verwarring over rentedatum, boekingsdatum, valutadatum etc

• Hans Holthaus
  • Onderwerp Auteur
Meer
01 nov 2021 23:00 #5800 door Hans Holthaus
Onlangs ben ik geswitcht van ASN naar RegioBank en toen naar ING. Wat betreft het aangeven van de datums van de betalingen gaat het overal anders, en dat is soms bijzonder onhandig. Wie weet een handige oplossing voor de volgende vraag.

BankTrans kent twee kolommen voor de datum: rentedatum en boekingsdatum. Daar hebben alle banken een andere aanpak, helaas.
Bij ASN is de rentedatum de dag van betaling en de boekingsdatum is dezelfde dag. Dus in beide kolommen de zelfde datum
Bij RegioBank is de rentedatum gelijk aan de dag van aankoop, maar de boekingsdatum is een dag later. Dus hier per kolom een andere datum.
Bij deze twee banken kan ik in ieder geval steeds de kolom rentedatum gebruiken, dat is wel zo handig: de dag van betaling.

Maar bij ING Bank gaat het merkwaardig anders, tenminste bij vrijwel betalingen in winkels. Bij ING staat alles pas genoteerd op de volgende dag! Dat noemt ING dan de VALUTA-DATUM. En die dag-na-de- betaling komt dan in BankTrans terecht zowel bij rentedatum als bij boekingsdatum. Onjuist en onhandig bedacht door ING.

Het onhandige voor mijn boekhouding is dus, dat de betalingen van ING  (bij winkels etc) NOOIT terecht komen binnen BankTrans op de juiste dag van betaling, maar steeds een dag later.

Waarom doet ING dat zo onhandig en waarom dan ook nog met andere termen? In de bankenwereld wemelt het daar trouwens van allerlei ander namen voor hetzelfde.
En is er een manier om binnen BankTrans toch nog de juiste dag van betaling in te voeren?

Ik ben uiteraard benieuwd naar een oplossing... als die te vinden is!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 nov 2021 00:39 #5801 door Kees
Goedendag Hans,

De uitleg op de ING-bank website is m.i. duidelijk:

Wat is het verschil tussen de boekdatum en valutadatum?
Op de boekdatum wordt een bedrag bij- of afgeschreven van het (boek)saldo. De valutadatum wordt ook wel rentedatum genoemd. Dat is de datum die ING aanhoudt voor de aanvang van de renteberekening.

Het lijkt erop dat de ING nog aan batchverwerking doet. Transacties van vandaag worden als bulk in de nacht verwerkt en krijgen daarmee een boekingsdatum van de dag erna.

BT kan niets anders dan de wijze van aanleveren honoreren. Als je dit anders wilt, zal je dit zelf moeten aanpassen.

Is het vermelden van Boekingsdatum en Rentedatum (Valutadatum bij ING) niet achterhaald? Zijn er nog banken waar je rente ontvangt bij een positief saldo?
De Rentedatum is alleen belangrijk bij een negatief saldo, omdat je dan wel rente moet betalen. Maar bij realtime verwerking zal de boekings- en rentedatum altijd gelijk zijn.

Als je dit per se wilt, kun je de Boekings-/Rentedatum in BT aanpassen door dit vrij te geven: Bewerken, Instellingen, Boekingsdatum/bedrag aanpasbaar aan te vinken.

Growing a better world together
Empowering us all

• Hans Holthaus
  • Onderwerp Auteur
Meer
02 nov 2021 03:27 #5802 door Hans Holthaus
Beantwoord door Hans Holthaus in topic verwarring over rentedatum, boekingsdatum, valutadatum etc
Dag Kees,

Bedankt voor je razendsnelle, en vooral heldere uitleg! Ik was al bang dat er niets aan te doen viel, maar nu kan ik dan het hopeloze zoeken opgeven. Met jouw tip zal ik ook zeker iets doen. Nog even een reactie op je toelichting.

De rente bij positief saldo is inderdaad van geen enkel belang meer. Ooit ging het om zo'n 10 procent, nu is het 0,01 procent... dat is 1000 keer minder... Maar daar gaat het mij niet om. Wat mij betreft mogen alle boekdatums, valutadatums, rentedatums, en die 10 andere naampjes de prullenbak in. Voor het simpele huishoudboekje is één datum wel zo handig: die van aankoop in de winkel. Dan klopt het handig met de kassabon. Wanneer er soms wel, soms niet die aankoopdatum staat vermeld, dan moet je weer zoeken op de bonnetjes en in je agenda, hoe het zat. Nee, voor de simpele leek is het gewoon onhandig als er een betaling staat op de DINSDAG, terwijl je toen echt niet in de winkel bent geweest. Dat was op MAANDAG... Maar ja...

Ik zal zeker je voorstel uitproberen door Boekings/Rentedatum aanpasbaar te maken.

Nogmaals hartelijk dank voor de stimulerende uitleg en de goeie tip!

Meer
02 nov 2021 11:30 #5803 door Kees
Dag Hans,

Ha, je hebt hetzelfde ontdekt als ik moet constateren: Banken hebben het nu consequent over Boekdatum i.p.v. Boekingsdatum.
Positieve rentepercentages van 10% staan mij niet bij; in de 'goeie oude tijd' kreeg je 4% op je spaar- én betaalrekening. Boekte, gewoontegetrouw, geld over naar mijn spaarrekening, maar het nut erachter ontbrak bij mij volledig. Kostte je zelfs één rentedag.

Jouw beweegreden snap ik volkomen, je wilt de aankoopdatum op de transactie zien. Als je iets terugzoekt, wil je niet gaan zoeken of het wellicht hoger, of lager staat tussen alle transacties.
Maar voor klachten moet je echt bij de ING-bank zijn.

Terugkomend op jouw opmerking dat alle banken een andere aanpak hanteren, klopt. Zit zelf bij de Rabobank en ook hier is het anders dan jouw ervaringen:
De Rabobank levert twee data (Datum - is Boekdatum - en Rentedatum) welke bijna altijd overeenkomen. Soms echter afwijkend, meestal bij overboekingen naar andere banken/instellingen. Bijvoorbeeld Boekdatum vrijdag, Rentedatum maandag. De Rabobank 'weet' dit blijkbaar van andere bedrijven.
In wezen is dit dus precies wat jij wilt. Voel verder geen druk hoe je dus in een keer dit probleem kunt oplossen. 

P.S. Denk niet dat ik ooit wen aan het woord Boekdatum, Boekingsdatum is toch een veel mooier woord.

Growing a better world together
Empowering us all

• Hans Holthaus
  • Onderwerp Auteur
Meer
05 nov 2021 01:55 #5804 door Hans Holthaus
Beantwoord door Hans Holthaus in topic verwarring over rentedatum, boekingsdatum, valutadatum etc
Dag Kees,

Eerder was ik klant bij ASN en ook bij RegioBank. Daar waren altijd twee datums, net zoals bij Rabobank dus. Soms leverde dat twee verschillende datums, maar in ieder geval was dan de rentedatum altijd de datum van aankoop. Dat was dus heel handig voor gebruik in de kolommen van BankTrans. Maar zoals gezegd: de ING is niet geïnteresseerd in de dag van betaling in de winkel. Ik zal ING toch eens vragen WAAROM eigenlijk die datum van handeling is verdwenen - merkwaardig - en wat het nut is van uitsluitend een latere datum. Geen idee.

En je hebt gelijk: boekingsdatum is veel mooier en veel begrijpelijker woord dan boekdatum. En dan hebben we verder nog de boekhouding, de boekenkast en de boekenbon. Maar dat is weer een ander verhaal, haha.