Welke catogorie hebben interne boekingen
- Daan
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
02 jan 2022 13:54 #5843
door Daan
Welke catogorie hebben interne boekingen werd gestart door Daan
Hi iedereen,
Sinds een tijdje geleden ben ik weer met Banktrans begonnen met een wat makkelijkere opzet.
in plaats van een x verschillende rekeningen heb ik (maar) er 3
Werk dus een interne boeking is (van de ene rekening die van mij is naar een andere rekening die van mij is).
Onder welke catogorie kan ik deze het beste hangen? Gewoon een catogorie onder Overige financiering hangen? Aangezien het geplust en gemind wordt (van de ene rekening gaat het af en bij de andere rekening komt het terug)
Sinds een tijdje geleden ben ik weer met Banktrans begonnen met een wat makkelijkere opzet.
in plaats van een x verschillende rekeningen heb ik (maar) er 3
- Een spaarrekening
- Een rekening voor vaste lasten (denk aan je telefoon abbo, kosten voor het internet, etc)
- Een rekening voor variable lasten (denk aan uitjes, een keer een biertje met vrienden)
Werk dus een interne boeking is (van de ene rekening die van mij is naar een andere rekening die van mij is).
Onder welke catogorie kan ik deze het beste hangen? Gewoon een catogorie onder Overige financiering hangen? Aangezien het geplust en gemind wordt (van de ene rekening gaat het af en bij de andere rekening komt het terug)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees
-
Minder
Meer
02 jan 2022 21:15 - 02 jan 2022 21:23 #5845
door Kees
Growing a better world together
Empowering us all
Beantwoord door Kees in topic Welke catogorie hebben interne boekingen
Hi Daan,
Liep tegen een soortgelijk probleem aan en nam contact op met het Nibud.
Zie deze post: Nibud categorie-indeling
Het Nibud, en daarmee ook de Nibud-indeling, gaat uit van een ('ouderwets') Kasboek met inkomsten en uitgaven. Dit botst als je iets geavanceerder wilt, maar niet een volwaardig boekhoudprogramma wilt inzetten.
Het voordeel is dat je niet gebonden bent aan de Nibud-indeling. Je kunt naar eigen inzicht schuiven. M.a.w. doe wat jezelf prefereert.
Je kunt onder de categorie Overige financiering een nieuwe categorie aanmaken. Zo heb ik het zelf opgelost met een categorie Interne overboeking. Maar je kunt ook kiezen voor een andere naam: Overboeking, Kruispost, ...
Niemand houd je tegen om deze post op het hoogste niveau te definiëren. Dus Inkomsten, Uitgaven, Overige financiering en Interne overboeking.
Wellicht is dit zelfs de beste oplossing?
Liep tegen een soortgelijk probleem aan en nam contact op met het Nibud.
Zie deze post: Nibud categorie-indeling
Het Nibud, en daarmee ook de Nibud-indeling, gaat uit van een ('ouderwets') Kasboek met inkomsten en uitgaven. Dit botst als je iets geavanceerder wilt, maar niet een volwaardig boekhoudprogramma wilt inzetten.
Het voordeel is dat je niet gebonden bent aan de Nibud-indeling. Je kunt naar eigen inzicht schuiven. M.a.w. doe wat jezelf prefereert.
Je kunt onder de categorie Overige financiering een nieuwe categorie aanmaken. Zo heb ik het zelf opgelost met een categorie Interne overboeking. Maar je kunt ook kiezen voor een andere naam: Overboeking, Kruispost, ...
Niemand houd je tegen om deze post op het hoogste niveau te definiëren. Dus Inkomsten, Uitgaven, Overige financiering en Interne overboeking.
Wellicht is dit zelfs de beste oplossing?
Empowering us all
Laatst bewerkt 02 jan 2022 21:23 doorKees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie
- Robert
Minder
Meer
07 feb 2022 15:38 #5879
door Robert
Beantwoord door Robert in topic Welke catogorie hebben interne boekingen
In navolging op deze vraag wil ik graag ook nog vragen of er een eenvoudige manier is om deze interne boekingen automatisch aan de gekozen categorie toe te voegen?
Ik beheer 4 betaalrekeningen en een stel spaarrekeningen waartussen we in flink wat combinaties geld overboeken. Tot dusverre ben ik hier met categoriseren in de weer gegaan, maar het is een aardige wirwar van Rekening en Tegenrekening en/of-zoekcriteria aan het worden.
BankTrans weet al welke rekeningen van mij zijn, het zou mooi zijn als ik gewoon kon zeggen van "eigen rekening" naar "eigen rekening" => interne boeking.
Ik beheer 4 betaalrekeningen en een stel spaarrekeningen waartussen we in flink wat combinaties geld overboeken. Tot dusverre ben ik hier met categoriseren in de weer gegaan, maar het is een aardige wirwar van Rekening en Tegenrekening en/of-zoekcriteria aan het worden.
BankTrans weet al welke rekeningen van mij zijn, het zou mooi zijn als ik gewoon kon zeggen van "eigen rekening" naar "eigen rekening" => interne boeking.
- Kees
-
Minder
Meer
07 feb 2022 16:19 - 07 feb 2022 21:42 #5880
door Kees
Empowering us all
Moet je eerst een definitie van het woord "eenvoudig" geven. Wat voor de een eenvoudig is, kan voor een ander een obstakel zijn. En andersom.
In de eerste post zie je het Categoriescherm al in de Uitgebreide modus staan. In deze mode kan je uitgebreide zoekargumenten ingeven.
Bijvoorbeeld in het veld Tegenrekening een voor een je rekeningnummers ingeven; je selecteert hiermee alle interne boekingen.
In de eerste post zie je het Categoriescherm al in de Uitgebreide modus staan. In deze mode kan je uitgebreide zoekargumenten ingeven.
Bijvoorbeeld in het veld Tegenrekening een voor een je rekeningnummers ingeven; je selecteert hiermee alle interne boekingen.
Empowering us all
Laatst bewerkt 07 feb 2022 21:42 doorKees.
- Robert
Minder
Meer
07 feb 2022 16:36 #5881
door Robert
Hoi Kees,
Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad het categoriescherm in uitgebreide modus staan en het werkt op zich ook wel, maar wat ik nu dus heb met 4 rekeningen is:
Als Rekening gelijk aan RekeningA
En Tegenrekening gelijk aan Rekening B
Of (
Rekening gelijk aan RekeningB
En Tegenrekening gelijk aan Rekening A
)
Of (
Rekening gelijk aan RekeningA
En Tegenrekening gelijk aan Rekening C
)
Of (
Rekening gelijk aan RekeningC
)
Of (
)
Of (
)
... etc etc
Zeker omdat elke combinatie van En/Of tot een nieuwe inspringing van de Groep leidt, wordt het snel onoverzichtelijk wat je aan het doen bent. Aangezien BankTrans al weet wat mijn eigen rekening zijn dacht ik dat er misschien wel een feature bestond waar ik (als nieuwe gebruiker) geen weet van had die transacties tussen eigen rekeningen automatisch kan herkennen.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad het categoriescherm in uitgebreide modus staan en het werkt op zich ook wel, maar wat ik nu dus heb met 4 rekeningen is:
Als Rekening gelijk aan RekeningA
Of (
)
Of (
Rekening gelijk aan RekeningA
)
Of (
)
Of (
)
Of (
)
... etc etc
Zeker omdat elke combinatie van En/Of tot een nieuwe inspringing van de Groep leidt, wordt het snel onoverzichtelijk wat je aan het doen bent. Aangezien BankTrans al weet wat mijn eigen rekening zijn dacht ik dat er misschien wel een feature bestond waar ik (als nieuwe gebruiker) geen weet van had die transacties tussen eigen rekeningen automatisch kan herkennen.
- Kees
-
Minder
Meer
07 feb 2022 17:08 #5882
door Kees
Eventueel kan je via Extra, Controleer overboekingen een refresh uitvoeren.
Maar in dit geval heb je het over categoriseren?
Maak je het selectiecriterium niet onnodig ingewikkeld? Je hoeft enkel te zoeken op Tegenrekening.
Als tegenrekening is A, OF tegenrekening is B, OF tegenrekening is C...
Als de tegenrekening van jezelf is, betreft het toch altijd een overboeking?
Empowering us all
BT herkent overboekingen. Kijk in het Transactiescherm in de kolom Overboeking. Als daar een vinkje staat is het een herkende overboeking....transacties tussen eigen rekeningen automatisch kan herkennen
Eventueel kan je via Extra, Controleer overboekingen een refresh uitvoeren.
Maar in dit geval heb je het over categoriseren?
Maak je het selectiecriterium niet onnodig ingewikkeld? Je hoeft enkel te zoeken op Tegenrekening.
Als tegenrekening is A, OF tegenrekening is B, OF tegenrekening is C...
Als de tegenrekening van jezelf is, betreft het toch altijd een overboeking?
Empowering us all
- Robert
Minder
Meer
07 feb 2022 17:28 #5883
door Robert
Hoi Kees,
Nogmaals bedankt voor de snelle reacties. Ik had mij niet gerealiseerd dat dit is wat een "overboeking" betekende en begreep dus ook al niet zo goed wat "Controleer overboekingen" in het menu deed.
Het moge duidelijk zijn dat ik nog een beginner ben, ik heb er niet bij stilgestaan dat de "Rekening" natuurlijk altijd een van de 4 eigen rekeningen is en dat ik dus alleen op Tegenrekening hoef te filteren.
Bedankt voor de verhelderende input, ik kan weer verder
Nogmaals bedankt voor de snelle reacties. Ik had mij niet gerealiseerd dat dit is wat een "overboeking" betekende en begreep dus ook al niet zo goed wat "Controleer overboekingen" in het menu deed.
Het moge duidelijk zijn dat ik nog een beginner ben, ik heb er niet bij stilgestaan dat de "Rekening" natuurlijk altijd een van de 4 eigen rekeningen is en dat ik dus alleen op Tegenrekening hoef te filteren.
Bedankt voor de verhelderende input, ik kan weer verder

- Kees
-
Minder
Meer
07 feb 2022 17:45 #5884
door Kees
Empowering us all
Blijkt "eenvoudig" dus toch eenvoudig te zijn.
Of, anders geformuleerd: "Je snap het pas als je het begrijp".[Cruijff]
Of, anders geformuleerd: "Je snap het pas als je het begrijp".[Cruijff]
Empowering us all