Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

file Handmatig categorie toevoegen.

Lees meer
15 aug 2011 19:47 #201 door HdV
Handmatig categorie toevoegen. werd gestart door HdV
Als je een categorie aan een transactie toevoegt door hem naar de transactie te slepen, dan wordt dat aangemerkt als Handmatig. Als je het omgekeerde doet, dus (een) transactie(s) naar een categorie slepen, dan is dat niet zo.
Is dat bewust? Ook in het laatste geval koppel je toch Handmatig?

Groeten,
Henk

Met vriendelijke groet,
Henk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18 aug 2011 14:14 #207 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Handmatig categorie toevoegen.
Hallo Henk, dat is inderdaad niet correct. Ik heb het inmiddels aangepast en vanaf de volgende versie (1.41) zal ook in dit geval het vlaggetje handmatig worden gezet.

Lees meer
20 aug 2011 07:32 #218 door HdV
Beantwoord door HdV in topic Handmatig categorie toevoegen.
Gelukkig... dat scheelt me een hoop werk!

Ik heb namelijk regelmatig aan mezelf getwijfeld, want: ik had bepaalde transacties groepsgewijs handmatig gecategoriseerd en dan hadden ze op een bepaald moment ineens weer een andere categorie!
Nu blijkt dat dat kwam door het automatisch categoriseren waarbij je 'Yes to All' kiest. Dat negeert gelukkig de handmatig gecategoriseerde transacties, maar door deze bug werden de naar de categorie 'gesleepte' transacties niet als zodanig herkend, met de 'verwoestende' uitwerking tot gevolg.

Bedankt dus maar weer, dit was een belangrijke bugfix.

Ik moet nu alleen nog 'even' de 'terugkerende verwoesting' voorkomen. Dat wil zeggen, alle niet herkende handmatig gecategoriseerde transacties opnieuw categoriseren om ze herkenbaar te maken voor het bovengenoemde automatisch categoriseren. Want ik heb thans 1560 transacties via filteren getraceerd die geen categorie-zoekwoord bevatten en waarvan dus de handmatige categorie wordt verwijderd bij het automatisch - Yes to All - categoriseren. Heb je niet toevallig een tooltje wat in plaats van die NULL-setting de betreffende transacties op handmatig zet?
Dan zijn er nog de transacties die wel een categorie-zoekwoord bevatten maar die ik handmatig heb gekoppeld aan een andere categorie. In dat geval wordt bij aut. categoriseren die handmatige categorie vervangen door de categorie die het zoekwoord bevat. Ik weet niet hoe ik die transacties moet traceren, maar ook dat zouden er wel eens honderden kunnen zijn. Heb je daar een idee voor hoe ik dat snel kan oplossen?

Ik vraag me af hoeveel gebruikers al met voorgaande BT-versies handmatig hebben gecategoriseerd. Zij blijven met dit fenomeen geconfronteerd worden totdat ze opnieuw de betreffende transacties handmatig hebben gecategoriseerd. Kan er dus in BT, vanwege de impact van deze bug, niet asap een functie aan het automatisch categoriseren worden toegevoegd, die zonder tussenkomst van de gebruiker - dus zonder dat die het weet - dit fenomeen corrigeert? Dit dan in plaats van de 2 bovengevraagde tooltjes.

Groeten,
Henk

Met vriendelijke groet,
Henk

Lees meer
21 aug 2011 10:12 #219 door Tonnie
Hallo Henk,

Ik denk dat ik hier wel iets voor kan maken echter niet asap. Op dit moment ben ik bezig met een grote aanpassing voor het filteren en deze is nog niet klaar. Ik kan nu dus tijdelijk geen nieuwe versie maken met een oplossing voor dit probleem omdat dan het filteren niet goed meer zal werken. In de eerst komende versie zal ik wel de oplossing hiervoor meenemen.

Sorry voor het ongemak.

Lees meer
21 aug 2011 18:57 #222 door HdV
Is dan wellicht een waarschuwing/opmerking m.b.t het specifieke gebruik van automatisch categoriseren op de website een suggestie? Dit om gebruikers te behoeden voor hetgeen mij nu overkomt.

Groeten,
Henk

Met vriendelijke groet,
Henk

Lees meer
22 aug 2011 22:23 #223 door Tonnie
Hallo Henk,

Ik ben bijna klaar met de eerste aanpassingen voor het filter en kan hopelijk in de loop van de week een nieuwe versie on-line zetten. De kans dat er deze week nog mensen bijkomen die deze problemen zullen hebben is vrij klein omdat nieuwe gebruikers altijd de versie zullen gebruiken waarin het probleem al is opgelost. Bestaande gebruikers die dit probleem al hebben zullen ook niet op de site kijken, tenzij ze een bericht krijgen dat er een nieuwe versie is. Dus die hebben ook weinig aan zo'n melding.

Voor deze nieuwe versie zal ik ook de controle op updates activeren zodat iedereen die BankTrans gebruikt, een melding krijgt dat er een nieuwe versie is.

Betreffende de correctie. Deze zal als volgt worden uitgevoerd:
Bij het openen van een administratie (normaal bij het opstarten van BankTrans), worden alle transacties doorlopen waarvoor een categorie is ingevuld en waarvoor het vlaggetje 'handmatig' niet is gezet. Voor deze transacties wordt de categorie opnieuw automatisch bepaald en indien deze anders is dan de huidige categorie, dan wordt het vlaggetje gezet. Het is natuurlijk mogelijk dat via de automatische bepaling meerdere categorieën worden gevonden voor één transactie. Het vlaggetje handmatig wordt dan gezet indien geen enkele van deze gevonden categorieën overeenkomt met de huidige categorie.

Al met al niet zo eenvoudig en ik verwacht hier eigenlijk ook weer problemen. Indien de zoekwoorden van een bepaalde categorie worden aangepast zonder dat volledig opnieuw wordt gecategoriseerd, dan is het mogelijk dat transacties onterecht als handmatig toegekend worden gemarkeerd. Hiervoor heb ik op dit moment (nog) geen oplossing. Wellicht kan ik alles opnieuw overwegen bij de ontwikkeling van de 'preview' bij automatisch categoriseren.

Lees meer
26 aug 2011 19:45 #225 door Tonnie
Hallo Henk,

De nieuwe versie (1.5) staat online. Als je deze versie start dan worden eenmalig de transacties doorlopen en het veld 'Handmatig' gecorrigeerd zoals hierboven is aangegeven. Kan je controleren of dit nu goed werkt en me dit aub laten weten? Als deze aanpassing voor jou akkoord is dan zorg ik ervoor dat alle andere gebruikers een melding krijgen van een nieuwe versie zodra ze BankTrans starten.

Alvast bedankt voor je medewerking.

Lees meer
27 aug 2011 17:51 #226 door HdV
Testen in mijn echte administratie heb ik uiteraard gedaan, maar of het daar allemaal feilloos gaat is heel moeilijk te controleren omdat je niet weet wat de 'verwoeste' transacties zijn. Het lijkt overigens goed te gaan.
Om dat te controleren heb ik in 1.40 een aparte administratie gemaakt waarin ik transacties met de hand heb aangemaakt. Die transacties bevatten wel/geen zoekwoord en sommige zijn op de twee verschillende manieren met de hand gecategoriseerd, dus alle (mij bekende) varianten zijn aangbracht. Ik heb toen de 'verwoesting' van aut. categoriseren gecheckt en die verwoeste administratie in 1.40 opgeslagen.
Vervolgens heb ik hem in 1.50 geladen en alles wordt gecorrigeerd. Hier werkt alles zeker goed.

In mijn 'echte' administratie worden nu 1583 'Handmatig gecategoriseerde' transacties gevonden.
Dat zijn er dus 23 meer dan de 1560 die blank werden gemaakt tijdens het aut. categoriseren. Mijn vermoeden dat die 23 er wellicht enige honderden zouden kunnen zijn bleek dus wat overschat. Maar goed, deze automatische correctie scheelt mij in ieder geval heel veel werk. Bedankt!

Overigens heb ik van bovenstaande 1.50-aankondiging geen mailtje ontvangen. Gelukkig zag ik hem bij toeval staan, anders had je wellicht lang op antwoord moeten wachten.

Groeten,
Henk

Met vriendelijke groet,
Henk

Lees meer
28 aug 2011 17:56 #229 door Tonnie
Hallo Henk,

Heel erg bedankt voor het testen en gelukkig is nu alles weer in orde.

Voor wat betreft de mail, daar moet ik nog eens naar kijken. Blijkbaar wordt er alleen een mail verstuurd als er voor de eerste keer op een bericht wordt gereageerd. Gelukkig heb je zelf nog een keer gekeken.

Gemaakt door Kunena