Importeren uit ander pakket: Categorie wordt ingelezen, maar niet als handmatig

Meer
25 sep 2020 10:43 - 25 sep 2020 10:44 #5315 door Dion
Ik heb tot nu toe een eigenbouw adminstratie bij gehouden in een combinatie van Access en Excel, nu wil ik overstappen naar BankTrans, mede omdat mijn partner niet uit de voeten kan met het bijwerken van de eigenbouw applicatie.
Ik heb een export gemaakt die ik ook importeren in Banktrans, inclusief de categorieën die aan de transacties zijn toegewezen (na een beetje reverse engineering ook de splitsboekingen).

Maar ik zie dat de geimporteerde categorien niet als handmatig gemarkeerd zijn en dus als ik met categoriseren aan de slag ga onherroepelijk worden gewist en overschreven. Dit geldt niet voor de splitsboekingen, die staan wel als handmatig en blijven dus gehandhaafd.

Is er een manier om of bij de import er voor te zorgen dat de geïmporteerd categorieën op handmatig komen te staan, of een manier om bij geselecteerd transacties de categorie 'vast' te zetten door ze als handmatig te markeren?
Laatst bewerkt 25 sep 2020 10:44 doorDion.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 sep 2020 23:00 #5316 door Kees
Dag Dion,
Snap jouw werkwijze niet helemaal. Het klinkt alsof je én én wilt. Is het niet handiger te kiezen voor of.
Je leest transacties in waarbij de categorie al ingevuld is, waarom wil je dan nogmaals categoriseren?
Als je de huidige transacties ongewijzigd wilt laten en enkel nieuwe transacties wilt categoriseren kun je een filter toepassen om alleen deze te selecteren.

Ook jouw constatering van 'overschrijven' snap ik niet: Als je de selectiecriteria goed definieert zou de uitkomst identiek moeten zijn als jouw handmatige invulling.

Zelf heb ik in het verleden een soortgelijk traject doorlopen: Gebruikte Davi-Cash en heb een programma geschreven om deze transacties in BT in te lezen, maar zonder categorie-indeling. Vervolgens heb ik de categorie criteria zo gefinetuned dat nu 99% van de transacties bij inlezen direct ingevuld wordt.

Growing a better world together
Empowering us all

Meer
26 sep 2020 11:12 #5317 door Dion
Wat ik wil bereiken is de oude administratie (20K aan transacties) as-is inlezen inclusief de categorieën. En vervolgens in de toekomstige transacties de automatische categorisatie gaan gebruiken, zonder dat ik daar iedere keer een bijzondere filter bij moet gebruiken. En ook zonder dat de categorie toewijzing van de transacties uit de oude administratie nog gewijzigd worden.

Dat zou zo werken als ik de geïmporteerde transacties als handige categorie toewijzing kan classificeren.
Ik denk dat ik wel een workaround heb, door alle oude transacties als splitsboeking te laten binnen komen door een dummy categorie toe te voegen aan deze transacties. Maar mooi is dat niet.

Meer
26 dec 2020 15:40 #5475 door Kees
Goedendag Dion,

Zal wel als mosterd na de maaltijd komen, maar jouw verzoek in september blijkt wel degelijk te kunnen.
Als je via Bewerken, Importformaten een eigen formaat definieert kun je een veld opvoeren dat Handmatig heet:

Kwam hier min of meer bij toeval achter doordat ik bezig ben een eigen importformaat te definiëren. Als dit veld niet leeg is, wordt Handmatig toegekend op Ja gezet.

Jammer dat ik dit nu pas ontdek.

Growing a better world together
Empowering us all
Bijlagen:

Meer
01 jan 2021 13:08 #5508 door Tonnie
Hallo,

Ik heb dit even bekeken en het vlaggetje Handmatig wordt inderdaad niet gezet indien transacties met categorieën worden geïmporteerd. Dat lijkt me overigens wel de bedoeling. Als het vlaggetje niet geen wordt zal de ingelezen categorie namelijk zonder meer verwijderd worden indien Automatisch categoriseren wordt gebruikt. Ik zal BankTrans hierop aanpassen.

Ik zal dan ook het veld Handmatig uit de zelf in te stellen importformaten verwijderen. Dat lijkt me daar dan niet van toepassing. Als een categorie wordt ingelezen moet het vlaggetje altijd aan.

Zodra het is aangepast laat ik het weten.

Mvg., Tonnie
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dion

Meer
02 jan 2021 10:21 #5519 door Dion
Super, alvast bedankt!

Meer
02 jan 2021 16:15 #5527 door Tonnie
Hallo Dion,

Ik heb het inmiddels aangepast en de nieuwe versie van BankTrans staat online (2.82). Hopelijk voldoet het aan de verwachtingen.

Mvg., Tonnie

Meer
28 mrt 2021 14:33 #5656 door Dion
Hoi Tonnie,

het heeft even geduurd voor ik de tijd vond om mijn migratie opnieuw uit te voeren. Het werkt inderdaad zoals gewenst.
Bedankt voor de goede service!

Mgv, Dion