BankTrans portable

Meer
17 sep 2021 09:02 #5777 door Karel
BankTrans portable werd gestart door Karel
BankTrans kent onder Windows de mogelijkheid om een ini bestand te gebruiken. Echter is die pas in te stellen in de instellingen nadat je BankTrans in Windows hebt geinstalleerd. Dat betekent dat de registry van Windows al vol staat met gegevens van BankTrans terwijl dit met een ini bestand juist niet nodig zou hoeven zijn. Toch heb ik een poging gewaagd om hem als portable te gebruiken.

Op een schone installatie heb ik BankTrans geinstalleerd waarbij ik voor de installatiemap een USB-stick heb gekozen. Vervolgens heb ik de opslagmappen aangepast en aangevinkt gebruik te willen maken van het ini-bestand. Het ini-bestand is ook aangemaakt op de USB-stick.
Vervolgens een schone installatie van Windows gedaan en vervolgens de USB-stick met zelfde driveletter.  BankTrans (zonder nieuwe installatie) opgestart op de nieuwe schone installatie. BankTrans lijkt zonder problemen op te starten. Echter de registry staat toch weer vol met BankTrans en in de instellingen staat het ini-bestand weer niet gevinkt.

Hoe kan ik voorkomen dat de registry gevuld wordt en BankTrans toch werkt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 sep 2021 00:15 #5785 door Karel
Beantwoord door Karel in topic BankTrans portable
Ik heb nog meerdere testen gedaan op schone installaties. Het is nog niet gelukt.

In het ini bestand staan:
DataDir= (directory van de gegevensmap)
BackupDir= (directory van de backupmap)
Die instellingen herkent die uiteindelijk wel.
De vraag is alleen waar aangegeven wordt dat het ini-bestand gebruikt moet worden.
En de vervolgvraag is waarom die bij iedere start op een schone installatie alle instellingen (die blijkbaar toch uit het ini-bestand gehaald worden) in de registry worden opgeslagen. Dat zou inhouden dat het opstarten vanaf de USB-stick er bij iedere PC waar je hem gebruikt gegevens in de registry achterlaat van BankTrans.

Kan iemand mij helpen om uit te vinden waarom de registry iedere keer weer gevuld wordt terwijl er een ini-bestand is?
Of zijn er nog ideeen die ik nog niet geprobeerd heb?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 sep 2021 14:14 #5786 door Kees
Beantwoord door Kees in topic BankTrans portable
Goedendag Karel,

De enige die antwoord kan geven op jouw vraag is Tonnie. Je zult moeten wachten tot hij tijd kan vrijmaken om jouw vraag te beantwoorden.

Wat je eventueel kunt doen is een Wijzigingsverzoek indienen voor een portable versie van BankTrans. Een die geen gebruik van de Registry maakt.
Veel programma's (o.a. wachtwoordmanagers) hebben zo'n versie om bijvoorbeeld op een USB-stick mee te kunnen nemen.

Twee aanvullingen op jouw post:
  • De genoemde DataDir en de BackupDir staan óók in het BT-transactiebestand (.bav); Denk dat BT ze eerder hier uit haalt, dan uit het INI-bestand;
  • Wil ook niet dat Registry-entries op vreemde computers geplaatst worden, maar op je eigen computer(s) zie ik het probleem niet zo.
    Windows (en bijna alle andere programma's) plaatsen zoveel data op systemen dat BT hierbij in het niet valt.
    Even gecontroleerd, een back-up van mijn volledige Registry is ± 450 MB groot; BT maakt hiervan 31 KB uit, m.a.w. 0,0067%.

Growing a better world together
Empowering us all
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 sep 2021 17:23 #5787 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic BankTrans portable
Hallo Karel,

Ik heb het even uitgezocht en het werkt als volgt. Als je BankTrans voor de eerste keer start moet je naar de instellingen gaan en dan kan je op het laatste tabblad aangeven dat de instellingen in een ini-bestand moeten worden bewaard en waar dit ini-bestand is geplaatst. Als je dat doet zal BankTrans het ini-bestand gaan gebruiken. In de registry worden dan nog twee instellingen bewaard, een instelling die aangeeft waar de instellingen moeten worden gezocht (OS Afhankelijk of in een ini-bestand) en de map waarin het ini-bestand staat. Daar kan ik helaas niets aan doen, BankTrans moet weten dat je een ini-bestand wil gebruiken en waar het staat. Ik kan dat nergens anders kwijt (applicatie-map is readonly).

Kan je hier iets mee?

Mvg., Tonnie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Powered by Kunena