Volgorde van transacties
- NaViGAr
-
Onderwerp Auteur
- Offline
- Berichten: 27
Is er een mogelijkheid om de volgorde van transacties te wisselen?
BT neemt niet de volgorde van het importbestand over.
Dit geeft problemen met het saldo op de rekening.
Voorbeeldje:
Het eindresultaat is hetzelfde, maar het huidige saldo is niet gelijk.Volgens bankgegevens (zoals het zou moeten):
Volgens BankTrans:
(0) Begin Saldo = 0 (1) Inkomst = +1000 Saldo = +1000 (2) Uitgave = -1000 Saldo = 0
(0) Begin Saldo = 0 (1) Uitgave = -1000 Saldo = -1000 (2) Inkomst = +1000 Saldo = 0
Dit gebeurt wanneer de datum van beide transacties gelijk is.
Bij sommige banken is het wel mogelijk om negatief te gaan, dus in principe is het mogelijk.
Maar als BT zegt dat ik negatief ben gegaan, wilt het zeggen dat ik bankkosten kan verwachten.
Zijn er instellingen die ik kan aanpassen zodat dit correct is?
Of is het mogelijk om de volgorde van transacties aan te passen?
Hoe importeert BT de volgorde van transacties?
Alvast bedankt!
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees
-
- Offline
- Berichten: 279
Voor alle zekerheid: Standaard sorteert BT op Boekingsdatum, je kunt ook sorteren op Rentedatum. Lost dit het probleem op?
Growing a better world together
Empowering us all
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- NaViGAr
-
Onderwerp Auteur
- Offline
- Berichten: 27
Nee, dit lost het probleem niet op.
Als ik in de instellingen sorteer op rentedatum, verandert er niets (na opnieuw importeren).
BT blijft gewoon sorteren op boekingsdatum, ook al staat alles gesorteerd op rentedatum.
Tenzij ik het in de verkeerde instelling aanpas?
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees
-
- Offline
- Berichten: 279
Dit zegt de Help hierover:
Sorteren Door op de titel van een kolom te klikken wordt deze automatisch gesorteerd in oplopende volgorde.
Indien nogmaals op dezelfde kolom wordt geklikt, wordt gesorteerd in aflopende volgorde.
Heb zelf o.a. een rekening waar de boekings- en rentedatums gelijk zijn. De volgorde in BT is hierbij gelijk aan de inleesvolgorde.
Growing a better world together
Empowering us all
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- NaViGAr
-
Onderwerp Auteur
- Offline
- Berichten: 27
Kijk maar eens wat er gebeurt met de kolom Rekeningsaldo wanneer je een andere sortering gebruikt.
Het 'probleem' zit helemaal in het importeren. Van zodra het geïmporteerd is, blijft BT deze volgorde aanhouden voor het bepalen van het rekeningsaldo.
Sorteren op rentedatum of boekingsdatum of eender wat, heeft geen impact op het rekeningsaldo.
Ik heb nog niets gevonden (behalve handmatig de boekingsdatum aanpassen) om de juiste volgorde te forceren.
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees
-
- Offline
- Berichten: 279
M.a.w., het begint met transacties op 3,4, 5, ... januari en op 7 januari een transactie met rentedatum 1 januari, zijnde de bankkosten.
Een verschillende boekings- en rentedatum komt bij mij overigens niet vaak voor: ± 6%.
Update: Een test uitgevoerd en het is definitief dat BT transacties op boekingsdatum inleest!
Heb het (Rabobank) transactiebestand omgebouwd, zodat deze gesorteerd is op rentedatum en na inlezen in BT is de volgorde... op boekingsdatum.
Makkelijk te controleren omdat het transactiebestand volgnummers bevat. Deze worden bij een sortering door elkaar gehusseld, maar na inlezen staan ze weer netjes op volgorde.
Growing a better world together
Empowering us all
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- NaViGAr
-
Onderwerp Auteur
- Offline
- Berichten: 27
Misschien zou het niet slecht zijn dat BT de transacties zou inlezen met deze volgorde?
Er bestaat momenteel nog geen veld voor de transactienummers, nu zet ik deze in 'Bankcode', maar dit is een tekstvak, dus sorteert BT dit niet goed:
1 - 10 - 100 - 101 - 102 - ... ipv 1 - 2 - 3 - ... - 10 - 11 - ...
Misschien moet deze topic naar de categorie Wijzigingsverzoeken verplaatst worden?
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees
-
- Offline
- Berichten: 279
Wel hanteert de Rabobank voorloopnullen waardoor deze wél sorteerbaar zijn.
Growing a better world together
Empowering us all
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- NaViGAr
-
Onderwerp Auteur
- Offline
- Berichten: 27
Hier zit namelijk het verschil in waardoor de volgorde niet altijd overeen komt.
Voorloopnullen zijn inderdaad wel een oplossing, die ik eventueel zelf nog wel zou kunnen toevoegen moest het niet in BT geïmplementeerd worden.
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees
-
- Offline
- Berichten: 279
Maar volgens mijn tests is de volgorde: Boekingsdatum en bij gelijke boekingsdatum volgorde van inlezen (fifo).
Dit is de conclusie van mijn test:
Het programma Notepad++ heeft een mooie functie: willekeurig sorteren.

Heb het gehusselde bestand ingelezen in BT en dan is het resultaat:
De volgnummers lopen van 201 t/m 216.
Je ziet dat de Bankkosten met Bd 7 jan en Rd 1 jan op plaats 13 en 15 komen.
Plaats 13 omdat de Bd leidend is en volgnr 214 vóór 213 omdat deze (door het husselen) eerder ingelezen is.
Heeft niet veel meer met BT van doen, maar is wel leuk werk.
Growing a better world together
Empowering us all
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.