ABNAMRO, pasnummer en plaatsnaam
- Ad van de Ven
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 jan 2022 12:10 #5846
door Ad van de Ven
ABNAMRO, pasnummer en plaatsnaam werd gestart door Ad van de Ven
LS,
Ik maak al lang gebruik van BankTrans en ben daarover heel erg tevreden.
Er is echter een ding waaraan ik me al jaren stoor en dat is dat het inlezen van de .tab-bestanden van ABNAMRO nog steeds niet helemaal goed gaat bij Pas-transacties. Wat er gebeurt is namelijk het volgende:
Na het pasnummer wordt altijd de eerste letter van de plaatsnaam afgesnoept en daarachter geplaatst. Vervolgens komen andere gegevens en daarna de plaatsnaam, maar zonder de eerste letter. Ik geef een paar voorbeelden:
GALP P19107 PARCHAL,PAS032 F NR: ...........12.19/16.33 ARO,Land: PT De plaats is hier natuurlijk FARO.
ING,PAS032 Z NR:..............04.20/15.22 OETERMEER. Hier moet de plaatsnaam ZOETERMEER zijn.
De transactienummers heb ik vervangen door ".....".
Ik heb ook een voorlopige oplossing voor dit probleem.
Als in het ABNAMRO tab-bestand (is txt-bestand) de achter het pasnummer een komma wordt geplaatst blijft de plaatsnaam heel.
In de voorbeelden dus met zoek en vervang PAS032 vervangen door PAS032,. Als er meer passen zijn gebruikt moet dit voor elk pasnummer afzonderlijk. Hierna kan het gewijzigde tab-bestand zonder problemen worden ingelezen.
Het zou makkelijker zijn als ABNAMRO de layout enigszins zou aanpassen.
Vriendelijke Groet, Ad van de Ven
Ik maak al lang gebruik van BankTrans en ben daarover heel erg tevreden.
Er is echter een ding waaraan ik me al jaren stoor en dat is dat het inlezen van de .tab-bestanden van ABNAMRO nog steeds niet helemaal goed gaat bij Pas-transacties. Wat er gebeurt is namelijk het volgende:
Na het pasnummer wordt altijd de eerste letter van de plaatsnaam afgesnoept en daarachter geplaatst. Vervolgens komen andere gegevens en daarna de plaatsnaam, maar zonder de eerste letter. Ik geef een paar voorbeelden:
GALP P19107 PARCHAL,PAS032 F NR: ...........12.19/16.33 ARO,Land: PT De plaats is hier natuurlijk FARO.
ING,PAS032 Z NR:..............04.20/15.22 OETERMEER. Hier moet de plaatsnaam ZOETERMEER zijn.
De transactienummers heb ik vervangen door ".....".
Ik heb ook een voorlopige oplossing voor dit probleem.
Als in het ABNAMRO tab-bestand (is txt-bestand) de achter het pasnummer een komma wordt geplaatst blijft de plaatsnaam heel.
In de voorbeelden dus met zoek en vervang PAS032 vervangen door PAS032,. Als er meer passen zijn gebruikt moet dit voor elk pasnummer afzonderlijk. Hierna kan het gewijzigde tab-bestand zonder problemen worden ingelezen.
Het zou makkelijker zijn als ABNAMRO de layout enigszins zou aanpassen.
Vriendelijke Groet, Ad van de Ven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tonnie
-
Minder
Meer
03 jan 2022 12:51 #5847
door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic ABNAMRO, pasnummer en plaatsnaam
Hallo Ad,
Het is me niet helemaal duidelijk waar het precies fout gaat. Zou je me via email eens een voorbeeldje kunnen sturen (info@banktrans.nl)? Uiteraard mag je daarin wat aanpassingen doen ivm privacy (rekeningnummer aanpassen).
Mvg., Tonnie
Het is me niet helemaal duidelijk waar het precies fout gaat. Zou je me via email eens een voorbeeldje kunnen sturen (info@banktrans.nl)? Uiteraard mag je daarin wat aanpassingen doen ivm privacy (rekeningnummer aanpassen).
Mvg., Tonnie
- Kees
-
Minder
Meer
03 jan 2022 14:36 - 03 jan 2022 14:41 #5848
door Kees
Growing a better world together
Empowering us all
Beantwoord door Kees in topic ABNAMRO, pasnummer en plaatsnaam
Dag Ad,
En wat gebeurt er als je i.p.v. het txt-bestand het MT940-bestand downloadt en vervolgens inleest?
En wat gebeurt er als je i.p.v. het txt-bestand het MT940-bestand downloadt en vervolgens inleest?
Empowering us all
Laatst bewerkt 03 jan 2022 14:41 doorKees.
- Ad van de Ven
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
26 jan 2023 14:36 #6046
door Ad van de Ven
Beantwoord door Ad van de Ven in topic ABNAMRO, pasnummer en plaatsnaam
Ook met het andere formaat van ABN AMRO heb ik problemen, Maar ik heb een oplossing bedacht. Die kost wel wat extra werk vooraf, maar dan ziet het er wel veel beter uit. Zie Bijlage.Vriendelijke Groet, Ad van de Ven
- Kees
-
Minder
Meer
26 jan 2023 15:43 - 26 jan 2023 15:45 #6047
door Kees
Empowering us all
Dag Ad,
Kijk hier met verbaasde ogen naar; het duizelt tot ik ontdek dat dit een reactie is op een post van één jaar geleden...
Oh, de verbazing zakt een beetje tot ik vervolgens ontdek dat de bijlage gedateerd is 26 februari 2023 - volgende maand???
Zitten we in een tijdmachine? Altijd al met de TARDIS willen meereizen.
Weet niet wat voor extra werk je moet uitvoeren, maar als je Windows gebruikt en Notepad++ installeert, kun je eenmalig een macro definiëren die dit automatisch uitvoert.
Behalve de aanpassing NIJMEGEM naar NIJMEGEN moet je nog handmatig uitvoeren.
Een betere oplossing is Tonnie een geanonimiseerd transactiebestand te sturen en vragen of dit inleesbaar in BT te maken is.
Kijk hier met verbaasde ogen naar; het duizelt tot ik ontdek dat dit een reactie is op een post van één jaar geleden...
Oh, de verbazing zakt een beetje tot ik vervolgens ontdek dat de bijlage gedateerd is 26 februari 2023 - volgende maand???
Zitten we in een tijdmachine? Altijd al met de TARDIS willen meereizen.
Weet niet wat voor extra werk je moet uitvoeren, maar als je Windows gebruikt en Notepad++ installeert, kun je eenmalig een macro definiëren die dit automatisch uitvoert.
Behalve de aanpassing NIJMEGEM naar NIJMEGEN moet je nog handmatig uitvoeren.
Een betere oplossing is Tonnie een geanonimiseerd transactiebestand te sturen en vragen of dit inleesbaar in BT te maken is.
Empowering us all
Laatst bewerkt 26 jan 2023 15:45 doorKees.
- Tonnie
-
Minder
Meer
28 jan 2023 08:59 #6048
door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic ABNAMRO, pasnummer en plaatsnaam
Hallo Ad,
Zoals Kees al aangeeft, als je me een testbestand kan aanleveren kan ik hier eens naar kijken. Het formaat van ABN-AMRO is heel specifiek en in BankTrans worden al veel bewerkingen gedaan om het in te kunnen lezen. Ik kan hier niets aan veranderen zonder het resultaat te kunnen controleren.
Mvg., Tonnie
Zoals Kees al aangeeft, als je me een testbestand kan aanleveren kan ik hier eens naar kijken. Het formaat van ABN-AMRO is heel specifiek en in BankTrans worden al veel bewerkingen gedaan om het in te kunnen lezen. Ik kan hier niets aan veranderen zonder het resultaat te kunnen controleren.
Mvg., Tonnie
- Ad van de Ven
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
02 feb 2023 13:34 #6054
door Ad van de Ven
Hallo Tonnie,
Ik heb je op 28 januari eerst een mailtje gestuurd met 5 bijlagen. Ik hoop dat je die gezien hebt. Voor de zekerheid voeg ik het testbestandje hier ook toe (TestABNAmro_ano.TAB).
Een tweede mailtje heb ik gestuurd, omdat ik er achter kwam dat de layout van de TAB=bestanden niet stabiel is.
Vandaag stuur ik je een recept om voor het hele jaar 2022 de ABN AMRO transacties te kunnen corrigeren (zie bijlage Aanpassen_ABNAMRO.txt). Het betreft 16 vervangingen.
De transacties van januari 2023 heb ik ook gedownload en daarin zijn een aantal wijzigingen niet nodig.
Hopelijk heb je hieraan ook iets.
Vriendelijke Groet,
Ad van de Ven
Ik heb je op 28 januari eerst een mailtje gestuurd met 5 bijlagen. Ik hoop dat je die gezien hebt. Voor de zekerheid voeg ik het testbestandje hier ook toe (TestABNAmro_ano.TAB).
Een tweede mailtje heb ik gestuurd, omdat ik er achter kwam dat de layout van de TAB=bestanden niet stabiel is.
Vandaag stuur ik je een recept om voor het hele jaar 2022 de ABN AMRO transacties te kunnen corrigeren (zie bijlage Aanpassen_ABNAMRO.txt). Het betreft 16 vervangingen.
De transacties van januari 2023 heb ik ook gedownload en daarin zijn een aantal wijzigingen niet nodig.
Hopelijk heb je hieraan ook iets.
Vriendelijke Groet,
Ad van de Ven
- Kees
-
Minder
Meer
02 feb 2023 14:01 - 02 feb 2023 14:25 #6055
door Kees
Empowering us all
Je bent toch niet de enige ABN-AMRO klant die BT gebruikt? Hoe lezen andere gebruikers transacties in?
ABN-AMRO biedt de volgende mogelijkheden:
ABN-AMRO biedt de volgende mogelijkheden:
Er moet toch een formaat zijn (xls, txt) dat geen/minder aanpassingen behoeft?Kies in welk formaat u de mutaties wilt opslaan: XLS, PDF, TXT, MT940 of CAMT.053.
Empowering us all
Laatst bewerkt 02 feb 2023 14:25 doorKees.
- Ad van de Ven
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 feb 2023 11:37 #6056
door Ad van de Ven
Hallo Kees en Tonnie,
Vanzelfsprekend zullen er meer ABNAMRO klanten zijn die gebruik maken van Banktrans. Blijkbaar nemen zij de onhebbelijkheden van de formaten van de aangeleverde ABNAMRO transacties voor lief. Van de vijf formaten die te downloaden zijn worden er slechts 2 herkend door Banktrans, namelijk TXT en MT940 (de extensies daarbij zijn respectievelijk TAB en STA). Voor de zekerheid heb ik ze alle vijf bekeken en vastgesteld dat in allemaal inconsistenties zitten. De meeste zijn gelijk aan die in het txt-bestand (TAB). Vervelend is dat de afwijkingen in de loop van het jaar (althans in 2022 was dat zo) ook veranderen.
Misschien is hieraan vanuit Banktrans niets te doen.
Ik zal mijn recept met aanpassen maar blijven volgen en dan ziet het er wel goed uit. Voor januari 2023 waren er maar 8 van de 16 aanpassingen uit mijn recept nodig.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke Groet,
Ad van de Ven
Vanzelfsprekend zullen er meer ABNAMRO klanten zijn die gebruik maken van Banktrans. Blijkbaar nemen zij de onhebbelijkheden van de formaten van de aangeleverde ABNAMRO transacties voor lief. Van de vijf formaten die te downloaden zijn worden er slechts 2 herkend door Banktrans, namelijk TXT en MT940 (de extensies daarbij zijn respectievelijk TAB en STA). Voor de zekerheid heb ik ze alle vijf bekeken en vastgesteld dat in allemaal inconsistenties zitten. De meeste zijn gelijk aan die in het txt-bestand (TAB). Vervelend is dat de afwijkingen in de loop van het jaar (althans in 2022 was dat zo) ook veranderen.
Misschien is hieraan vanuit Banktrans niets te doen.
Ik zal mijn recept met aanpassen maar blijven volgen en dan ziet het er wel goed uit. Voor januari 2023 waren er maar 8 van de 16 aanpassingen uit mijn recept nodig.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke Groet,
Ad van de Ven
- Kees
-
Minder
Meer
03 feb 2023 12:05 - 03 feb 2023 12:08 #6057
door Kees
Empowering us all
Dag Ad,
Duidelijk verhaal.
Wil twee zaken nogmaals herhalen, enkel ter bevestiging:
Spreekt mij als ICT'er enorm aan; heel mijn werkzame leven noemde ik het ook "mutaties".
Voor de rest zijn hun inspanningen ver ondermaats. Het is echt niet moeilijk een acceptabel transactiebestand te fabriceren.
Duidelijk verhaal.
Wil twee zaken nogmaals herhalen, enkel ter bevestiging:
- Jij geeft het al aan, maar is het XLS-bestand 100% identiek aan het TXT-bestand?
Als het XLS-bestand 'beter' is dan het TXT-bestand, kunnen wij dit wellicht als uitgangspunt nemen; - Wil nogmaals benadrukken dat je met het programma
Notepad++
macro's kunt opnemen en vervolgens eindeloos kunt afspelen.
Eenmaal de acht aanpassingen opgenomen en je kunt vooruit totdat ABN-AMRO (weer) aanpassingen verricht.
Spreekt mij als ICT'er enorm aan; heel mijn werkzame leven noemde ik het ook "mutaties".
Voor de rest zijn hun inspanningen ver ondermaats. Het is echt niet moeilijk een acceptabel transactiebestand te fabriceren.
Empowering us all
Laatst bewerkt 03 feb 2023 12:08 doorKees.