Probleem met vasthouden opslagmap voor initialisatiebestand

• Cees Timmerman
  • Onderwerp Auteur
Meer
11 jul 2023 12:20 - 12 jul 2023 14:28 #6119 door Cees Timmerman
Wij, mijn vrouw en ik, gebruiken ieder voor zich BankTrans. Zij voor het bijhouden van de financiën van het huishouden en ik voor onze VVE administratie.
Daarvoor heb ik twee snelkoppelingen aangemaakt op het bureaublad met daarin een aanroep van de betreffende administratie in combinatie met de -a parameter, werkt flitsend.
De bestanden van deze administraties staan van elkaar gescheiden in eigen mappen op een externe ssd-drive (d:). Ook de bij beide administraties behorende initialisatiebestanden zijn daar ondergebracht. In deze initialisatiebestanden wordt verwezen naar de plaats van het gegevensbestand, het downloadbestand, het backupbestand en het bijlagenbestand. Onder instellingen\geavanceerd wordt verwezen naar de plaats van instellingenbestand, dat bevindt zich in onze situatie in dezelfde map waar ook het gegevensbestand van de betreffende administratie is ondergebracht.
Nu mijn probleem:
Alles werkt zoals bedoeld behalve het vasthouden van de verwijzing naar de map voor het initialisatiebestand. Deze wijzigt elke keer bij het wisselen van de aanroep van één van beide administraties. Het zou mooi zijn als dat op een of andere manier kan worden voorkomen, want nu moeten wij beide erop alert zijn dat dit voorafgaand aan het afsluiten van de administratie wordt hersteld.
Zou het opgelost kunnen worden door het instellen van de bewaarlocatie van het initialisatiebestand buiten de initialisatie instellingen om te regelen, zoals dat ook het geval is met de bewaarlocatie van de archiefmap (Bewerken\Rekeningen)? Hoewel ik als leek de gevolgen van een dergelijke ingreep uiteraard niet kan overzien!!

Laatst bewerkt 12 jul 2023 14:28 doorCees Timmerman.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 jul 2023 19:07 #6120 door Kees
Dag Cees,

Het probleem ontstaat doordat jullie niet alleen dezelfde pc, maar ook dezelfde gebruikersnaam delen.
Dit impliceert dat jullie beide dezelfde Windows Registry delen. En laat nu in de Registry de verwijzing naar het initialisatiebestand staan.
Moet dus hieruit gehaald worden en in de aanroep van BT worden gedefinieerd.

Is het geen oplossing gescheiden gebruikersaccounts aan te maken?
Op het moment dat je een ander account gebruikt, beschikt deze over zijn eigen Registry.
Kunnen ook beide snelkoppelingen vervallen.
Eén account verwijst dan standaard naar de privé-administratie; de ander naar de VVE.

Snel denkend zou ik een nieuw account maken voor de VVE.
Wijzigt er voor je normale werkzaamheden niets, alleen als je VVE-werkzaamheden hebt, switch je van account.
Kun je tevens alle VVE-gerelateerde documenten etc. op één plek bewaren.

Growing a better world together
Empowering us all

• Cees Timmerman
  • Onderwerp Auteur
Meer
14 jul 2023 15:47 #6121 door Cees Timmerman
Beantwoord door Cees Timmerman in topic Probleem met vasthouden opslagmap voor initialisatiebestand
Hallo Kees,

Dank voor je advies.
Het heeft wel enige voeten in aarde gehad voordat je oplossing op onze PC was gerealiseerd maar.... het werkt!
Binnenkort stap ik over op een Mac-mini (M-serie) dus dan ga ik werken met de iOS versie van BankTrans.
Moet ik er vanuit gaan dat voor een vergelijkbare manier van gebruik van BankTrans op de Mac-mini dezelfde oplossing moet worden toegepast?

Meer
14 jul 2023 17:47 - 14 jul 2023 17:49 #6122 door Kees
HOERA, namens Tonnie.
Scheelt hem een hoop werk.

Weet niets van Macs. Wellicht dat andere forumgebruikers antwoord kunnen geven.

Voeten in de aarde
Weet niet tegen welke problemen je aanliep, maar ik had - in een testomgeving - al problemen genoeg om een nieuwe gebruikersaccount toe te voegen.
Microsoft wil maar al te graag dat je een online (e-mail) account aanmaakt.
Doe je dit niet, dan krijg je vervolgens beveiligingsvragen (o.a. hoe mijn eerste hond heette) en, als klap op de vuurpijl, in welke advertenties ik geïnteresseerd ben?
In geen enkele, maar dit antwoord kun je niet invullen.

Empowering us all
Laatst bewerkt 14 jul 2023 17:49 doorKees.

• Cees Timmerman
  • Onderwerp Auteur
Meer
14 jul 2023 19:41 #6123 door Cees Timmerman
Beantwoord door Cees Timmerman in topic Probleem met vasthouden opslagmap voor initialisatiebestand
Heb wat voorwerk gedaan door o.a. de website van Menno Schoone ( www.schoonePC.nl ) te raadplegen, specifiek op het aanmaken van een extra gebruikersaccount.
Heb diens adviezen, en dan met name wat je wat je beter niet kunt doen, opgevolgd. Het werkt nu zoals bedoeld, maar.... ik had liever gezien dat mijn aanvankelijke oplossing binnen een en hetzelfde account was gaan werken. Afijn, je kan niet alles hebben!
Nogmaals dank voor de snelle hulp.

Meer
14 jul 2023 23:22 #6124 door Kees
  1. De website van SchoonePC kan ik alleen maar aanbevelen.
    Uitstekende website.
  2. Denk dat door onbekendheid het gebruik van meerdere accounts vreemd aanvoelt.
    Gebruik het een tijdje en wen eraan. Daarna wil je nooit meer anders!
    Alleen maar voordelen, kan geen nadeel bedenken.
    (Uitloggen en opnieuw inloggen met een andere account is bijvoorbeeld vele malen sneller dan:
    "...moeten wij beide erop alert zijn dat dit voorafgaand aan het afsluiten van de administratie wordt hersteld").
Wilde een heel betoog houden van de vele voordelen (wat niets meer met BT te maken heeft), maar Menno verwoordt het - uiteraard - beter:

Het is raadzaam om voor iedere gebruiker een eigen gebruikersaccount aan te maken, elk persoon heeft namelijk eigen voorkeursinstellingen, documenten, e-mail, contactpersonen, agenda, internetfavorieten en wellicht ook nog een chatprogramma.

Geen speld tussen te krijgen.

Empowering us all

Meer
14 aug 2023 00:39 #6148 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic Probleem met vasthouden opslagmap voor initialisatiebestand
Hoi Cees,

Ja, ik ben hier ook tegenaan gelopen bij de gedeelde database van onze vereniging. Die staat op een gedeelde OneDrive en dat pad is lokaal voor iedere PC anders.
Ik heb hier geen echte oplossing voor gevonden.

Ik denk dat hiervoor de oplossing is om een extra parameter mee kunnen geven, naast de huidige -a, waarin het pad van het initialisatiebestand opgenomen is.

@Tonnie, is het mogelijk om dit toe te voegen?
Dat zou het programma weer veel flexibeler maken.

Met vriendelijke groet,
MdW.

• Cees Timmerman
  • Onderwerp Auteur
Meer
17 aug 2023 16:37 #6149 door Cees Timmerman
Beste Machiel,

Inmiddels ben ik overgestapt van Windows naar iOS en moet alle zeilen bijzetten om de Microsoft look and feel kwijt te raken en om vertrouwd te raken met hoe Apple tegen gebruikersgemak aankijkt.
Mijn probleem met de twee BankTrans administraties op de Windows (10) PC heb ik zoals boven al aangegeven (met lichte tegenzin) opgelost door het aanmaken van twee gebruikers accounts geheel zoals door Kees was geadviseerd.
Als Tonnie om voor hem moverende reden besluit om het hierbij te laten dan hoop ik binnen niet al te lange tijd over voldoende kennis van de iOS omgeving te beschikken om op mijn Mac ook met twee gebruikers accounts aan de slag te gaan met de beide BankTrans administraties.
(Stilletjes blijf ook ik erop hopen dat Tonnie iets weet te bedenken in de richting van een extra parameter in de programma aanroep)

Met vriendelijke groet,
Cees Timmerman

Meer
17 aug 2023 22:50 #6150 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic Probleem met vasthouden opslagmap voor initialisatiebestand
Dat is geen oplossing. Een aparte User moet je weer een apart backup regime op inrichten. En dat switchen ga je nooit lang volhouden. Kun je beter scripjes maken die de mapnaam van de (duo) dataset aanpast.

Maar voor mij is dat geen oplossing omdat BT van de vereniging via de OneDrive met 2 verschillend ingerichte PC'S gebruikt wordt.

Met vriendelijke groet,
MdW.

Meer
17 aug 2023 23:27 #6151 door Kees
Mijn verbazing is groot.
  • Een apart back-up regime??? Een gebruiker met Administratorrechten kan, als je wilt, de hele pc back-uppen. Zou zaken niet moeilijker voorstellen dan ze in werkelijkheid zijn;
  • Nooit geweten dat switchen een uitdaging is. Zal ik vandaag inloggen als Jantje, of als Pietje?
  • Daarom gebruik ik Google Drive i.p.v. MS OneDrive.
Blijf volledig achter de adviezen van Menno Schoone staan.

Empowering us all