Volgorde van transacties
- NaViGAr
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
26 dec 2020 09:24 - 16 jan 2021 17:35 #5471
door NaViGAr
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Volgorde van transacties werd gestart door NaViGAr
Hallo!
Is er een mogelijkheid om de volgorde van transacties te wisselen?
BT neemt niet de volgorde van het importbestand over.
Dit geeft problemen met het saldo op de rekening.
Voorbeeldje:
Dit gebeurt wanneer de datum van beide transacties gelijk is.
Bij sommige banken is het wel mogelijk om negatief te gaan, dus in principe is het mogelijk.
Maar als BT zegt dat ik negatief ben gegaan, wilt het zeggen dat ik bankkosten kan verwachten.
Zijn er instellingen die ik kan aanpassen zodat dit correct is?
Of is het mogelijk om de volgorde van transacties aan te passen?
Hoe importeert BT de volgorde van transacties?
Alvast bedankt!
Is er een mogelijkheid om de volgorde van transacties te wisselen?
BT neemt niet de volgorde van het importbestand over.
Dit geeft problemen met het saldo op de rekening.
Voorbeeldje:
Het eindresultaat is hetzelfde, maar het huidige saldo is niet gelijk.Volgens bankgegevens (zoals het zou moeten):
Volgens BankTrans:
(0) Begin Saldo = 0 (1) Inkomst = +1000 Saldo = +1000 (2) Uitgave = -1000 Saldo = 0
(0) Begin Saldo = 0 (1) Uitgave = -1000 Saldo = -1000 (2) Inkomst = +1000 Saldo = 0
Dit gebeurt wanneer de datum van beide transacties gelijk is.
Bij sommige banken is het wel mogelijk om negatief te gaan, dus in principe is het mogelijk.
Maar als BT zegt dat ik negatief ben gegaan, wilt het zeggen dat ik bankkosten kan verwachten.
Zijn er instellingen die ik kan aanpassen zodat dit correct is?
Of is het mogelijk om de volgorde van transacties aan te passen?
Hoe importeert BT de volgorde van transacties?
Alvast bedankt!
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Laatst bewerkt 16 jan 2021 17:35 doorNaViGAr.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees
Minder
Meer
26 dec 2020 17:18 - 26 dec 2020 17:34 #5478
door Kees
Growing a better world together
Empowering us all
Beantwoord door Kees in topic Volgorde van transacties
Goedendag Mathias,
Voor alle zekerheid: Standaard sorteert BT op Boekingsdatum, je kunt ook sorteren op Rentedatum. Lost dit het probleem op?
Voor alle zekerheid: Standaard sorteert BT op Boekingsdatum, je kunt ook sorteren op Rentedatum. Lost dit het probleem op?
Empowering us all
Laatst bewerkt 26 dec 2020 17:34 doorKees.
- NaViGAr
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
26 dec 2020 17:45 #5479
door NaViGAr
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Beantwoord door NaViGAr in topic Volgorde van transacties
Dag Kees
Nee, dit lost het probleem niet op.
Als ik in de instellingen sorteer op rentedatum, verandert er niets (na opnieuw importeren).
BT blijft gewoon sorteren op boekingsdatum, ook al staat alles gesorteerd op rentedatum.
Tenzij ik het in de verkeerde instelling aanpas?
Nee, dit lost het probleem niet op.
Als ik in de instellingen sorteer op rentedatum, verandert er niets (na opnieuw importeren).
BT blijft gewoon sorteren op boekingsdatum, ook al staat alles gesorteerd op rentedatum.
Tenzij ik het in de verkeerde instelling aanpas?
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
- Kees
Minder
Meer
26 dec 2020 18:09 - 26 dec 2020 18:13 #5480
door Kees
Empowering us all
Sorteren gebeurt door het klikken op de titel van het gewenste veld.
Dit zegt de Help hierover:
Als je kijkt bij Boekingsdatum zal daar een pijltje naar beneden staan. Je kunt ook (tweemaal) klikken op Rentedatum.
Heb zelf o.a. een rekening waar de boekings- en rentedatums gelijk zijn. De volgorde in BT is hierbij gelijk aan de inleesvolgorde.
Dit zegt de Help hierover:
Code:
Sorteren Door op de titel van een kolom te klikken wordt deze automatisch gesorteerd in oplopende volgorde.
Indien nogmaals op dezelfde kolom wordt geklikt, wordt gesorteerd in aflopende volgorde.
Heb zelf o.a. een rekening waar de boekings- en rentedatums gelijk zijn. De volgorde in BT is hierbij gelijk aan de inleesvolgorde.
Empowering us all
Laatst bewerkt 26 dec 2020 18:13 doorKees.
- NaViGAr
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
26 dec 2020 18:14 #5481
door NaViGAr
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Ja zover ben ik, maar daarmee pas je de volgorde niet aan waarmee BT de transacties heeft geïmporteerd.
Kijk maar eens wat er gebeurt met de kolom Rekeningsaldo wanneer je een andere sortering gebruikt.
Het 'probleem' zit helemaal in het importeren. Van zodra het geïmporteerd is, blijft BT deze volgorde aanhouden voor het bepalen van het rekeningsaldo.
Sorteren op rentedatum of boekingsdatum of eender wat, heeft geen impact op het rekeningsaldo.
Ik heb nog niets gevonden (behalve handmatig de boekingsdatum aanpassen) om de juiste volgorde te forceren.
Kijk maar eens wat er gebeurt met de kolom Rekeningsaldo wanneer je een andere sortering gebruikt.
Het 'probleem' zit helemaal in het importeren. Van zodra het geïmporteerd is, blijft BT deze volgorde aanhouden voor het bepalen van het rekeningsaldo.
Sorteren op rentedatum of boekingsdatum of eender wat, heeft geen impact op het rekeningsaldo.
Ik heb nog niets gevonden (behalve handmatig de boekingsdatum aanpassen) om de juiste volgorde te forceren.
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
- Kees
Minder
Meer
26 dec 2020 20:01 - 26 dec 2020 22:18 #5484
door Kees
Empowering us all
Zie het probleem dat je aanstipt. Heb er nu een 'probleem' bij waarvan ik mij nog niet bewust was.
[strike]Maar... ik handhaaf de stelling dat BT transacties in dezelfde volgorde inleest als ze aangeboden worden. Gecheckt met mijn betaalrekening met ± 5.000 transacties. De eerste transactie is de oudste en de laatste is de meest recente[/strike]. Betreft de Rabobank en de volgorde in het transactiebestand is - niet toevallig - de boekingsdatum. En soms staat daar een transactie tussen met een afwijkende rentedatum.
M.a.w., het begint met transacties op 3,4, 5, ... januari en op 7 januari een transactie met rentedatum 1 januari, zijnde de bankkosten.
Een verschillende boekings- en rentedatum komt bij mij overigens niet vaak voor: ± 6%.
Update: Een test uitgevoerd en het is definitief dat BT transacties op boekingsdatum inleest!
Heb het (Rabobank) transactiebestand omgebouwd, zodat deze gesorteerd is op rentedatum en na inlezen in BT is de volgorde... op boekingsdatum.
Makkelijk te controleren omdat het transactiebestand volgnummers bevat. Deze worden bij een sortering door elkaar gehusseld, maar na inlezen staan ze weer netjes op volgorde.
[strike]Maar... ik handhaaf de stelling dat BT transacties in dezelfde volgorde inleest als ze aangeboden worden. Gecheckt met mijn betaalrekening met ± 5.000 transacties. De eerste transactie is de oudste en de laatste is de meest recente[/strike]. Betreft de Rabobank en de volgorde in het transactiebestand is - niet toevallig - de boekingsdatum. En soms staat daar een transactie tussen met een afwijkende rentedatum.
M.a.w., het begint met transacties op 3,4, 5, ... januari en op 7 januari een transactie met rentedatum 1 januari, zijnde de bankkosten.
Een verschillende boekings- en rentedatum komt bij mij overigens niet vaak voor: ± 6%.
Update: Een test uitgevoerd en het is definitief dat BT transacties op boekingsdatum inleest!
Heb het (Rabobank) transactiebestand omgebouwd, zodat deze gesorteerd is op rentedatum en na inlezen in BT is de volgorde... op boekingsdatum.
Makkelijk te controleren omdat het transactiebestand volgnummers bevat. Deze worden bij een sortering door elkaar gehusseld, maar na inlezen staan ze weer netjes op volgorde.
Empowering us all
Laatst bewerkt 26 dec 2020 22:18 doorKees.
- NaViGAr
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 dec 2020 12:22 #5489
door NaViGAr
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Net zoals bij Rabobank, heeft Belfius transactienummers.
Misschien zou het niet slecht zijn dat BT de transacties zou inlezen met deze volgorde?
Er bestaat momenteel nog geen veld voor de transactienummers, nu zet ik deze in 'Bankcode', maar dit is een tekstvak, dus sorteert BT dit niet goed:
1 - 10 - 100 - 101 - 102 - ... ipv 1 - 2 - 3 - ... - 10 - 11 - ...
Misschien moet deze topic naar de categorie Wijzigingsverzoeken verplaatst worden?
Misschien zou het niet slecht zijn dat BT de transacties zou inlezen met deze volgorde?
Er bestaat momenteel nog geen veld voor de transactienummers, nu zet ik deze in 'Bankcode', maar dit is een tekstvak, dus sorteert BT dit niet goed:
1 - 10 - 100 - 101 - 102 - ... ipv 1 - 2 - 3 - ... - 10 - 11 - ...
Misschien moet deze topic naar de categorie Wijzigingsverzoeken verplaatst worden?
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
- Kees
Minder
Meer
27 dec 2020 13:10 #5490
door Kees
Empowering us all
Voor Rabobank transacties is dit géén oplossing omdat deze op boekingsdatum opgeslagen worden. De uitkomst zou dus identiek zijn.
Wel hanteert de Rabobank voorloopnullen waardoor deze wél sorteerbaar zijn.
Wel hanteert de Rabobank voorloopnullen waardoor deze wél sorteerbaar zijn.
Empowering us all
- NaViGAr
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 dec 2020 14:16 #5492
door NaViGAr
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
Belfius sorteert ook de transacties op boekingsdatum, maar wanneer deze datum gelijk is, waar kijkt BT dan naar?
Hier zit namelijk het verschil in waardoor de volgorde niet altijd overeen komt.
Voorloopnullen zijn inderdaad wel een oplossing, die ik eventueel zelf nog wel zou kunnen toevoegen moest het niet in BT geïmplementeerd worden.
Hier zit namelijk het verschil in waardoor de volgorde niet altijd overeen komt.
Voorloopnullen zijn inderdaad wel een oplossing, die ik eventueel zelf nog wel zou kunnen toevoegen moest het niet in BT geïmplementeerd worden.
NaViGAr
Ik gebruik Belfius Bank
- Kees
Minder
Meer
27 dec 2020 15:41 - 27 dec 2020 19:07 #5494
door Kees
Empowering us all
De enige die daarop met zekerheid antwoord kan geven is Tonnie.
Maar volgens mijn tests is de volgorde: Boekingsdatum en bij gelijke boekingsdatum volgorde van inlezen (fifo).
Dit is de conclusie van mijn test:
Het programma Notepad++ heeft een mooie functie: willekeurig sorteren.
Heb het gehusselde bestand ingelezen in BT en dan is het resultaat:
De volgnummers lopen van 201 t/m 216.
Je ziet dat de Bankkosten met Bd 7 jan en Rd 1 jan op plaats 13 en 15 komen.
Plaats 13 omdat de Bd leidend is en volgnr 214 vóór 213 omdat deze (door het husselen) eerder ingelezen is.
Heeft niet veel meer met BT van doen, maar is wel leuk werk.
Maar volgens mijn tests is de volgorde: Boekingsdatum en bij gelijke boekingsdatum volgorde van inlezen (fifo).
Dit is de conclusie van mijn test:
Het programma Notepad++ heeft een mooie functie: willekeurig sorteren.
Heb het gehusselde bestand ingelezen in BT en dan is het resultaat:
De volgnummers lopen van 201 t/m 216.
Je ziet dat de Bankkosten met Bd 7 jan en Rd 1 jan op plaats 13 en 15 komen.
Plaats 13 omdat de Bd leidend is en volgnr 214 vóór 213 omdat deze (door het husselen) eerder ingelezen is.
Heeft niet veel meer met BT van doen, maar is wel leuk werk.
Empowering us all
Laatst bewerkt 27 dec 2020 19:07 doorKees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NaViGAr