Verschil bedrag met filter en details saldo

Meer
23 aug 2011 08:56 #224 door ritsihermans
Verschil bedrag met filter en details saldo werd gestart door ritsihermans
Hallo allemaal,
Ben nu bezig om mijn 'huishoud boekje' in banktrans te importeren, registreren.
Uiteraard komen daar diverse vragen uit die ik door te experimenteren kan oplossen, maar soms blijven de vragen staan.
Misschien onkunde van mij, maar er is vast wel iemand die een toelichting kan geven.
Het probleem door mij eerder beschreven met de bestanden CSV heeft zich opgelost, automatisch worden de nieuwe toegevoegd.

Nu heb ik een vraag over twee tabs, namenlijk het vak totalen (Saldo,Filter,Selectie) en Detail. Als ik kijk naar het bedrag wat wordt vermeld in filter (mijn voorbeeld 28 ==> 587,46) en ik kijk bij de deatail (rij rekening, overboeking, saldo)zie ik bij (saldo ==> 490,08)
Hier snap ik niets van!
Wat beredeneer ik fout, want het aantal rijen is 28 , maar het saldo is niet correct, terwijl het rekening saldo 490,08 wel correct is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 aug 2011 18:07 #230 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Verschil bedrag met filter en details saldo
Hallo,

Hier zijn al vaker vragen over geweest dus het is inderdaad niet helemaal duidelijk. Bij deze de uitleg:
Het saldo bij totalen bevat de som van alle transacties + beginsaldo van alle rekeningen (in te stellen via Bewerken / Rekeningen).
Het filter bij totalen bevat de som van alle transacties die voldoen aan het filter. Hierbij worden de beginsaldo's dus niet meegenomen.

Bij detail wordt het totaalsaldo vermeld zoals dat was tijdens de transactie. Indien een andere transactie wordt gekozen zal de waarde van het totaalsaldo in detail dus ook veranderen.

Hopelijk verklaart dit de verschillende velden.

Meer
29 aug 2011 09:08 #237 door HdV
Beantwoord door HdV in topic Verschil bedrag met filter en details saldo
Wordt de onduidelijkheid niet veroorzaakt door de 'onlogica'? Zie mijn reactie van 19 aug 2011, 14:28 in 'Forum/Vragen'-item RE: Beginsaldo / saldo op dat moment.

Groeten,
Henk

Met vriendelijke groet,
Henk

Meer
29 aug 2011 22:27 #239 door Tonnie
Ik ga hier binnenkort naar kijken en zal proberen eea duidelijker te maken.

Meer
31 aug 2011 16:31 #241 door benvan45
Beantwoord door benvan45 in topic Verschil bedrag met filter en details saldo

HdV wrote: Wordt de onduidelijkheid niet veroorzaakt door de 'onlogica'? Zie mijn reactie van 19 aug 2011, 14:28 in 'Forum/Vragen'-item RE: Beginsaldo / saldo op dat moment.

Groeten,
Henk

Ik snap je probleem niet hoor! Zoals uitgelegd door Admin.: Het filter bij totalen bevat de som van alle transacties die voldoen aan het filter. Hierbij worden de beginsaldo's dus niet meegenomen. Als ik filter op bijv. de post Benzine, wil ik alleen zien wat ik uitgegeven heb aan Benzine en doet het beginsaldo er absoluut niet toe.
Gr.,
Ben

Moet trouwens hier ook bekennen, dat ik, na het lezen van al je vragen/suggesties/klachten, nogal het idee heb, dat je de ontwerper van Banktrans toch behoorlijk aan de tand voelt en niet bepaald veel begrip toont voor eventuele onvolkomenheden. Een ietwat mildere toon zou je sieren en anders zou ik zeggen........ga zelf iets dergelijks in elkaar knutselen, als je het zo goed weet! :x

Meer
01 sep 2011 12:33 #242 door HdV
Beantwoord door HdV in topic Verschil bedrag met filter en details saldo

benvan45 wrote:
Ik snap je probleem niet hoor! Zoals uitgelegd door Admin.: Het filter bij totalen bevat de som van alle transacties die voldoen aan het filter. Hierbij worden de beginsaldo's dus niet meegenomen. Als ik filter op bijv. de post Benzine, wil ik alleen zien wat ik uitgegeven heb aan Benzine en doet het beginsaldo er absoluut niet toe.
Gr.,
Ben

Om met antwoord op bovenstaande quote te beginnen.
Het gaat mij niet om het saldo van Totalen/Filter, waarin inderdaad het beginsaldo niet wordt meegenomen, mijn opmerking betreft het saldo van Totalen/Saldo. In het bedrag wat daar genoemd wordt is het beginsaldo, voor zover ik kan nagaan, wel meegenomen. Ik heb Admin, via het item waarnaar ik verwijs, gevraagd of dat logisch is, maar hij heeft daarop nog niet gereageerd. Wellicht is het ondergesneeuwd. Vandaar dat ik hier de logica nog een keer onder de aandacht bracht, omdat ook hier weer over onduidelijkheid bij saldo's gesproken wordt. Ik hoop dat je nu 'mijn probleem' begrijpt?

Dan antwoord op onderstaand quote:

benvan45 wrote: Moet trouwens hier ook bekennen, dat ik, na het lezen van al je vragen/suggesties/klachten, nogal het idee heb, dat je de ontwerper van Banktrans toch behoorlijk aan de tand voelt en niet bepaald veel begrip toont voor eventuele onvolkomenheden. Een ietwat mildere toon zou je sieren en anders zou ik zeggen........ga zelf iets dergelijks in elkaar knutselen, als je het zo goed weet! :x

Het spijt mij als ik het idee bij je wek belerend, weinig begripvol en niet-mild te zijn. Dat alles is geenszins mijn bedoeling. Ik wil uitsluitend vragen stellen en suggesties geven, en zeker geen klachten poneren. Je zult die laatsten dan ook niet in mijn forum-items tegenkomen, want wie ben ik om te klagen over iets wat gratis is.

Waarom plaats ik items?
Ik waardeer zeer dat mensen hun nuttige software gratis ter beschikking stellen aan anderen - dat mag hier best eens hardop gezegd worden. Als ze dan bovendien in een forum de hoofdstukken Vragen en Wijzigingsverzoeken opnemen, dan zie ik dat als uitnodiging om vragen te stellen en suggesties te geven die de software ten goede komen - bij commerciële software heb ik die drang overigens niet. Ik weet namelijk hoe moeilijk het is om tijdens het schrijven van software oog te hebben voor alle details en om alle mogelijke situaties te testen, zeker als je dat alleen doet. Hulp van buitenaf kan dan welkom zijn, waardoor de software met 'vereende krachten' beter wordt. Als die hulp als storend wordt ervaren dan hoor ik dat graag, maar ik heb van Admin nooit zulke opmerkingen gekregen, integendeel. Ik heb het idee dat BankTrans in de afgelopen weken weer een stukje geëvolueerd/debugd is, mede dankzij opmerkingen van buitenaf.
Ik heb ontzag voor programmeurs die software zoals BankTrans maken en zal zelf zeker niet in hun voetsporen treden, eenvoudigweg omdat ik het zelf niet kan. Wel kan ik proberen naar vermogen een steentje bij te dragen... en dat doe ik graag.

Ik kan mij voorstellen dat ik nogal wijsneuzerig overkom, omdat ik in korte tijd nogal wat items heb geplaatst. Dat komt doordat ik ben overgestapt van OROV - ook zo'n prima gratis programma - naar BankTrans. Dit, omdat BankTrans flexibeler omgaat met filteren en categoriseren, en omdat OROV niet meer (zichtbaar) wordt onderhouden. De import van de OROV-data ging niet vlekkeloos, met vragen en suggestie tot gevolg. Omdat je dan wat dieper in BankTrans duikt kom je bugs tegen, en je vraagt daar naar. Ook zie je dat hier en daar wat gebruiksvriendelijkheden kunnen worden toegevoegd... je suggereert die. Zodoende de vloed aan items. Ik vind dat Admin alles snel en tot volle tevredenheid heeft opgepakt en opgelost, dank daarvoor. Bij commerciële software is dat nog wel eens anders! Ik heb overigens nog wat suggesties, maar heb die bewust nog niet ingebracht vanwege het voorkomen van irritatie.

Dan de mildheid: Om zo mild mogelijk over te komen stel ik mijn suggesties altijd bewust in vraagvorm. Als je die toon niet mild genoeg vindt dan hoor ik graag hoe ik anders moet communiceren.

Ik hoop dat ik hiermee jouw irritatie een beetje heb kunnen wegnemen.

Groeten,
Henk

Met vriendelijke groet,
Henk

Meer
02 sep 2011 20:20 #243 door Tonnie
Hallo Ben, Henk,

Allereerst bedankt voor de lovende woorden. Mede door deze reacties blijft het voor mij bijzonder leuk om een gratis programma te onderhouden.

Verder heeft Henk gelijk dat het ontwikkelen en testen van een programma als BankTrans bijna niet mogelijk is voor één persoon. Ik ben dan ook erg blij met alle reacties die ik via het forum of e-mail ontvang. Elke vraag of opmerking geeft mij de mogelijkheid om nog eens kritisch naar de functionaliteit en/of het gebruiksgemak te kijken en indien mogelijk te verbeteren. Van jullie beiden heb ik al heel wat reacties mogen ontvangen en heb dan ook al heel wat kunnen verbeteren.

Betreffende het aantal opmerkingen. Wat dat betreft is alles welkom, dus Henk, hou je niet in ;-) . Ik heb zelf ook nog redelijk wat ideeën en vaak geven gebruikersreacties mij net wat meer info om het in één keer goed op te lossen. Helaas ben ik wel beperkt in mijn tijd (ik moet ook nog wat doen voor de kost) dus oplossen van alle problemen en wensen kan even duren. Ook hiervoor hebben jullie gelukkig begrip.

Bij deze nogmaals bedankt voor jullie reacties en ga vooral zo door. En maak vooral reclame voor BankTrans want meer gebruikers zijn altijd welkom.

Gr. Tonnie

PS. Het wijzigingsverzoek voor het saldo is niet tussen wal en schip gevallen hoor. Ik kom hier binnenkort op terug.

Meer
25 sep 2011 16:16 #247 door Tonnie
Het probleem met het begin- / totaalsaldo is inmiddels opgelost. Zie hiervoor het antwoord bij vraag 'Beginsaldo / saldo op dat moment.'

Meer
23 mei 2012 22:17 #474 door Jan
Ik denk dat ik hetzelfde 'probleem' had omdat ik uiteindelijk middels de zoekfunctie bij deze topic terechtkwam.

Bij mij was het totaalsaldo tussen 'totaal' en 'filter' verschillend, ondanks dat er geen filtersettings zijn. Het verschil was idd het beginsaldo van een van de rekeningen.

Ik heb dit opgelost door een eerste transactie toe te voegen met hierin het beginsaldo en de tekst 'start boekhouding'. In het rekeningenscherm heb ik het beginsaldo vervolgens op nul gezet.

Voor mij loste dit het probleem naar behoren op.

Meer
23 mei 2012 23:41 #476 door HdV

Bij mij was het totaalsaldo tussen 'totaal' en 'filter' verschillend, ondanks dat er geen filtersettings zijn. Het verschil was idd het beginsaldo van een van de rekeningen.

Zie ook antwoord van 12 mrt 2012 in onderwerp "Filteractivering, Totalentabel-koppen en Detailtitels".

Groeten,
Henk

Met vriendelijke groet,
Henk