Tekst bij categoriseren

• Winus van Asselt
  • Onderwerp Auteur
Meer
13 mrt 2021 16:57 #5640 door Winus van Asselt
Tekst bij categoriseren werd gestart door Winus van Asselt
Voor het categoriseren van de geïmporteerde posten werk ik volgens de Handleiding voor beginners van Stefan Kleinekoort. Dat gaat niet altijd goed. Ik merk dat als ik in de zoekcriteria een nieuw zoekterm aanmaak en daarbij precies de tekst overneem die op de afschrijving staat dat het dan bij het testen niet werkt. Als voorbeeld. Op de afschrijving van mijn krant staat "TROUW B V" . Dat werkte niet en nu heb ik als zoekterm, na enig uitproberen "Trouw B V". Het verschijnsel doet zich bij meerdere zoektermen voor en ik moest echt steeds weer proberen wat wel werkte. Doe ik iets fout of komt dit vaker voor?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 mrt 2021 21:13 - 14 mrt 2021 11:17 #5641 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Tekst bij categoriseren
Probleem klinkt mij niet bekend in de oren. Sterker nog, hoofd- en kleine letters mogen niet uitmaken. Welk O.S. gebruik je?

Wat wel verschil uitmaakt, is de hele zoektekst: De te vinden transacties moeten exact overeenkomen met deze tekst. Het beste kun je proberen met zo min mogelijk tekst de zoekopdracht uniek te maken. M.a.w. in jouw voorbeeld TROUW B V (of Trouw B V, of trouw b v) moet de zoektekst exact hieraan voldoen. Trouw, Trouw bv, Trouw b.v., of elke andere (kleine) afwijking, zal niet gevonden worden.
Probeer eerst als zoektekst 'trouw' te gebruiken, aangenomen dat er verder geen trouwboekje oid voorkomt. (Zelf gebruik ik enkel kleine letters - maar dit mag geen verschil uitmaken, of dit is OS afhankelijk?)

Anders proberen om op een andere manier transacties uniek te selecteren, bijv. op Tegenrekeningnummer.

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 14 mrt 2021 11:17 doorKees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

• Winus van Asselt
  • Onderwerp Auteur
Meer
14 mrt 2021 16:58 #5642 door Winus van Asselt
Beantwoord door Winus van Asselt in topic Tekst bij categoriseren
Bedankt voor je antwoord.
Tot nu toe red ik me er wel mee, maar ik vond het een beetje vreemd dat een exact overgenomen tekst niet herkend wordt.
Ik werk op een Mac met als OS Catalina 10.15.7

Meer
14 mrt 2021 17:14 #5643 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Tekst bij categoriseren
Wellicht dat andere Mac-gebruikers ervaringen kunnen delen?

Nogmaals getest, op een Windows machine, maar TROUW B V wordt op alle mogelijke manieren herkend.
Een bekende valkuil, die vaak bij copy/paste bij wachtwoorden voorkomt, is een extra toegevoegde spatie aan het einde. Dan wordt de transactie idd niet gevonden.
Al getest met als zoekterm de tegenrekening? Vaak de betere oplossing.

Growing a better world together
Empowering us all
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

• Winus van Asselt
  • Onderwerp Auteur
Meer
14 mrt 2021 17:46 #5644 door Winus van Asselt
Beantwoord door Winus van Asselt in topic Tekst bij categoriseren
Bedankt voor je meedenken.
Als ik de volgende keer, over twee weken of zo, weer transacties ga importeren kijk ik wel weer hoe het gaat en ga ik ook jouw suggesties meenemen.
Tot nu toe heb ik alles werkend, denk ik.