Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

check Aanmaken/wijzigen categorieën

• Piet Klaassen
  • Piet Klaassen's Profielfoto Onderwerp Auteur
Lees meer
24 nov 2020 14:40 - 24 nov 2020 14:43 #5391 door Piet Klaassen
Aanmaken/wijzigen categorieën werd gestart door Piet Klaassen
Als oud-gebruiker van OROV ben ik onlangs overgestapt op Banktrans.
Waar het in OROV een fluitje van een cent was om categorieën toe te voegen en/of te wijzigen lukt het mij niet om, anders dan de geïmporteerde categorieën uit OROV, om nieuwe of gewijzigde categorieën in te voeren. Wat doe ik ik verkeerd, of zie ik over het hoofd?
Laatst bewerkt 24 nov 2020 14:43 door Piet Klaassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25 nov 2020 15:42 - 28 nov 2020 13:08 #5395 door KeesN
Beantwoord door KeesN in topic Aanmaken/wijzigen categorieën
Goedendag Piet,

Overstappen naar een ander pakket gaat zelden zonder aanloopperikelen. Elk programma heeft zijn voor- en nadelen. In de loop der tijd maak je gebruik van de handigheidjes en vermijd je de obstakels. Het heeft gewoon tijd nodig.
Kan het weten, ben zelf overgestapt van Davi-Cash naar BT en mis nog steeds handigheidjes uit dit verouderde pakket.
Zie dat Offline Rekening Overzicht (OROV) hetzelfde probleem heeft: verouderd, en wordt niet meer ondersteund.

Neem aan dat je de Help-functie geraadpleegd hebt? Help => Gebruik => Categorieën.
Linksboven in het Elementenbeheer staat bovenaan Categorieën. Als je deze openklapt staan - in een boomstructuur - alle vooraf gedefinieerde categorieën, gebaseerd op de Nibud categorie-indeling. Rechtsklikken op een categorie geeft o.a. de mogelijkheid toe te voegen, de naam te wijzigen, of te verwijderen. Het laatste zou ik voorlopig niet doen, kan later altijd nog.

Zelf maak ik zoveel mogelijk gebruik van automatisch categoriseren; een handigheidje in BT. Kies bovenin de werkbalk voor Bewerken => Categoriseren => Alle transacties. Hier kom je dezelfde categorieën weer tegen. Selecteer een categorie en voer eenduidige omschrijvingen in die overeenkomen met de betreffende transacties.
Voorbeeld: maandelijkse kosten zijn vaak je provider. Vul bij Abonnementen & telecom => Telefoon, TV & Internet bij Zoekterm 'kpn' en/of 'ziggo' in. Druk op de knop Test criteria om te zien of jouw gekozen zoekterm matcht met wat je wil. Zo ja, dan OK en worden alle relevante transacties netjes voorzien van de juiste categorie.
Hetzelfde kun je doen met regelmatig terugkerende posten, zoals boodschappen: Selecteer Huishoudelijke kosten => Supermarkt en voeg bij Zoekterm een eenduidige omschrijving toe, 'albert heijn' en/of 'jumbo'.

Minder vaak voorkomende posten kun je (het makkelijkst) handmatig toevoegen door de transactie te selecteren en de gewenste categorie vanuit het linker bovenvenster naar rechtsonder te slepen. Et voilà.

Succes.

Merk dat OROV nog een gedreven aanhang heeft, zoals Coen's Site en J.J.F. Verhaag die OROV blijven ondersteunen.

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 28 nov 2020 13:08 door KeesN.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

• Piet Klaassen
  • Piet Klaassen's Profielfoto Onderwerp Auteur
Lees meer
26 nov 2020 13:23 #5396 door Piet Klaassen
Beantwoord door Piet Klaassen in topic Aanmaken/wijzigen categorieën
Dankjewel KeesN voor je snelle en uitgebreide antwoord. Ik was begonnen in de snelstart en daar wordt niet gewezen op bv elemenenbeheer. Ik ben nu uitgebreider bezig in de Help-functie en dat maakt veel duidelijk.
Nogmaals bedankt,
Piet Klaassen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KeesN

Lees meer
26 nov 2020 14:25 #5397 door KeesN
Beantwoord door KeesN in topic Aanmaken/wijzigen categorieën
Ja, de befaamde Help-functie waarvan we allemaal beweren deze gelezen te hebben.
Kijk nu in de Help bij Geavanceerd, Automatisch categoriseren en lees dat deze over een uitgebreide modus beschikt... Oeps, wist ik niet.
Ga zelf ook maar eens mijn kennis opfrissen. :whistle:

Growing a better world together
Empowering us all

Gemaakt door Kunena