backup wordt niet opgeslagen op juiste plek

Meer
18 jul 2021 22:57 - 18 jul 2021 23:29 #5740 door Kees
Goedendag Hans,

In jouw verhaal lees ik enige onduidelijkheden, met name met betrekking tot het gebruikte BT-bestand en de naamgeving van back-up bestanden.
Wat mij het meest verbaast is jouw opmerking dat het altijd goed gewerkt heeft.
Jouw constatering heeft namelijk weinig met BT te maken, maar grotendeels met Windows. En BT conformeert zich aan Windows.
Als je problemen blijft houden, kun je hier het beste aangeven welke versie van Windows en BT je gebruikt.

Laat mij eerst de (Windows) achtergrond verklaren:
In Program Files (x86) worden, zoals de naam aangeeft, alle programma's opgeslagen. Hier staat o.a. in de map BankTrans alle programmaonderdelen. Omdat dit een belangrijke map is, wordt deze door Windows extra beveiligd: Je kunt hier niet 'zomaar' in schrijven. Hiervoor moet je administratorrechten hebben. Dit merk je bijvoorbeeld als je een nieuw (of gewijzigd) programma wilt installeren. Je krijgt dan de vraag "Wilt u toestaan dat deze app wijzigingen aan uw apparaat aanbrengt?" (Windows 10). Bij Ja verleen je de benodigde rechten en kan het programma geïnstalleerd worden.
Deze map is dus bedoeld voor programma's en niet voor gebruikersbestanden; deze moet je elders opslaan, zoals in (Mijn) Documenten.
Als je BT gebruikt, heb je niet de benodigde rechten om in deze map te schrijven. Windows lost dit op door het bestand elders op te slaan, waar je wél schrijfrechten hebt. Dit is de gevonden map die begint met Users en je naam. Hierin heb je schrijfrechten.

Hoe lost BT (en andere programma's) dit op? Door de gebruikersbestanden elders op te slaan.
In BT kies je voor Bewerken, Instellingen, tabblad Gegevens. Bij Gegevensmap geef je aan waar het BT-bestand opgeslagen moet worden. Bij Backupmap waar de back-up geplaatst moet worden. Bij voorkeur zijn de plaats van de gegevensmap en de back-up map volledig gescheiden, een andere harde schijf, of SSD.

Lees tevens de handleiding: Help, Help, Instellingen, Instellingen, Gegevens.

Voor alle duidelijkheid: de extensie .bav is voor het transactiebestand en de extensie .bac betreft het back-up bestand.

Aanvulling:
Ter geruststelling: Windows plaatst het bestand niet alleen op de andere plek, het 'onthoudt' ook waar het opgeslagen is. Tijdens gebruik merk je hier niets van en kan het zijn dat dit bestand al langer op die andere plaats stond. Sterker nog, als je aanpassingen verricht zal het waarschijnlijk weer daar opgeslagen worden...

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 18 jul 2021 23:29 doorKees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 jul 2021 07:54 #5741 door Hans
Beantwoord door Hans in topic backup wordt niet opgeslagen op juiste plek
Dag KeesN
Dank voor het uitvoerige antwoord.
De backup bestanden zijn altijd (zolang ik banktrans gebruik) opgeslagen op:
C:/Program Files (x86)/BankTrans/Backup
Dat was nooit een probleem en ik kon ze daar vandaan gewoon ophalen/kopiëren (naar bijv. mijn andere pc). Heb dus admin. rechten.
Waarom dat nu opeens verplaatst is naar een "virtualstore"?? geen idee. Mogelijk na een update van Windows?
Afijn, bedankt voor de tip om bij de Instellingen/Gegevens te kijken. Daar keek ik nooit naar, maar nu heb ik het pad weer teruggezet en het probleem is opgelost. Hoe simpel kan het zijn hé.... :-)
En ja, ik had per abuis "bav" geschreven waar het natuurlijk "bac" had moeten zijn.
Vr. groet,
Hans

Meer
19 jul 2021 12:51 #5742 door Kees
Beantwoord door Kees in topic backup wordt niet opgeslagen op juiste plek
Deze problematiek is begonnen met Windows Vista en heet Gebruikersaccountbeheer (User Account Control). Gaat dus een hele tijd terug.
In Windows 10 zijn de teugels extra aangetrokken met de introductie van Virtual Store, door jou gevonden.
Dat je Administrator bent, betekent niet dat je (overal) administratorrechten hebt. Daarom moet je programma's soms additioneel met Administratorrechten starten.

Als ik het goed begrijp heb je in de map BankTrans een eigen submap gemaakt met de naam Backup? Ben hier geen voorstander van. Zou de map BankTrans ongewijzigd laten en op een andere plek (Documenten) de data opslaan. Zo wordt het ook in de Helpfile van BT beschreven.

Empowering us all

Meer
19 jul 2021 13:05 #5743 door Hans
Beantwoord door Hans in topic backup wordt niet opgeslagen op juiste plek
Nee hoor, ik heb niet zelf een submap BackUp gemaakt. Zoals ik al heb aangegeven; die was er altijd al
- bij de installatie door Banktrans zelf aangemaakt. Ik ben daar nooit aangekomen.
Heeft - tot de verplaatsing naar Virtualstore - altijd prima gewerkt.
Misschien stelt het je gerust dat ik nu zowel de Import als Backup locatie naar een andere harddisk heb gezet. Voor mij is het nu opgelost. Vraag kan op slot. Vr.gr. Hans

Meer
19 jul 2021 13:53 #5744 door Kees
Beantwoord door Kees in topic backup wordt niet opgeslagen op juiste plek
  • Altijd al
    Bij de huidige installatie van BT wordt deze map niet (meer) aangemaakt. De oudste downloadbare versie, 2.24 van 22 november 2014, maakt deze map ook niet aan;
  • Stelt het je gerust
    Je hoeft mij niet te geruststellen. Maar er zijn genoeg voorbeelden van mensen die jarenlange noeste arbeid in een klap kwijtraakten en zich vervolgens afvroegen waarom ze nooit een back-up gemaakt hadden;
  • Vraag kan op slot
    Deze faciliteit bestaat niet. Je kunt dit topic gereed melden door de oorspronkelijke vraag te Bewerken en het Onderwerpicoon te veranderen van vraag (?) naar gereed (√).
    Anders zal Tonnie dit t.z.t. doen.

Empowering us all