Importeren mutaties Rabobank
- Marc
- Onderwerp Auteur
Wat doe ik verkeerd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees
- Versie van BT?
Als je vorige week BT geïnstalleerd hebt, beschik je over de meest recente versie. Deze is namelijk van 2 januari j.l. Kunnen we afvinken. - Transactiebestanden van de Rabobank?
Als bovenstaande niet het probleem is, betreft het de gebruikte transactiebestand(en). Klaar als een klontje.
Het is mij niet bekend dat de Rabobank ooit bestanden in Excel-formaat aangeboden heeft. Maar ik kan dit gemist hebben.
Ze hebben in het verleden met verschillende indelingen tekstbestanden (.txt) ter beschikking gesteld. Vanaf 2014 (met de invoering van IBAN) heetten deze transactions.txt.
Vanaf 2018 zijn de tekstbestanden vervangen door csv-bestanden met een nieuwe, uitgebreidere indeling. Deze indeling wordt ondersteund door BT.
Oplossing
M.i. is de beste oplossing alle gewenste transacties opnieuw te downloaden vanaf de website van de Rabobank. Is geen probleem, want je kunt tot 8 jaar terug transacties selecteren!
Deze kun je probleemloos in BT inlezen. Maak je geen zorgen over dubbele transacties, BT herkent deze en zal ze negeren. Je startdatum (begindatum) mag vandaag bijvoorbeeld 18-01-2013 zijn.
Bekijk tevens de uitleg op Digitaal rekeningafschrift downloaden
Succes.
Growing a better world together
Empowering us all
- Anika
- Tonnie
Heb je het bestand wellicht eerst met een ander programma geopend (bv Excel). Hierdoor kan de structuur van het bestand zijn aangepast waardoor BankTrans het niet meer herkend. Mocht dat zo zijn, kan je het dan eens opnieuw downloaden en het dan meteen proberen in te lezen in BankTrans?
Mvg., Tonnie
- Kees
Als je transacties van de Rabobank downloadt, krijgt deze standaard de naam: CSV_A_datum_tijd. Een download vandaag krijgt dus de naam CSV_A_20210213_uummss.
Zojuist getest en alles werkt (nog) perfect. Mijn gedownloade transactiebestand heet CSV_A_20210213_192406.
Omdat ik een melding krijg bij reacties in dit topic, hierbij de oorspronkelijke post:
Hallo, bij mij werkt het importeren vandaag ook niet (na een paar jaar niet gebruikt te hebben, ik wil weer beginnen met budgetteren). Ik heb vandaag de nieuwste versie gedownload. Ik importeer met de importeerknop vanuit Rabobank de transacties voor de maand januari 2021 formaat csv die ik heb opgeslagen vanuit Rabobank als bestand 'banktrans import jan 2021.csv'. Er staat "onbekend formaat, het bestand kan niet worden ingelezen". Wat doe ik fout?
Empowering us all
- Anika
- Kees
Het gaat om de inhoud, in het bijzonder de eerste regel in het bestand. Als je het bestand opent in bijv. Excel en het vervolgens opslaat, zal de structuur aangepast worden. BT herkent het dan niet meer. Zó moet de eerste regel eruitzien:
Voor de volledigheid: Je kunt transacties tot 8 jaar terug downloaden. Dit geeft de volgende mogelijkheden:
- Het is niet noodzakelijk het gedownloade bestand te bewaren onder een herkenbare naam. Mocht je het nogmaals nodig hebben, kun je het altijd opnieuw downloaden;
- Je kunt ook transacties van voor 2021 downloaden, zodat deze aansluiten op het laatste gebruik. Hierdoor krijg je een volledig overzicht, wat het budgetteren ook inzichtelijker maakt.
Succes.
Empowering us all
- Machiel de Wit
Ik heb per bank een "BANKNAAM - laatste periode.csv" die ik telkens overschrijf met de laatste DL.KeesN wrote: Het is niet noodzakelijk het gedownloade bestand te bewaren onder een herkenbare naam.
Gewoon makkelijk opslaan als en dan het bestand aanwijzen en overschrijven.
Dat zou in principe zelfs 1 bestand voor alle banken kunnen zijn als je het toch al geïmporteerd hebt, maar ik vind dat per bank wat overzichtelijker.
Komt eigenlijk door de ABNAMRO die de download als tekst vreemd genoeg als een .TAB i.p.v. een .CSV levert.
Met vriendelijke groet,
MdW.
- Kees
Sorry dat ik niet direct reageerde, maar de tijdstippen van jouw reacties wekken bij mij (soms) verbazing.
Ben jij een hele vroege ochtendmens, of een hele late avondmens?
Vind mijn reacties vaak te uitvoerig en probeer deze, meestal tevergeefs, in te korten door het gebruik van kernwoorden. Hier heb ik de kernwoorden 'niet noodzakelijk' gebruikt om niet twee kantjes uitleg te hoeven geven. Daarnaast heeft die extra uitleg niets van doen met de oorspronkelijke vraag.
Denk dat we het erover eens zijn dat iedereen de methode moet hanteren die hem/haar het beste bevalt. En dit kan dus ook nog eens per bank verschillen.
Mijn advies: Maak regelmatig een back-up van het BT-bestand (.bav), liefst op een andere plek dan waar het actuele bestand staat. Dan heb je alles pico bello geregeld.
Deze werkwijze heeft 2 voordelen:
- Gaat er onverhoopt iets mis met BT, kun je terugvallen op je laatste back-up;
- Heb je (losse) transacties nodig, dan kun je de exporteerfunctie (Extra, Exporteren...) van BT gebruiken.
Heb geen kennis over ABN AMRO, maar sinds de Rabobank transacties 8 jaar voor je bewaart, hoef je je alleen af te vragen: Is het mogelijk dat ik deze transacties in 2029 nogmaals wil gebruiken om - bijvoorbeeld in een ander pakket - in te lezen?
Snap je nu waarom ik daarom maar in één zinnetje de woorden 'niet noodzakelijk' intikte?
Eigenlijk is bovenstaand verhaal alleen maar een afleidingsmanoeuvre, aangezien ik zelf over de complete, originele transactiegeschiedenis van de Rabobank vanaf 1996 beschik. Het heette toen nog Telebankieren, welke later vervangen werd door Internetbankieren.
Empowering us all
- Machiel de Wit
Verder moet iedereen zelf weten wat men wil, ik geeft alleen zaken aan hoe je ook dingen kunt zien of benutten.
Zaak is inderdaad op dit kort en bondig te doen om duidelijk te zijn.
BT maakt bij iedere update automatisch een back-up als je een update doet en verder kan je zelf ook een back-up starten.
Bij mij wordt automatisch al mijn data met mijn Synology NAS gesynct en daarvan worden de laatste 32 versies incrementeel bewaard.
Daarnaast wordt er dagelijks, wekelijks en maandelijks een back-up van gemaakt zodat ik altijd terug kan.
Wekelijks wordt dit ook nog gesynct met mijn externe NAS bij een familielid.
Met vriendelijke groet,
MdW.