opslaan of overzetten banktrans naar nieuwe PC

• Gerald van Dijk
  • Onderwerp Auteur
Meer
09 apr 2023 20:18 #6094 door Gerald van Dijk
opslaan of overzetten banktrans naar nieuwe PC werd gestart door Gerald van Dijk
Mijn oude laptop is bijna ter ziele en binnenkort komt er een nieuwe PC. Aangezien ik Banktrans al sinds 2014 gebruik ben ik bang alle historie te verliezen.
wat is in dit geval handig, het mapje in verkenner Banktrans kopieeeren en opslaan op de nieuwe computer of een schone donwload te doen en an de gegevens te importeren.
  1. Bij een import: waar haal ik de gegevens vandaan.
  2. wat importeer ik
  3. als dat een dwonload is hoe doe ik dat en wat voor bestand is dit.
verder zie ik dat ik versie 2.20 heb en nooit meer een dowload gedaan heb van de nieuwste versie omdat ik dat ooit in 2018 ook gedaan heb en banktrans niet meer werkte. de map ergens anders op de C schijf neergezet dan de oorsrponkelijk locatie en toen werkte het weer wel. 

eigenlijk dus twee vragen in een.
graag jullie advies en hulp. ben als de dood alle info van de laatste 8 jaar te verliezen.
Groet Gerald

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 apr 2023 23:52 - 09 apr 2023 23:55 #6095 door Kees
Beantwoord door Kees in topic opslaan of overzetten banktrans naar nieuwe PC
Dag Gerald,

Jij ziet problemen die er (waarschijnlijk) niet zijn. Daarentegen zie ik (eventuele) problemen waarvan jij wellicht niet bewust bent.

Het mapje waar jij het over hebt bevat het bestand banktrans.bav. Daar staat alle informatie in waarvan jij "als de dood bent" ze kwijt te raken.
M.a.w. dit bestandje is 'goud' waard omdat hierin 8 jaar noeste arbeid zit.
Maak je regelmatig back-ups van al jouw dierbare bestanden?

In BT kan dit door linksboven te klikken op Bestand, Backup administratie en het aangemaakte bestand op een andere plek te bewaren. Vooral niet op dezelfde schijf waar nu dit bestand staat! Bijvoorbeeld een externe harde schijf of een USB-stick.
Beschikt jouw laptop nog over een harde schijf? Deze kunnen kapot gaan en als de back-up op dezelfde harde schijf staat ben je beide kwijt.

Je kunt ook direct een kopie maken van het bestand banktrans.bav en elders (bijv. USB-stick) opslaan.
Als je dit gedaan hebt, kun je rustig ademhalen en vanaf dan kan er weinig mis gaan.

De volgende stappen zullen geen probleem vormen omdat je over deze back-up beschikt die veilig opgeborgen is en waarvan jij verder afblijft.

Maak een kopie van het bestand banktrans.bav (of de gehele map BankTrans) en zet deze, op een logische plaats, op de nieuwe laptop. (Meest logisch is Documenten\BankTrans.)
Download versie 2.90 (de laatste versie) van BT en installeer het programma op de nieuwe laptop. Start BT en klik vervolgens op Bestand, Open administratie, of klik op het tweede icoontje. Verwijs naar het eerder gekopieerde banktrans.bav bestand.
BT zal het bestand inlezen en converteren naar de laatste standaard*. Sla het bestand op via Bestand, Administratie opslaan, of door te klikken op het derde icoontje.
Je bent klaar en kunt er weer 10 jaar tegen. 

* Het is eenrichtingsverkeer: het geconverteerde bestand is niet meer te gebruiken in oudere versies van BT; maar dat wil je ook niet.

Moet een klein voorbehoud maken: Heb niet kunnen testen met jouw versie 2.20 (uit augustus 2014). Deze is niet meer te vinden op internet.
Via de WayBack Machine heb ik getest met versie 2.32 (uit juli 2015) en dit werkt perfect.

Mijn dringende advies is om toch iets vaker de software up-to-date te houden.

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 09 apr 2023 23:55 doorKees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

• Gerald van Dijk
  • Onderwerp Auteur
Meer
11 apr 2023 19:20 #6096 door Gerald van Dijk
Beantwoord door Gerald van Dijk in topic opslaan of overzetten banktrans naar nieuwe PC
kees ten eerste bedankt voor de hele duidelijke uitleg verder heb je gelijk ik heb nooit een backup gemaakt bij deze wel en gelijk op een USB gezet. eigenlijk het hele mapje banktrans met het BAV bestand. De laatste upgrade is inderdaad oud want toen ik banktrans upgrade naar de toen nieuwste versie werkte die dus niet meer. het werkte pas weer toen ik het BAV bestand op een ander plek op de C schijf neerzette. Ik heb dit ooi gepost maar kan in de geschiednis van Banktrans forum niet meer vinden. dus volgens jou kan ik de nieuwste versie gewoon : over de huidge heenzetten "zonder problemen?????

Meer
11 apr 2023 20:57 #6097 door Kees
  • Ja, als antwoord op "...over de huidige heen zetten zonder problemen".
  • Zie:  BankTrans en Windows 10  als antwoord op "...kan in de geschiedenis van Banktrans forum niet meer vinden".
Lees in de post dat je wel de upgrade van Windows 8.1 (??) naar Windows 10 gedaan hebt. Zie ook dat je BT 2.22 toen geïnstalleerd hebt.
Wat ik (met opzet) niet vermeld heb, is dat BT bij een upgrade óók - automatisch - een back-up maakt. (Deze back-up wordt echter op dezelfde plaats opgeslagen waar het originele bestand staat; goed als back-up, echter bij een crash van de harde schijf gaat ook deze back-up verloren.)

Heb als excuus dat ik in 2015 niet actief was op dit forum. 
Probleem lijkt verdacht veel op het probleem dat Jaap Pinkster aankaartte:  Banktrans op windows 11 en combinatie met onedrive?
De foutboodschap kan maar één ding betekenen: de plek waar BT wil schrijven - in dit geval een back-up maken - bestaat niet.

Heb je tegelijk met Windows 10 ook OneDrive geïnstalleerd? Dan had je hetzelfde probleem als waar Jaap tegen aan liep.
OneDrive past diverse paden aan en BT heeft hier geen weet van.

P.S. Realiseer me dat dit probleem ruim 7 jaar geleden speelde. Neem genoegen als antwoord dat je hier geen actieve herinnering meer aan hebt.

Empowering us all

• Gerald van Dijk
  • Onderwerp Auteur
Meer
17 apr 2023 19:16 - 17 apr 2023 19:20 #6098 door Gerald van Dijk
Beantwoord door Gerald van Dijk in topic opslaan of overzetten banktrans naar nieuwe PC
Het volgende probleem dient zich aan. Op de nieuwe pc de nieuwste versie geinstaleerd van banktrans, deze staat op de :C schijf onder program files (x86)  en het BAV  bestandje ( hele mapje banktrans ) wat ik gekopieerd had naar een usb stick terug gezet op de nieuwe PC zoals aanbevolen in de map documenten neergezet op de :c schijf. Banktrans leest dus de gegeven in en alles ziet eruit zoals het moet zijn. Nadat ik nieuwe download heb gedaan van de bank deze geimporteerd zoals altijd komt ik erachter dat ik niet meer handmatig categorieen kan toekennen door dubbel te klikken op het categorieen veld te klikken. Als ik banktrans wil afsluiten krijg ik de melding om op  te slaan zoals altijd maar als ik dat wil doen komt de melding     fout bij opslaan van het backupbestand C;/banktrans/test_262_20230417_191032.bac. wat doe ik verkeerd of wat gaat er fout . Heb inmiddels windows 11

Laatst bewerkt 17 apr 2023 19:20 doorGerald van Dijk.

Meer
17 apr 2023 20:54 - 17 apr 2023 21:13 #6099 door Kees
  1. Klik op Bewerken, Instellingen, eerste tabblad Algemeen.
    Daar staat nu bij Dubbelklik op transactie Geen actie. Klik op het pijltje rechts en pas aan naar Aanpassen categorie:

Maak een aantekening dat je deze actie moet herhalen bij een volgende schone installatie.
  2. Klik op Bewerken, Instellingen, tweede tabblad Gegevens.
    Daar staat bij Backupmap een verwijzing naar een niet-bestaande map. Pas deze aan naar een wel-bestaande map.
Tip: Als je via de Verkenner naar de plek gaat waar de BT bestanden staan en vervolgens klikt in de adresbalk, zie je de plek waar de bestanden daadwerkelijke staan:

In dit voorbeeld zie je Deze PC, Documenten, BankTrans, maar de daadwerkelijke plek is C:\Users\userid\OneDrive\Documenten\BankTrans.
Klik op Control+C om de hele verwijzing te kopiëren en Control+V in BT in het veld Backupmap:

En beide problemen zijn opgelost.

Empowering us all
Laatst bewerkt 17 apr 2023 21:13 doorKees.

• Gerald van Dijk
  • Onderwerp Auteur
Meer
17 apr 2023 21:12 #6100 door Gerald van Dijk
vriendelijk bedankt maar weer Kees, alles klopt.
ik sla de mail van jullie op in mijn e-mail mapje zodat ik het ooit nog eens nodig hebt kan vinden en weet wat te doen. Fijne avond ik ben je dankbaar

Meer
17 apr 2023 21:35 #6101 door Kees
Heb sinds jouw initiële 'post' één prangende vraag:
Bij welke bank zit je die blijkbaar sinds 2014 geen aanpassingen gedaan heeft in het downloadbare transactiebestand?
In ieder geval niet de Rabobank waar ik bij zit.

Zodra een bank zijn indeling verandert, ben je afhankelijk van een aangepaste BT.

Empowering us all

• Gerald van Dijk
  • Onderwerp Auteur
Meer
18 apr 2023 08:12 #6102 door Gerald van Dijk
Kees ik download bij de ING, ik kan daar en aantal bestand formaten downloaden en ik neem altijd het oude CSV bestand als het goed om mij netvlies heb. Tot nu toe gaat dat met banktrans goed.
Weet niet wat jij met een aangepaste banktrans bedoeld maar zolang ik bij de ING zit is dat niet nodig.

Meer
18 apr 2023 13:19 #6103 door Kees
Dag Gerald,

Met aangepast bedoel ik een nieuwe versie van BT.
Jij gebruikte versie 2.20 en de meest recente versie is nu 2.90. M.a.w. je hebt 70 updates gemist. 
De aanpassingen in BT kunnen divers zijn, maar bijvoorbeeld ook aanpassingen om transacties in te lezen van ondersteunde banken.

Hier een overzicht van aanpassingen die een relatie hebben met ING (inclusief België):
  • BankTrans 2.22    - 30 september 2014
    Fouten opgelost:
    Inlezen van bestanden voor ING aangepast. Bij transacties van het type Bankautomaat werd de opmerking in de kolom Ten name van geplaatst. Dit is nu verbeterd.
  • BankTrans 2.24    - 24 december 2014
    Verbeterd:
    Bij inlezen van gegevens van de ING worden de transacties voor Geld- en betaalautomaten (code BA en GM) beter ingedeeld.
  • BankTrans 2.27    - 22 februari 2015
    Verbeterd:
    Bij inlezen van ING bestanden werd soms teveel informatie opgenomen in Ten name van voor Europese incasso's.
  • BankTrans 2.35    - 18 oktober 2015
    Verbeterd:
    Inlezen van bestanden van ING België aangepast. Sommige regels werden geweigerd en vanaf wordt ook het veld opmerkingen ingelezen.
  • BankTrans 2.58    - 17 december 2017
    Verbeterd:
    Import van ING aangepast. In sommige gevallen werd het tegenrekeningnummer niet correct ingelezen.
  • BankTrans 2.80    - 30 augustus 2020
    Verbeterd:
    Nieuwe ING formaat (2020/08) wordt ondersteund.
  • BankTrans 2.81    - 06 december 2020
    Verbeterd:
    Formaat ING Spaarrekening toegevoegd.
  • BankTrans 2.83    - 05 april 2021
    Verbeterd:
    Import van ING leest nu ook de tags in (in opmerkingen).

Empowering us all