Nibud categorie-indeling

Meer
11 jul 2020 19:13 #5215 door Kees
Nibud categorie-indeling werd gestart door Kees
Omdat ik BT al van voor versie 2.74 gebruik, heb ik momenteel een eigen gekozen categorie-indeling.
Wil hem meer in lijn brengen met het Nibud, maar twee zaken vallen mij op:
- Gebruik nu de categorie Kasopnamen om alle geldopnames in onder te brengen, maar het Nibud kent zo'n categorie helemaal niet???
Voor mij zou deze ergens onder de hoofdcategorie Uitgaven moeten vallen, omdat de bedragen verder niet gespecificeerd worden. (Zijn overwegend kleine bedragen, zoals een kop koffie op een terras.)
- Weet iemand het verschil tussen de categorieën Goede doelen en Giften & collectes?
Doneer aan verschillende goede doelen en zie dit als een gift. Of geef aan een collectant voor het Goede doel.
Kan mij iets voorstellen bij een gift aan een niet-Goed doel, maar dat is sporadisch.

Iemand hier meer ervaring mee?

Growing a better world together
Empowering us all

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 jul 2020 10:01 #5220 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Nibud categorie-indeling
Hallo Kees,

Nibud gaat ervan uit dat je alle uitgaven aan een exacte categorie toewijst anders is niet duidelijk waar het geld naartoe gegaan is. Ik kan me voorstellen dat je dat voor een kopje koffie niet gaat doen. In dit geval kan je zelf natuurlijk een categorie toevoegen (bijvoorbeeld onder Uitgaven / Reserverings uitgaven / Vrijetijdsuitgaven. Omdat de standaard budgetten van Nibud op een hoger niveau worden aangegeven maakt dit niet uit.

Betreffende het verschil tussen Goede doelen en Giften, dat zou ik ook niet zo weten. Ik heb in dit geval de categorieën van Nibud overgenomen om zoveel mogelijk overeen te komen.

Mvg., Tonnie
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees

Meer
22 jul 2020 12:18 - 29 nov 2020 12:20 #5221 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Nibud categorie-indeling
Dag Tonnie,

Denk dat het Nibud nog te veel vasthoudt aan een schriftje waarin je met potlood alle inkomsten en uitgaven noteert. Mijn enige bron zijn de transactie-bestanden van de bank en hierin komt regelmatig de regel geldopname terug. Blijf ze gewoon categoriseren onder Kasopnamen.
M.b.t. het verschil Goede doelen en Giften heb ik een antwoord ontvangen van het Nibud.
Hierbij hun volledige reactie:
1. Wij hebben geen aparte post voor kasopnames, omdat dat niet inzichtelijk maakt wat er met het geld gebeurd (sic). U kunt de uitgave plaatsen onder de post waar u het contante geld aan uitgeeft. U kunt er ook voor kiezen om zelf een categorie kasopname in te brengen.
2. Het verschil zit hem in de frequentie. Veel mensen steunen bepaalde goede doelen iedere maand, waar collectes of een eenmalige gift minder vaak voorkomen. Het lijkt erop dat u het beste de categorie goede doelen kan gebruiken.

Empowering us all
Laatst bewerkt 29 nov 2020 12:20 doorKees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

Meer
22 jul 2020 17:19 #5222 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Nibud categorie-indeling
Hallo Kees,

Bedankt voor je reactie en ik kan me daar goed in vinden. Nibud gaat inderdaad nog veel uit van het schriftje. Dat is wellicht ook logisch want als je geen geld hebt heb je misschien ook geen pc en zeker geen geld over voor een geautomatiseerd huishoudboekje.

Mvg., Tonnie

Meer
22 jul 2020 19:12 - 22 jul 2020 19:17 #5223 door Kees
Mmmm, vind jouw tweede argument niet echt sterk: Nee, helaas, kan het (gratis) programma BankTrans niet betalen!?!?
Ben er wel van overtuigd dat een avondje in een schriftje inkomsten en uitgaven noteren veel inzicht oplevert. Mijn twee klikjes (één download bij de bank, en nog een voor inlezen in BT) steken daar schril tegen af.
Maar we raken offtopic. Bedankt voor de uitleg en we sluiten dit onderwerp.

Empowering us all
Laatst bewerkt 22 jul 2020 19:17 doorKees.

Meer
12 aug 2020 11:49 #5240 door A.R. Ritsma
Beantwoord door A.R. Ritsma in topic Nibud categorie-indeling
Los van het feit dat ik een eigen indelingen Hoofd- en sub-indelingen die ik al een aantal jaren hanteer waardoor het mogelijk is om via draaitabellen goede jaarvergelijkingen te maken, ben ik ook tegen het probleem aangelopen van de contante bankopnames.
Ik heb dat opgelost door een rekening toe te voegen met als naam "Contant". Bij een een contante bankopname bv. € 200,00,, wordt deze transactie vastgelegd onder (een toe te voegen categorie) BANK-Contante opnames (als -/- post) en vervolgens een handmatige boeking in BT ad € 200,00 op de rekening "Contant", eveneens met als categorie "Bank-Contante opnames".
Het voordeel daarvan is, is dat de totale hoeveelheid geld, bancaire en cash, ongewijzigd is gebleven.
Contante uitgaven kunnen dan vervolgens in BT geboekt worden t.l.v. de Rekening "Contant", Die uitgaven kunnen dan weer met de juiste categorie worden voorzien, b.v. Supermarkt of b.v. Huisdieren.
Het prettige is, is dat BT heel flexibel is met het samenstellen van Categorieën en sub-categorieën ( en rekeningen, al dan niet fictief).

Meer
12 aug 2020 12:49 - 12 aug 2020 12:50 #5241 door Kees
Kernvraag is: Gebruik je een boekhoudprogramma, of een (elektronisch) huishoudboekje om je administratie bij te houden. Een huishoudboekje is flexibeler dan een volwaardig boekhoudprogramma.
Een boekhouder gruwelt van de mogelijkheden die verstopt zitten in een huishoudboekje. De vrijblijvendheid, bijvoorbeeld door het achteraf kunnen aanpassen van boekingen, is voor hen een gruwel.
Vind dat bedrijven en zelfs zzp’ers een boekhoudprogramma dienen te gebruiken. Particulieren kunnen waarschijnlijk beter uit de voeten met een huishoudboekje.
Jouw gebruik van BT neigt meer naar het gebruiken als boekhoudprogramma - en daar is niets mis mee.

Als particulier wil ik enkel meer inzicht in de grote kostenposten (behalve de auto, want die kosten vallen altijd tegen). :) Alle grotere uitgaven lopen daarom altijd via de bank. Mijn enige input voor BT zijn de gedownloade banktransacties. Verder geen handmatige toevoegingen; bespaart ontzettend veel tijd. En of onze kat 10, of 12 euro gekost heeft zijn peanuts vergeleken met een tankbeurt.

Ben het uiteraard met je eens dat BT flexibel is, waardoor iedereen er kan uithalen wat men wil.

Empowering us all
Laatst bewerkt 12 aug 2020 12:50 doorKees.

Meer
13 aug 2020 11:09 #5242 door A.R. Ritsma
Beantwoord door A.R. Ritsma in topic Nibud categorie-indeling
Ik ben het geheel met je eens. BT positioneert zichzelf ook niet als boekhoudprogramma. Bedrijven (dus ook ZZP'ers) hebben te maken met een Balans en een Winst- en Verliesrekening. Een (goed) boekhoudprogramma kan dit handelen en overzichtelijk rubriceren. Afschrijvingen op activa zoals goodwill of b.v. insolvente debiteuren kan dit programma dan ook niet, het is er de facto niet voor bedoeld.
Wel, en daar heb ik ervaring mee, kan BT gebruikt worden voor verenigingsadministraties, voor verenigingen/clubs waarvan de structuur niet al te complex is. Wel met diverse deelactiviteiten maar geen complexe balansen. Betaalbare boekhoudprogramma's, is mijn ervaring, zijn dun gezaaid. Het customizen en onderhoud van commerciële boekhoudprogramma's is voor veel verenigingen gewoonweg te duur. Alle elementen voor de staat van inkomsten en uitgaven kunnen gewoon ingebracht worden in BT. De balans zal dan nog wel zelf samengesteld moeten worden, maar dat zijn vaak drie posten links en drie posten rechts.

je hebt gelijk, het niveau van detaillering is individueel bepaald. Vandaar dat ik wel en rekening "Contant"heb opgenomen. De kosten van het voedsel van de kat gaan uiteraard normaliter gewoon in de boodschappen mee, maar de dierenarts kan substantieel zijn. € 1.000,-- op jaarbasis is niet zeldzaam, en bij mij helaas een feit geweest. Het maakt wel inzichtelijk waar het geld naar toe is gegaan. De uitgaven onder de hoofdcategorieën "Verzekeringen" en Abonnementen zijn voor mij vorig jaar aanleiding geweest om m.n. die uitgaven grondig te herzien, hetgeen een substantiële besparing oplevert.

Kortom ik ben buitengewoon tevreden met BT, De mogelijkheden door zijn flexibiliteit zijn zeer uitgebreid.