Invoeren
- Anno de Vries
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 jul 2023 12:19 #6107
door Anno de Vries
Invoeren werd gestart door Anno de Vries
Ik woon in Duitsland en ben klant bij een Sparkasse. Bij deze bank kan ik kiezen tussen verschillende export formaten (zie Bijlage). Tot voor kort kon ik met een van deze formaten betalingen importeren in Banktrans. Maar nu krijg ik bij elk formaat de melding "onbekend¨. Ik gebruik versie 2.86.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees
-
Minder
Meer
05 jul 2023 16:54 #6108
door Kees
Growing a better world together
Empowering us all
Beantwoord door Kees in topic Invoeren
Dag Anno,
Aangezien jij niets veranderd hebt aan BT is, met grote waarschijnlijkheid, de lay-out van het downloadbare transactiebestand van de Sparkasse gewijzigd.
Probeer te achterhalen wát er veranderd is:
Aangezien jij niets veranderd hebt aan BT is, met grote waarschijnlijkheid, de lay-out van het downloadbare transactiebestand van de Sparkasse gewijzigd.
Probeer te achterhalen wát er veranderd is:
- Wellicht kan de Sparkasse deze vraag beantwoorden, of staat het vermeld op hun website?
- Heb jij oudere transactiebestanden bewaard, zodat je deze kunt vergelijken met het huidige gedownloade bestand?
- Als je nog over zo'n bestand beschikt, lees deze dan opnieuw in en noteer welk importmechanisme wordt gebruikt.
Na het inlezen - (dubbele) transacties worden sowieso niet verwerkt - sluit je BT ZONDER de aanpassingen op te slaan.
Empowering us all
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Anno de Vries
- Anno de Vries
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 jul 2023 11:22 #6109
door Anno de Vries
Beantwoord door Anno de Vries in topic Invoeren
Ik heb navraag gedaan bij de bank. Een technisch medewerker zei mij dat waarschijnlijk het exportformaat veranderd is, maar dat de bank daar zelf geen inzicht en invloed op heeft omdat dat centraal Europees geregeld wordt. Hij kan mij dus niet zeggen of het formaat inderdaad veranderd is noch wat die verandering dan zou zijn. Ik beschik ook niet meer over oude export bestanden, omdat ik die direct na het invoeren in Banktrans weg gooi. Ik heb ook nog in andere soortgelijke programma's gheprobeerd om mijn banktransacties te importeren, maar daarin krijg ik het zelfde probleem. Ik weet niet wat ik verder nog doen kan. Hopelijk kan iemad mij verder helpen, want ik gebruik Banktrans al 3 jaar, sinds wij in Duitsland wonen tot volle tevredenheid.
- Kees
-
Minder
Meer
07 jul 2023 11:56 - 07 jul 2023 12:07 #6110
door Kees
Empowering us all
Dan heb je geluk, want ik weet minstens drie dingen die je (eventueel) kunt doen:
...gebruik Banktrans al 3 jaar, sinds wij in Duitsland wonen tot volle tevredenheid
Gebruik je BT tot volle tevredenheid, of woon je tot volle tevredenheid in Duitsland?
In het laatste geval ga ik op huizenjacht in Duitsland.
- Stuur een mailtje naar
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met als bijlage een voorbeeld van het nieuwe Sparkasse download formaat.
Hoeft niet een groot bestand te zijn (enkele regels is voldoende) en anonimiseer de gegevens (rekeningnummers en naw-gegevens verminken).
Tonnie heeft inzicht in het vorige formaat, omdat de Sparkasse indeling al sinds versie 1.89 uit april 2013 ondersteund wordt.
(De Sparkasse heeft dus al minstens 10 jaar dezelfde indeling behouden.) - Als je een geanonimiseerd bestand gemaakt hebt, kun je deze ook hier plaatsen en wil ik kijken voor een tijdelijke oplossing.
Nogmaals, alleen een geanonimiseerd bestand op dit openbare forum plaatsen.
Of plaats enkel de kopregel van het bestand - kan wellicht voldoende zijn; - Als oud ICT'er heb ik voor computergebruikers enkele heldere adviezen:
- Maak geregeld back-ups en bewaar deze op een andere plek!
Als je computer crasht, of gestolen wordt, of ... gaat in een klap jaren van noeste arbeid verloren;
- Bewaar (bron)bestanden.
Ja, deze tip komt nu te laat, maar zoveel ruimte nemen deze bestanden niet in.
Maak bijvoorbeeld in de map BankTrans een submap met de naam Archief en plaats hierin de gedownloade transacties.
...gebruik Banktrans al 3 jaar, sinds wij in Duitsland wonen tot volle tevredenheid
Gebruik je BT tot volle tevredenheid, of woon je tot volle tevredenheid in Duitsland?
In het laatste geval ga ik op huizenjacht in Duitsland.
Empowering us all
Laatst bewerkt 07 jul 2023 12:07 doorKees. Reden: (nutteloze) aanvulling
- Anno de Vries
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 jul 2023 13:21 - 08 jul 2023 09:29 #6111
door Anno de Vries
Dank voor je reactie Kees.Ik heb als bijlage een geanonimiseerd bestand toegevoegd. Als jij wilt kijken voor een tijdelijke oplossing zou dat heel fijn zijn.
Laatst bewerkt 08 jul 2023 09:29 doorTonnie. Reden: Bestand was niet geheel geanonimiseerd.
- Kees
-
Minder
Meer
07 jul 2023 15:00 - 07 jul 2023 15:03 #6112
door Kees
Empowering us all
Helaas, een tijdelijke oplossing is niet mogelijk... Of je moet het transactiebestand willen aanpassen?
Probleem is de datumnotatie bij de Sparkasse: het scheidingsteken is een punt (.). Dit kan ik niet aangeven bij een eigen importformaat.
30.06.23
Heb de keuze tussen een streepje (-), een slash (/), of aaneengesloten - ben eerder tegen dit probleem aangelopen.
Als ik het bestand aanpas en .06.23 wijzig in /06/23 werkt het wel:
Tonnie kan dit programmatisch oplossen.
Laat maar weten of je hierop wacht, of het bestand aanpast?
P.S. Wel een uitdaging voor een ICT'er om Duits te begrijpen; het enige Duitse computerwoord dat ik ken is Datei.
Zelfs op een congres in Duitsland (Stuttgart) werd Engels gesproken.
Probleem is de datumnotatie bij de Sparkasse: het scheidingsteken is een punt (.). Dit kan ik niet aangeven bij een eigen importformaat.
30.06.23
Heb de keuze tussen een streepje (-), een slash (/), of aaneengesloten - ben eerder tegen dit probleem aangelopen.
Als ik het bestand aanpas en .06.23 wijzig in /06/23 werkt het wel:
Tonnie kan dit programmatisch oplossen.
Laat maar weten of je hierop wacht, of het bestand aanpast?
P.S. Wel een uitdaging voor een ICT'er om Duits te begrijpen; het enige Duitse computerwoord dat ik ken is Datei.
Zelfs op een congres in Duitsland (Stuttgart) werd Engels gesproken.
Empowering us all
Laatst bewerkt 07 jul 2023 15:03 doorKees.
- Anno de Vries
- Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 jul 2023 16:36 #6113
door Anno de Vries
Dat is gek Kees: Als ik de datumnotatie wil aanpassen, dan heb ik als scheidingsteken niet de keus /. Bij getal is die schrijfwijze wel mogelijk, maar ik kan het nog steeds niet importeren.
- Kees
-
Minder
Meer
07 jul 2023 17:25 #6114
door Kees
Empowering us all
Denk dat er sprake is van een miscommunicatie.
Om de nieuwe transacties in te kunnen lezen, heb je een nieuw importformaat nodig. Daarover beschik je nu dus nog niet.
Daarnaast heb ik geen inzicht hoe de oude Sparkasse-indeling was.
(Een beetje als de lamme en de blinde die samen de juiste weg moeten vinden.)
Vermoed dat jij middels Excel o.i.d. de datumnotatie wilt aanpassen?
Dat kan, maar past tevens het transactiebestand aan. En dat wil je niet.
Je moet het transactiebestand aanpassen met een editor, zoals Kladblok (Notepad), of Notepad++.
Als je dit kunt - en vermoed van wel - kan ik op dit forum een zip-bestand plaatsen met de gewenste indeling.
Omdat ik de oude indeling niet weet, moeten we daarnaast afstemmen welke velden je wilt overnemen in BT.
Bijvoorbeeld:
Om de nieuwe transacties in te kunnen lezen, heb je een nieuw importformaat nodig. Daarover beschik je nu dus nog niet.
Daarnaast heb ik geen inzicht hoe de oude Sparkasse-indeling was.
(Een beetje als de lamme en de blinde die samen de juiste weg moeten vinden.)
Vermoed dat jij middels Excel o.i.d. de datumnotatie wilt aanpassen?
Dat kan, maar past tevens het transactiebestand aan. En dat wil je niet.
Je moet het transactiebestand aanpassen met een editor, zoals Kladblok (Notepad), of Notepad++.
Als je dit kunt - en vermoed van wel - kan ik op dit forum een zip-bestand plaatsen met de gewenste indeling.
Omdat ik de oude indeling niet weet, moeten we daarnaast afstemmen welke velden je wilt overnemen in BT.
Bijvoorbeeld:
- Buchungstext niet meenemen?
- Verwendungszweck ???
- Kundenreferenz (End-to-End) ???
Empowering us all
- Kees
-
Minder
Meer
07 jul 2023 17:55 - 07 jul 2023 21:51 #6115
door Kees
Empowering us all
Bij deze een eerste versie.
Download het zip-bestand en pak deze uit in de Gegevensmap van BT. Zie Bewerken, Instellingen, tabblad Gegevens, Gegevensmap.
Dit zijn de velden in het transactiebestand:
Kijk of de gegevens voor jou in de juiste velden terechtkomen, zoals Omschrijving en Opmerkingen.
Deze zijn nog aan te passen.
Voor alle duidelijkheid:
Sluit BT voordat je het bestand ImportFormatDef.xml op de juiste plaats zet!
Of sluit en start BT eenmalig vóórdat je de transacties inleest.
Anders is BT niet bekend met het nieuwe formaat.
Download het zip-bestand en pak deze uit in de Gegevensmap van BT. Zie Bewerken, Instellingen, tabblad Gegevens, Gegevensmap.
Dit zijn de velden in het transactiebestand:
Kijk of de gegevens voor jou in de juiste velden terechtkomen, zoals Omschrijving en Opmerkingen.
Deze zijn nog aan te passen.
Voor alle duidelijkheid:
Sluit BT voordat je het bestand ImportFormatDef.xml op de juiste plaats zet!
Of sluit en start BT eenmalig vóórdat je de transacties inleest.
Anders is BT niet bekend met het nieuwe formaat.
Empowering us all
Laatst bewerkt 07 jul 2023 21:51 doorKees. Reden: Extra uitleg toegevoegd
- Tonnie
-
Minder
Meer
08 jul 2023 09:35 #6116
door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Invoeren
Ik heb het formaat vergeleken met het vorige formaat in BankTrans en er is nogal wat veranderd. Er zijn een aantal kolommen bijgekomen en de eerste datum bevat nu ook een jaartal (dit ontbrak vroeger). Ik zal BankTrans hierop aanpassen.
Mvg., Tonnie
Mvg., Tonnie