Volgorde van transacties

Meer
10 jan 2021 11:35 #5557 door NaViGAr
Beantwoord door NaViGAr in topic Volgorde van transacties
@Tonnie: Kan je meer duiding geven over hoe BT de geïmporteerde data sorteert voor het bepalen van het saldo?
Volgens mij sorteert BT op boekingsdatum, maar wanneer de boekingsdatum dezelfde is, waar kijkt hij dan vervolgens naar?
Voor het lopende saldo is dit namelijk van belang om de transacties in de juiste volgorde in te lezen.

Groetjes

NaViGAr

Ik gebruik Belfius Bank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jan 2021 00:40 - 11 jan 2021 00:41 #5558 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic Volgorde van transacties

NaViGAr wrote: BT neemt niet de volgorde van het importbestand over.
Dit geeft problemen met het saldo op de rekening.

Als je bij de rekeningen de beginsaldo's op 0 zet en je voegt voor elke rekening een handmatige transactie toe met een datum voor je oudste transactie en een bedrag dat hetzelfde effect op je eind saldo bereikt dan kun je heel simpel alle transacties van een rekening selecteren [1] om het saldo in het filter te zien en te controleren met de bank.
De sortering van transacties is dan niet meer een issue.

Let wel op dat veel banken het saldo truuken door gereserveerde betalingen al daarin te verwerken, terwijl die dan nog niet in de DL toegevoegd zijn.

[1] Door een bestaand filter te wissen en dan dubbelklikken op de rekening in het Elementenbeheer.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 11 jan 2021 00:41 doorMachiel de Wit.

Meer
11 jan 2021 16:57 #5559 door NaViGAr
Ja, het probleem dat ik aanhaal is te omzeilen, maar daarmee is het probleem niet opgelost...
De kolom 'rekeningsaldo' klopt gewoonweg niet als de transactievolgorde niet overeen komt met de geïmporteerde transactievolgorde.
Het gaat me ook niet om het eindsaldo, maar om het lopende saldo na elke transactie.

NaViGAr

Ik gebruik Belfius Bank

Meer
16 jan 2021 14:24 #5573 door NaViGAr
Ik heb nog eens geprobeerd om uit te zoeken hoe de volgorde bij het importeren juist werkt.
Zoals eerder aangehaald door KeesN:

Maar volgens mijn tests is de volgorde: Boekingsdatum en bij gelijke boekingsdatum volgorde van inlezen (fifo).

Dit klopt en ik had 1 ding over het hoofd gezien: de volgorde waarin de bank de transacties exporteert.
Belfius exporteert de data met de laatste transactie bovenaan.
Er zullen wel banken zijn die ook zo exporteren.
BT importeert van boven naar onder, dus beginnend met de 'nieuwste' transactie.
Bij gelijke boekingsdatum, leest BT dus de transacties in 'omgekeerde' volgorde in.

Om het probleem op te lossen, heb ik de volgorde van alle transacties in mijn csv omgekeerd.
Hierna klopt het lopende saldo in BT.
Voor mij is het probleem van 'verkeerde' volgorde hierbij opgelost.
Dit topic mag van mij een groen vinkje krijgen. :) (of kan ik dit zelf ergens aanpassen?)

NaViGAr

Ik gebruik Belfius Bank

Meer
16 jan 2021 15:15 #5574 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Volgorde van transacties

Belfius exporteert de data met de laatste transactie bovenaan.
Er zullen wel banken zijn die ook zo exporteren.

Geldt niet voor de Rabobank; transacties beschikken over een volgnummer, maar zijn daarnaast chronologisch gesorteerd.

...kan ik dit zelf ergens aanpassen?

Jazeker, bovenaan kun je een passend icoontje selecteren. Kun je al bij de start van een nieuw topic.

Growing a better world together
Empowering us all
Bijlagen:

Meer
16 jan 2021 15:20 #5575 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Volgorde van transacties
Goedemiddag,

Ik heb het bekeken en BankTrans leest de transacties in op volgorde waarin ze in het bestand staan. Hierbij wordt per transactie een oplopend volgnummer toegewezen (niet zichtbaar voor de gebruiker). Bij het sorteren van de transacties op boekdatum of rentedatum wordt dit volgnummer gebruikt om te sorteren indien de datums gelijk zijn.

Voorbeeld bestand met regels oplopend op datum:
01-01-2001 - 1
01-01-2001 - 2
01-02-2001 - 3
In dit geval zal de sortering altijd goed gaan. Bij sortering oplopend wordt het:
01-01-2001 - 1
01-01-2001 - 2
01-02-2001 - 3
En sortering aflopend wordt het
01-02-2001 - 3
01-01-2001 - 2
01-01-2001 - 1

Voorbeeld bestand aflopend op datum:
01-02-2001 - 1
01-01-2001 - 2
01-01-2001 - 3
In dit geval gaat de sortering altijd fout. Bij sortering oplopend wordt het:
01-01-2001 - 2
01-01-2001 - 3
01-02-2001 - 1
En sortering aflopend wordt het
01-02-2001 - 1
01-01-2001 - 3
01-01-2001 - 2

Aangezien de sortering per bank kan verschillen heb ik momenteel geen idee hoe ik dit op zou kunnen lossen. Iemand enig idee?

Mvg., Tonnie

Meer
16 jan 2021 16:09 #5578 door Kees
Mijn (hele sterke) vermoeden is dat dit niet op te lossen is!
Zou eerst inventariseren welke banken het betreft. Teller staat nu op 1, wellicht blijft het daarbij. De Rabobank i.i.g. niet.

Deze controle heb ik kunnen uitvoeren omdat op dezelfde dag geregeld meerdere transacties betaal- en/of geldtransacties plaatsvinden. Bijvoorbeeld:
Betaalautomaat 15:13 pasnr. xxx, en
Geldautomaat 15:51 pasnr. xxx.
Alle overige transacties beschikken niet eens over een tijdstempel. En dit betreft de meerderheid. Deze kun je sowieso niet chronologisch sorteren. En om tijdstempels te vinden zou je alle velden moeten aflopen om te checken of er iets bruikbaars in staat.
Wellicht kun je turven hoeveel gebruikers hierin geïnteresseerd zijn? Zet voor mij alvast een kruisje bij Totaal niet geïnteresseerd.

Wat eventueel in een komend release opgenomen kan worden, zijn extra velden die iets toevoegen. Bijvoorbeeld: volgnummer, en saldo na transactie.
Sorteren op volgnummer lost bovenstaand sorteerprobleem in een keer op.
Saldo na transactie zorgt ervoor dat het totaalsaldo altijd klopt. (Hoef je ook geen beginsaldo meer in te geven.)

Empowering us all

Meer
16 jan 2021 17:23 #5579 door NaViGAr
Tonnie

Iemand enig idee?

- Bij importformaten een extra optie toevoegen om te bepalen of de data oplopend of aflopend is gesorteerd.
- De datums vergelijken tussen de eerste en de laatste transactie en dan zo de import navenant sorteren.
- Importeren/sorteren volgens een ander gegeven (transactienummer), maar dan moet je eerst de data sorteren voor je importeert.

Nu ik het probleem weet, kan ik er wel mee om, ik draai gewoon de volgorde van mijn gegevens om voor ik importeer.
Als het voor niemand anders een issue is, hoeft het voor mij ook niet absoluut opgelost worden.

KeesN

Wat eventueel in een komend release opgenomen kan worden, zijn extra velden die iets toevoegen. Bijvoorbeeld: volgnummer, en saldo na transactie.

Saldo na transactie wordt niet bij elke bank meegegeven (bij Belfius i.i.g. niet).
Volgnummer/transactienummer zou goed zijn als er iets mee gedaan wordt, of ter controle van de volgorde.

KeesN

Jazeker, bovenaan kun je een passend icoontje selecteren. Kun je al bij de start van een nieuw topic.

Kan dit ook nadat de topic is aangemaakt?
Wanneer ik een nieuwe topic aanmaak, kan ik dit inderdaad aanpassen en ik doe het ook afhankelijk van de inhoud.
Maar eens de topic is aangemaakt, vind ik niet terug hoe ik dit kan aanpassen.

NaViGAr

Ik gebruik Belfius Bank
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

Meer
16 jan 2021 17:33 #5580 door Kees
Heb je gezien dat bij topics die jij begonnen bent een extra knop staat Bewerk?

Empowering us all
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie, NaViGAr

Meer
16 jan 2021 17:35 #5581 door NaViGAr
Dan kan ik het inderdaad aanpassen. Thanks :)

NaViGAr

Ik gebruik Belfius Bank