de daaraan toegekende categorie en subcategorie)
- BankTrans gedownload en geïnstalleerd op mijn PC (met Windows 10)
- geprobeerd om via Bestand\Importeren mijn gegevens Afas Personal Plus te importeren
Dat is helaas niet gelukt want ik kreeg de melding dat het formaat onbekend was.
Ik heb al op het forum gezocht, maar helaas geen oplossing kunnen vinden.
Weet iemand hier een oplossing voor?
Alvast bedankt voor de moeite en hulp!
Met vriendelijke groet,
Marco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tonnie
-
Ik vermoed dat het formaat van Afas Personal Plus iets anders is dan het formaat dat momenteel wordt ondersteund. Ik wil hier wel even naar kijken maar dan heb ik een voorbeeldbestand nodig. Dit voorbeeldbestand moet een aantal regels bevatten. Ik snap dat hierin privacy gevoelige gegevens staan en je mag dit dan ook aanpassen met bv kladblok (notepad) voordat je dit verstuurd. Gebruik geen excel want die past de structuur van het bestand aan waardoor ik er niets meer aan heb.
Mvg., Tonnie
- Marco
- Onderwerp Auteur
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb een bestandje gemaakt van de header en de eerste drie transactieregels van het bestand
dat ik uit Afas Personal Plus heb geëxporteerd en waarbij ik het rekeningnr. gewijzigd heb in 123456789.
Bij het exporteren heb ik gekozen voor de komma als decimaalteken voor de bedragen (ik kon ook voor een punt kiezen).
Heb je nog meer info nodig, dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt voor je hulp!
Met vriendelijke groet,
Marco
- Tonnie
-
Bedankt voor het voorbeeld. Ik heb het even bekeken en het formaat lijkt niet anders te zijn dan wat momenteel wordt ondersteund. Wat ik wel zie is dat de datums een ander formaat hebben jaar-maand-dag in plaats van dag-maand-jaar. Kan je bij de export wellicht ook het datumformaat instellen? Mocht dat mogelijk zijn, zou je dan de export nog eens kunnen proberen met dag-maand-jaar en het bestand dan proberen in te lezen in BankTrans? Als decimaalteken moet je overigens een komma instellen.
Mvg., Tonnie
- Marco
- Onderwerp Auteur
Bedankt voor het uitzoekwerk.
Ik ga van de week ff kijken wat de mogelijkheden zijn en laat je weten wat het resultaat is.
Met vriendelijke groet,
Marco
- Marco
- Onderwerp Auteur
Je had gelijk, het lag inderdaad aan het datumformat.
Omdat er in Afas Personal Plus geen keuzemogelijkheid is voor het datumformat,
heb ik het exportbestand eerst in Excel geopend, daarna het datumformat aangepast
en tenslotte het bestand weer als csv opgeslagen.
Daarna werd het probleemloos geïmporteerd in BankTrans.
Nogmaals bedankt voor je hulp!
Met vriendelijke groet,
Marco
- Roland
heb ik het exportbestand eerst in Excel geopend, daarna het datumformat aangepast
Dank.
- Roland
Hé, alweer een jaar later!Roland wrote: Off topic: hoe doe ik dit in Libre Office?
Dank.
Ik heb er nog eens naar gekeken, en kan het datumformat aanpassen, maar krijg nog steeds de foutmelding Onbekend Formaat.
Ik heb de eerste rij van het CSV-bestand met de namen van de kolommen gewist (geen succes) en daarna ook de vierde kolom van het CSV (een lege kolom): alweer geen succes.
Het liefst wil ik mijn categorieën uit AFAS (heet nu MijnGeldzaken Huishoudboekje) importeren.
Heeft iemand een tip?
NB: BankTrans 2.71 (Linux)
- Machiel de Wit
-
Je kunt een csv beter openen in een plain-tekst editor zoals kladblok of nog beter in de gratis Notepad++
Menu's zijn ook in NL in stellen.
Met vriendelijke groet,
MdW.
- Roland
Machiel de Wit wrote: Als je een csv in Excel opent dan is het niet meer hetzelfde ook al lijkt het wel zo.
Je kunt een csv beter openen in een plain-tekst editor zoals kladblok of nog beter in de gratis Notepad++
Menu's zijn ook in NL in stellen.
Beste Machiel,
Dank voor je antwoord.
Ik werk onder Linux en heb geen kladblok, wel iets wat er op lijkt. Ik zie niet in hoe ik in een tekstverwerker 'Lite' van 700 transacties het datum-format kan aanpassen.
Bovendien zou het aanpassen dmv Excel (in mijn geval LibreOffice) wel degelijk mogelijk moeten zijn: zie de reactie hierboven nr 4771.