Importeren bankgegevens
- Carl
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
23 aug 2021 19:51 - 26 aug 2021 19:40 #5751
door Carl
Importeren bankgegevens werd gestart door Carl
Renault Bank via Raisin komt nog niet voorMet vriendelijke groeten, Carl
Laatst bewerkt 26 aug 2021 19:40 doorTonnie. Reden: Emailadressen verwijderd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees
Minder
Meer
23 aug 2021 21:18 - 23 aug 2021 21:46 #5752
door Kees
Growing a better world together
Empowering us all
Beantwoord door Kees in topic Importeren bankgegevens
Goedendag Carl,
Om deze functionaliteit beschikbaar te krijgen, kun je een e-mail sturen naar info@banktrans.nl met een voorbeeldbestand.
Deze moet i.i.g. bestaan uit de (eventuele) kopregel en één, of meerdere, geanonimiseerde transacties.
Voor alle duidelijkheid: hoeven dus geen echte transacties te zijn, maar wel een idee geven van de opbouw.
Het bewuste transactiebestand mag je alleen bewerken met een (kale) tekstverwerker (Notepad, Notepad++, oid) en niet met bijv. Excel.
Als je snel resultaat wilt, kun je ook een eigen importformaat definiëren.
Zie Bewerken, Importformaten. En de bijbehorende hulp Help, Geavanceerd, Importformaten.
Aanvulling
Als ik op de website kijk, [url] www.raisin.nl/ [/url], zie ik nergens de mogelijkheid om transacties te downloaden.
De oplossing is dan om van de transacties overboekingen te maken. Van je betaalrekening naar de Raisin-bank en vice versa.
De rente, per kwartaal, zal je dan handmatig moeten inboeken.
Zie voor uitleg Help, Geavanceerd, Transactie overboeken.
Om deze functionaliteit beschikbaar te krijgen, kun je een e-mail sturen naar info@banktrans.nl met een voorbeeldbestand.
Deze moet i.i.g. bestaan uit de (eventuele) kopregel en één, of meerdere, geanonimiseerde transacties.
Voor alle duidelijkheid: hoeven dus geen echte transacties te zijn, maar wel een idee geven van de opbouw.
Het bewuste transactiebestand mag je alleen bewerken met een (kale) tekstverwerker (Notepad, Notepad++, oid) en niet met bijv. Excel.
Als je snel resultaat wilt, kun je ook een eigen importformaat definiëren.
Zie Bewerken, Importformaten. En de bijbehorende hulp Help, Geavanceerd, Importformaten.
Aanvulling
Als ik op de website kijk, [url] www.raisin.nl/ [/url], zie ik nergens de mogelijkheid om transacties te downloaden.
De oplossing is dan om van de transacties overboekingen te maken. Van je betaalrekening naar de Raisin-bank en vice versa.
De rente, per kwartaal, zal je dan handmatig moeten inboeken.
Zie voor uitleg Help, Geavanceerd, Transactie overboeken.
Empowering us all
Laatst bewerkt 23 aug 2021 21:46 doorKees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie
- Carl
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
24 aug 2021 10:26 - 26 aug 2021 19:42 #5753
door Carl
Beantwoord door Carl in topic Importeren bankgegevens
KeesN, Bedankt voor snelle antwoord.Om overzicht te krijgen in mijn huishoud geld wil ik mijn spaargeld in banktrans terug zien.Het is wel mogelijk op
www.raisin.nl/
, om transacties te downloaden.Voorbeeldbestand eigen importformaat is me niet gelukt. Hoop dit is de informatie die je van mij wilt hebben.Met vriendelijke groeten,
Carl
Carl
Laatst bewerkt 26 aug 2021 19:42 doorTonnie. Reden: Emailadres en bestand verwijderd ivm privacy
- Kees
Minder
Meer
24 aug 2021 13:08 - 24 aug 2021 14:09 #5754
door Kees
Empowering us all
Oké.
Laat mij nogmaals benadrukken dat het wijzigen van de bestaande transacties naar overboekingen m.i. simpeler is.
Alle transacties naar en van Raisin komen al voor in jouw administratie. Alleen de rente per kwartaal zal je handmatig moeten opvoeren.
Goed, dan nu de 'moeilijke' weg.
Jouw inspanningen om een eigen importformaat te creëren verdienen lof. Zie wat kleine missers, maar deze zijn overkomelijk.
Hét probleem is de huidige datumnotatie: d-m-jj, terwijl BT dd-mm-jj vereist. (In andere posts is hierover al gediscussieerd.)
Neem aan dat je Windows gebruikt; de tweede regel van het transactiebestand begint met 3-8-21. BT keurt dit af en wil 03-08-21.
Weet niet of het helpt om de standaardweergave van Windows aan te passen naar dd-mm-jj en het transactiebestand nogmaals te downloaden. (Laat mij weten of je hierover extra informatie wilt.)
Als je voor nu het datumveld aanpast naar 8 posities, zal BT de transacties inlezen.
Datum
03-08-21
02-08-21
29-07-21
26-07-21
23-07-21
Vreemd genoeg hoef je de valutadatum NIET aan te passen, deze wordt wel probleemloos ingelezen.
Heb een correct ImportFormatDef bestand voor je aangemaakt. Plaats deze in de Gegevensmap i.p.v. degene die je zelf gemaakt hebt.
Zo ziet deze eruit:
ImportFormatDef:
Laat mij nogmaals benadrukken dat het wijzigen van de bestaande transacties naar overboekingen m.i. simpeler is.
Alle transacties naar en van Raisin komen al voor in jouw administratie. Alleen de rente per kwartaal zal je handmatig moeten opvoeren.
Goed, dan nu de 'moeilijke' weg.
Jouw inspanningen om een eigen importformaat te creëren verdienen lof. Zie wat kleine missers, maar deze zijn overkomelijk.
Hét probleem is de huidige datumnotatie: d-m-jj, terwijl BT dd-mm-jj vereist. (In andere posts is hierover al gediscussieerd.)
Neem aan dat je Windows gebruikt; de tweede regel van het transactiebestand begint met 3-8-21. BT keurt dit af en wil 03-08-21.
Weet niet of het helpt om de standaardweergave van Windows aan te passen naar dd-mm-jj en het transactiebestand nogmaals te downloaden. (Laat mij weten of je hierover extra informatie wilt.)
Als je voor nu het datumveld aanpast naar 8 posities, zal BT de transacties inlezen.
Datum
03-08-21
02-08-21
29-07-21
26-07-21
23-07-21
Vreemd genoeg hoef je de valutadatum NIET aan te passen, deze wordt wel probleemloos ingelezen.
Heb een correct ImportFormatDef bestand voor je aangemaakt. Plaats deze in de Gegevensmap i.p.v. degene die je zelf gemaakt hebt.
Zo ziet deze eruit:
ImportFormatDef:
Empowering us all
Laatst bewerkt 24 aug 2021 14:09 doorKees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie
- Carl
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
01 sep 2021 00:04 #5758
door Carl
Beantwoord door Carl in topic Importeren bankgegevens
Goedendag KeesN,
Importeren bankgegevens
standaardweergave van Windows aan passen naar dd-mm-jj
Kladblok blijft geven d-m-jj, Excel dd-mm-jj
Ik Heb Uw ImportFormatDef bestand geplaats in de Gegevensmap en importeer het:
CSV-bestand plakken in Kladblok 2 cijferig dd-mm-jj
Okay Importeren bankgegevens Raisin.
Maar wil iegelijk zoiets als bij Argenta spaargeld blijft in mijn administratie.
Importeren bankgegevens Argenta is beschikbaar in Banktrans.
Raisin-rekening is tussen bank. Voor Spaarproduct bij RCI Banque S.A
Zelf Importformaten lukt niet. Naam, veld Prefix blijft blanco.
Verdelen over verschillende banken, om wat te doen aan die negatieve rente.
Handmatig transactie toevoegen kan boekingsdatum niet aanpassen blijf grijs. Sorteren op boekingsdatum volgorde Rentedatum niet goed.
Met vriendelijke groeten,
Carl
carljaco@hotmail.com
Importeren bankgegevens
standaardweergave van Windows aan passen naar dd-mm-jj
Kladblok blijft geven d-m-jj, Excel dd-mm-jj
Ik Heb Uw ImportFormatDef bestand geplaats in de Gegevensmap en importeer het:
CSV-bestand plakken in Kladblok 2 cijferig dd-mm-jj
Okay Importeren bankgegevens Raisin.
Maar wil iegelijk zoiets als bij Argenta spaargeld blijft in mijn administratie.
Importeren bankgegevens Argenta is beschikbaar in Banktrans.
Raisin-rekening is tussen bank. Voor Spaarproduct bij RCI Banque S.A
Zelf Importformaten lukt niet. Naam, veld Prefix blijft blanco.
Verdelen over verschillende banken, om wat te doen aan die negatieve rente.
Handmatig transactie toevoegen kan boekingsdatum niet aanpassen blijf grijs. Sorteren op boekingsdatum volgorde Rentedatum niet goed.
Met vriendelijke groeten,
Carl
carljaco@hotmail.com
- Kees
Minder
Meer
01 sep 2021 12:44 #5759
door Kees
Empowering us all
Hallo Carl,
Het is mij onduidelijk wat bevindingen zijn en waar je nog vragen over hebt?
Áls je nog vragen hebt, kun je deze het beste apart benoemen. Wat je nu ziet, en wat je zou willen zien.
Datumnotatie
Jouw constatering deel ik: Kladblok wijzigt niets, Excel past de datumnotatie aan. Als je het transactiebestand in Excel opent, geen aanpassingen verricht, maar wel kiest voor Opslaan, wordt het bestand opgeslagen in het correcte formaat dd-MM-jj. BT kan deze inlezen, zonder dat je handmatig iets moet aanpassen.
Raisin-rekening
BT kan niet meer inlezen dan wat Raisin aanbiedt. Dit is summier, slechts 6 velden. Ook Argenta NL, in tegenstelling tot Argenta BE, heeft slechts 6 velden.
Tonnie zal, neem ik aan, in een toekomstig release Raisin-bank opnemen.
(Kan verder niets voor jou nakijken omdat ik het transactiebestand verwijderd heb; bevat privacygevoelige informatie.)
Negatieve rente
Dit forum is bestemd voor BT vragen/opmerkingen.
Wat mij wel opvalt is, dat iedereen klaagt over de lage (positieve) rente die je ontvangt, maar nog harder klaagt over de lage (negatieve) rente die je moet betalen bij overschrijden van een drempel. Gevoelsmatig schijnt het ene veel erger dan het andere.
Door het vangnet van het depositogarantiestelsel is het altijd verstandig grote spaartegoeden over verschillende banken te spreiden.
Boekingsdatum aanpassen
Dit is uit voorzorg geblokkeerd. Kun je aanpassen via Instellingen, tabblad Algemeen, Boekingsdatum aanpasbaar:
P.S. Je kunt beter geen e-mailaccount hier neerzetten! Dit is een openbaar forum.
Het is mij onduidelijk wat bevindingen zijn en waar je nog vragen over hebt?
Áls je nog vragen hebt, kun je deze het beste apart benoemen. Wat je nu ziet, en wat je zou willen zien.
Datumnotatie
Jouw constatering deel ik: Kladblok wijzigt niets, Excel past de datumnotatie aan. Als je het transactiebestand in Excel opent, geen aanpassingen verricht, maar wel kiest voor Opslaan, wordt het bestand opgeslagen in het correcte formaat dd-MM-jj. BT kan deze inlezen, zonder dat je handmatig iets moet aanpassen.
Raisin-rekening
BT kan niet meer inlezen dan wat Raisin aanbiedt. Dit is summier, slechts 6 velden. Ook Argenta NL, in tegenstelling tot Argenta BE, heeft slechts 6 velden.
Tonnie zal, neem ik aan, in een toekomstig release Raisin-bank opnemen.
(Kan verder niets voor jou nakijken omdat ik het transactiebestand verwijderd heb; bevat privacygevoelige informatie.)
Negatieve rente
Dit forum is bestemd voor BT vragen/opmerkingen.
Wat mij wel opvalt is, dat iedereen klaagt over de lage (positieve) rente die je ontvangt, maar nog harder klaagt over de lage (negatieve) rente die je moet betalen bij overschrijden van een drempel. Gevoelsmatig schijnt het ene veel erger dan het andere.
Door het vangnet van het depositogarantiestelsel is het altijd verstandig grote spaartegoeden over verschillende banken te spreiden.
Boekingsdatum aanpassen
Dit is uit voorzorg geblokkeerd. Kun je aanpassen via Instellingen, tabblad Algemeen, Boekingsdatum aanpasbaar:
P.S. Je kunt beter geen e-mailaccount hier neerzetten! Dit is een openbaar forum.
Empowering us all