boekingen categoriseren
- bianca manglie
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
20 jan 2020 18:23 #5098
door bianca manglie
boekingen categoriseren werd gestart door bianca manglie
Hi,
Waarschijnlijk is de vraag al een keer gesteld maar weet niet waar ik op moet zoek.
Ik heb een vraag hoe ik spaar bedrage(in/uit) moet categoriseren.
Bijvoorbeeld:
1 opname van de spaar naar de betaalrekening. Ik categoriseer dat als "opname spaar"
2.vervolgens geef ik het geld uit aan de vakantie en categoriseer ik dat bedrag als "vakantie"
Klopt dit want als ik nu de bedragen van de vakantie in een overzicht wil hebben zie ik niet welke bedragen van de spaar komen.
Hoe moet ik dit boeken in banktrans?
Alvast bedankt,
Bianca
Waarschijnlijk is de vraag al een keer gesteld maar weet niet waar ik op moet zoek.
Ik heb een vraag hoe ik spaar bedrage(in/uit) moet categoriseren.
Bijvoorbeeld:
1 opname van de spaar naar de betaalrekening. Ik categoriseer dat als "opname spaar"
2.vervolgens geef ik het geld uit aan de vakantie en categoriseer ik dat bedrag als "vakantie"
Klopt dit want als ik nu de bedragen van de vakantie in een overzicht wil hebben zie ik niet welke bedragen van de spaar komen.
Hoe moet ik dit boeken in banktrans?
Alvast bedankt,
Bianca
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Machiel de Wit
-
Minder
Meer
22 jan 2020 01:05 - 22 jan 2020 01:14 #5099
door Machiel de Wit
Met vriendelijke groet,
MdW.
Beantwoord door Machiel de Wit in topic boekingen categoriseren
Overboekingen naar/naar een spaarrekening of een andere eigen rekening noem je in boekhoudkundige termen Kruisposten.
Het totaal van de Kruisposten (+ en - bedragen) is dan dus 0, waarbij natuurlijk wel alle 2 de rekeningen in BT zitten.
Je kan natuurlijk ook per Spaarrekening een specifieke Kruispost maken met een herkenbare naam, zoals Spaarrekening, alle van en naar transacties van de betaalrekening krijgen die categorie.
De spaarrekening zelf kan je eventueel een dummy naam geven, ik gebruik daar voor de categorienaam Zonder Categorie.
De vakantie betaal je van de betaalrekening en die categoriseer je als Vakantie.
Wil je specifiek je opnames weten die gebruikt zijn voor de vakantie kun je ook een extra categorie toekennen Vakantiespaarpot die je alleen daarvoor gebruikt.
Dan kun je alles filteren zoals je wilt, eventueel extra filteren op pos / neg bedragen om de gewenste selectie te krijgen, zo'n filter kun je ook vastleggen voor de volgende keer.
Je kan eigenlijk alle kanten uit. Hopelijk heb je nu wat ideeën gekregen.
Het totaal van de Kruisposten (+ en - bedragen) is dan dus 0, waarbij natuurlijk wel alle 2 de rekeningen in BT zitten.
Je kan natuurlijk ook per Spaarrekening een specifieke Kruispost maken met een herkenbare naam, zoals Spaarrekening, alle van en naar transacties van de betaalrekening krijgen die categorie.
De spaarrekening zelf kan je eventueel een dummy naam geven, ik gebruik daar voor de categorienaam Zonder Categorie.

De vakantie betaal je van de betaalrekening en die categoriseer je als Vakantie.
Wil je specifiek je opnames weten die gebruikt zijn voor de vakantie kun je ook een extra categorie toekennen Vakantiespaarpot die je alleen daarvoor gebruikt.
Dan kun je alles filteren zoals je wilt, eventueel extra filteren op pos / neg bedragen om de gewenste selectie te krijgen, zo'n filter kun je ook vastleggen voor de volgende keer.
Je kan eigenlijk alle kanten uit. Hopelijk heb je nu wat ideeën gekregen.
Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 22 jan 2020 01:14 doorMachiel de Wit.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie, bianca manglie
- bianca manglie
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
22 jan 2020 17:45 #5100
door bianca manglie
Beantwoord door bianca manglie in topic boekingen categoriseren
Bij de ING is de spaarrekening geen aparte rekening.
Ik zal met de Kruisposten methode aan de gang gaan.
Ik zal met de Kruisposten methode aan de gang gaan.
- Machiel de Wit
-
Minder
Meer
22 jan 2020 21:27 #5101
door Machiel de Wit
Met vriendelijke groet,
MdW.
Beantwoord door Machiel de Wit in topic boekingen categoriseren
Klopt, maar je kunt het wel toevoegen door het te behandelen als een semi-handmatige rekening in de trant van een Kasboekrekening. Daar is wel info over te vinden.
Je moet dan eerst een handmatige transactie toevoegen met een zelf gekozen rekeningnummer/naam (bv 12345OranjeING) en een x bedrag.
Dan bestaat dat bankrekening nr in BT en kun je de opnames en inleg (die dus geen tegenrekening nr hebben) overboeken naar je gemaakte rekening door rechts te klikken en te kiezen voor overboeken.
Kijk vooral de help even na.
Als je die handmatige transactie in het jaar maakt voor je oudste transactie dan kun je die later gelijk gebruiken om het totaalbedrag van de transacties goed te zetten zodat dit gelijk wordt met je spaarsaldo.
Als je dan dubbelklikt op je reknr in Elementenbeheer zie je dan in je filter het totaal bedrag.
Je moet dan eerst een handmatige transactie toevoegen met een zelf gekozen rekeningnummer/naam (bv 12345OranjeING) en een x bedrag.
Dan bestaat dat bankrekening nr in BT en kun je de opnames en inleg (die dus geen tegenrekening nr hebben) overboeken naar je gemaakte rekening door rechts te klikken en te kiezen voor overboeken.
Kijk vooral de help even na.
Als je die handmatige transactie in het jaar maakt voor je oudste transactie dan kun je die later gelijk gebruiken om het totaalbedrag van de transacties goed te zetten zodat dit gelijk wordt met je spaarsaldo.
Als je dan dubbelklikt op je reknr in Elementenbeheer zie je dan in je filter het totaal bedrag.
Met vriendelijke groet,
MdW.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie