hoe werk je met spaarrekeningen

• Simon Oosthoek
  • Onderwerp Auteur
Meer
02 jul 2020 20:44 #5207 door Simon Oosthoek
hoe werk je met spaarrekeningen werd gestart door Simon Oosthoek
Ik heb pas sinds deze week banktrans ontdekt, het lijkt me een prima alternatief voor mijn spreadsheet, al had ik daar een hoop handigheidjes in gemaakt...

Mijn vraag is hoe om te gaan met bedragen die van de betaalrekening(en) naar en van een spaarrekening gaan, er zijn diverse mogelijkheden:
- een maandelijkse reservering voor bedragen die niet maandelijks, maar per jaar of kwartaal of half jaar zijn
- de terugboeking van zo'n bedrag die niet maandelijks wordt afgeschreven
- een groot bedrag (vakantiegeld of een schenking) die op een spaarrekening gezet wordt voor later

Deze bedragen zijn als inkomsten of uitgaven te zien, maar dat zijn ze niet, want het geld blijft bij mij. Ik heb ook de downloads van die spaarrekeningen in banktrans gezet, dus het bedrag is ook te volgen in het programma. Hoe werkt dit in banktrans, "snapt" het programma dat het geld niet "weg" is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 jul 2020 17:09 #5208 door Jos
Beantwoord door Jos in topic hoe werk je met spaarrekeningen
Als het goed is zal het "Overboeking" veld aan gaan voor transacties tussen bekende rekeningen, dus als ze op dezelfde categorie staan zal de som 0 zijn.

Jos
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

• Simon Oosthoek
  • Onderwerp Auteur
Meer
03 jul 2020 17:49 #5209 door Simon Oosthoek
Beantwoord door Simon Oosthoek in topic hoe werk je met spaarrekeningen
Aha, ok, dat veld had ik nog niet bekeken. Ik zou het "interne overboeking" noemen, maar dat is waarschijnlijk te lang ;-)

Meer
17 aug 2020 10:41 #5244 door A.R. Ritsma
Beantwoord door A.R. Ritsma in topic hoe werk je met spaarrekeningen
Zelf heb ik dat opgelost door een (sub)categorie "Kruispost" in te voeren. Overboekingen tussen eigen rekeningen worden dan bij zowel de af- als de bijboeking deze categorie meegegeven. Alle boekingen bij elkaar, met als categorie "Kruispost" zullen dan een nihil-saldo aangeven. De totale geldhoeveelheid is immers niet gewijzigd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie