Het gratis offline huishoudboekje voor inzicht in uw saldo

check Volgorde van transacties

Lees meer
26 dec 2020 09:24 - 16 jan 2021 17:35 #5471 door NaViGAr
Volgorde van transacties werd gestart door NaViGAr
Hallo!

Is er een mogelijkheid om de volgorde van transacties te wisselen?
BT neemt niet de volgorde van het importbestand over.
Dit geeft problemen met het saldo op de rekening.
Voorbeeldje:

Volgens bankgegevens (zoals het zou moeten):

(0) BeginSaldo = 0
(1) Inkomst = +1000Saldo = +1000
(2) Uitgave = -1000Saldo = 0
Volgens BankTrans:
(0) BeginSaldo = 0
(1) Uitgave = -1000Saldo = -1000
(2) Inkomst = +1000Saldo = 0

Het eindresultaat is hetzelfde, maar het huidige saldo is niet gelijk.
Dit gebeurt wanneer de datum van beide transacties gelijk is.
Bij sommige banken is het wel mogelijk om negatief te gaan, dus in principe is het mogelijk.
Maar als BT zegt dat ik negatief ben gegaan, wilt het zeggen dat ik bankkosten kan verwachten.

Zijn er instellingen die ik kan aanpassen zodat dit correct is?
Of is het mogelijk om de volgorde van transacties aan te passen?
Hoe importeert BT de volgorde van transacties?

Alvast bedankt!

NaViGAr

Ik gebruik Belfius Bank
Laatst bewerkt 16 jan 2021 17:35 door NaViGAr.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26 dec 2020 17:18 - 26 dec 2020 17:34 #5478 door KeesN
Beantwoord door KeesN in topic Volgorde van transacties
Goedendag Mathias,

Voor alle zekerheid: Standaard sorteert BT op Boekingsdatum, je kunt ook sorteren op Rentedatum. Lost dit het probleem op?

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 26 dec 2020 17:34 door KeesN.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26 dec 2020 17:45 #5479 door NaViGAr
Beantwoord door NaViGAr in topic Volgorde van transacties
Dag Kees

Nee, dit lost het probleem niet op.
Als ik in de instellingen sorteer op rentedatum, verandert er niets (na opnieuw importeren).
BT blijft gewoon sorteren op boekingsdatum, ook al staat alles gesorteerd op rentedatum.
Tenzij ik het in de verkeerde instelling aanpas?

NaViGAr

Ik gebruik Belfius Bank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26 dec 2020 18:09 - 26 dec 2020 18:13 #5480 door KeesN
Beantwoord door KeesN in topic Volgorde van transacties
Sorteren gebeurt door het klikken op de titel van het gewenste veld.
Dit zegt de Help hierover:
Sorteren          Door op de titel van een kolom te klikken wordt deze automatisch gesorteerd in oplopende volgorde.
                  Indien nogmaals op dezelfde kolom wordt geklikt, wordt gesorteerd in aflopende volgorde.
Als je kijkt bij Boekingsdatum zal daar een pijltje naar beneden staan. Je kunt ook (tweemaal) klikken op Rentedatum.

Heb zelf o.a. een rekening waar de boekings- en rentedatums gelijk zijn. De volgorde in BT is hierbij gelijk aan de inleesvolgorde.

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 26 dec 2020 18:13 door KeesN.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26 dec 2020 18:14 #5481 door NaViGAr
Beantwoord door NaViGAr in topic Volgorde van transacties
Ja zover ben ik, maar daarmee pas je de volgorde niet aan waarmee BT de transacties heeft geïmporteerd.
Kijk maar eens wat er gebeurt met de kolom Rekeningsaldo wanneer je een andere sortering gebruikt.
Het 'probleem' zit helemaal in het importeren. Van zodra het geïmporteerd is, blijft BT deze volgorde aanhouden voor het bepalen van het rekeningsaldo.
Sorteren op rentedatum of boekingsdatum of eender wat, heeft geen impact op het rekeningsaldo.
Ik heb nog niets gevonden (behalve handmatig de boekingsdatum aanpassen) om de juiste volgorde te forceren.

NaViGAr

Ik gebruik Belfius Bank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26 dec 2020 20:01 - 26 dec 2020 22:18 #5484 door KeesN
Beantwoord door KeesN in topic Volgorde van transacties
Zie het probleem dat je aanstipt. Heb er nu een 'probleem' bij waarvan ik mij nog niet bewust was.
Maar... ik handhaaf de stelling dat BT transacties in dezelfde volgorde inleest als ze aangeboden worden. Gecheckt met mijn betaalrekening met ± 5.000 transacties. De eerste transactie is de oudste en de laatste is de meest recente. Betreft de Rabobank en de volgorde in het transactiebestand is - niet toevallig - de boekingsdatum. En soms staat daar een transactie tussen met een afwijkende rentedatum.
M.a.w., het begint met transacties op 3,4, 5, ... januari en op 7 januari een transactie met rentedatum 1 januari, zijnde de bankkosten.

Een verschillende boekings- en rentedatum komt bij mij overigens niet vaak voor: ± 6%.

Update: Een test uitgevoerd en het is definitief dat BT transacties op boekingsdatum inleest!
Heb het (Rabobank) transactiebestand omgebouwd, zodat deze gesorteerd is op rentedatum en na inlezen in BT is de volgorde... op boekingsdatum.
Makkelijk te controleren omdat het transactiebestand volgnummers bevat. Deze worden bij een sortering door elkaar gehusseld, maar na inlezen staan ze weer netjes op volgorde.

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 26 dec 2020 22:18 door KeesN.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27 dec 2020 12:22 #5489 door NaViGAr
Beantwoord door NaViGAr in topic Volgorde van transacties
Net zoals bij Rabobank, heeft Belfius transactienummers.
Misschien zou het niet slecht zijn dat BT de transacties zou inlezen met deze volgorde?
Er bestaat momenteel nog geen veld voor de transactienummers, nu zet ik deze in 'Bankcode', maar dit is een tekstvak, dus sorteert BT dit niet goed:
1 - 10 - 100 - 101 - 102 - ... ipv 1 - 2 - 3 - ... - 10 - 11 - ...
Misschien moet deze topic naar de categorie Wijzigingsverzoeken verplaatst worden?

NaViGAr

Ik gebruik Belfius Bank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27 dec 2020 13:10 #5490 door KeesN
Beantwoord door KeesN in topic Volgorde van transacties
Voor Rabobank transacties is dit géén oplossing omdat deze op boekingsdatum opgeslagen worden. De uitkomst zou dus identiek zijn.
Wel hanteert de Rabobank voorloopnullen waardoor deze wél sorteerbaar zijn.

Growing a better world together
Empowering us all

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27 dec 2020 14:16 #5492 door NaViGAr
Beantwoord door NaViGAr in topic Volgorde van transacties
Belfius sorteert ook de transacties op boekingsdatum, maar wanneer deze datum gelijk is, waar kijkt BT dan naar?
Hier zit namelijk het verschil in waardoor de volgorde niet altijd overeen komt.
Voorloopnullen zijn inderdaad wel een oplossing, die ik eventueel zelf nog wel zou kunnen toevoegen moest het niet in BT geïmplementeerd worden.

NaViGAr

Ik gebruik Belfius Bank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27 dec 2020 15:41 - 27 dec 2020 19:07 #5494 door KeesN
Beantwoord door KeesN in topic Volgorde van transacties
De enige die daarop met zekerheid antwoord kan geven is Tonnie.
Maar volgens mijn tests is de volgorde: Boekingsdatum en bij gelijke boekingsdatum volgorde van inlezen (fifo).

Dit is de conclusie van mijn test:
Het programma Notepad++ heeft een mooie functie: willekeurig sorteren. :)
Heb het gehusselde bestand ingelezen in BT en dan is het resultaat:

De volgnummers lopen van 201 t/m 216.
Je ziet dat de Bankkosten met Bd 7 jan en Rd 1 jan op plaats 13 en 15 komen.
Plaats 13 omdat de Bd leidend is en volgnr 214 vóór 213 omdat deze (door het husselen) eerder ingelezen is.

Heeft niet veel meer met BT van doen, maar is wel leuk werk.

Growing a better world together
Empowering us all
Bijlagen:
Laatst bewerkt 27 dec 2020 19:07 door KeesN.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NaViGAr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena