Transactie overboeken
- Geldof Marc
-
Onderwerp Auteur
Ik wil wan rekening A waarop +250 euro staat overboeken naar rekening B. Bij de tegenrekening staat niets ingevuld. Ik start met het gele blokje overboeken bedrag naar een andere rekening (dus van A naar B ) bijlage knipsel1.
Vervolgens verschijnt bijlage knipsel2
Ik vul de tegenrekening B in en bevestig.
op rekening A blijft 250 euro staan en op Rekening B staat er -250 zie bijlage knipsel3
Waarom is dit getal negatief waar het de bedoeling is +250eur over te boeken naar rekening B waar +250eur op komt en niet -250eur
Ik begrijp niet waarop in het overboekingsvenster een negatief getal staat terwijl een positief getal moet overgeboekt worden. Op rekening A zou ermoeten 250eur afgehaald worden om over te boeken naar rekening B een + 250eur. In mijn geval staat er op rekening B -250 eur
Wie kan mij dit duiden aub?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees
-
Jij verwart overboekingen met transporteren.
Wat jij wilt is transacties transporteren van rekening A naar rekening B.
Maar overboekingen zijn transacties tussen twee rekeningen!
Bijvoorbeeld van een betaalrekening naar een spaarrekening. Je boekt 250 euro van je betaalrekening naar je spaarrekening.
Je betaalrekening vermindert met 250 euro en je spaarrekening wordt met 250 euro verhoogd.
Het zijn dus tegenhangers.
Als je de omgekeerde weg kiest en 250 euro van je spaarrekening terugboekt naar je betaalrekening treedt het omgekeerde effect op.
Growing a better world together
Empowering us all
- Geldof Marc
-
Onderwerp Auteur
ik wil dus van de zichtrekening overboeken naar de spaarrek. Waarom staat er een negatief getal in de functie terwijl op de zichtrekening een positief getal staat.
- Kees
-
Een afschrijving van de betaalrekening (zichtrekening) en een bijschrijving op de spaarrekening.
Als de overige gegevens (datum, bedrag, beide rekeningnummers) overeenkomen herkent BT deze als een overboeking.
Anders klikken op Extra, Controleer overboekingen en BT zal beide transacties aan elkaar koppelen en een vinkje zetten bij Overboeking.
Lees jij de transacties via een transactiebestand in, of voer je ze handmatig op?
Van de betaalrekening/zichtrekening naar een spaarrekening is altijd een negatief bedrag en positief op de spaarrekening.
Als dit in België omgekeerd is, open ik morgen een zichtrekening en word slapende rijk.
Empowering us all
- Geldof Marc
-
Onderwerp Auteur
ik krijg steeds een negatief getal op de spaarrekening. Ik zie gewoon niet hoe dit moet in banktrans.
Sorry kees maar dit is echt niet duidelijk voor mij
- Kees
-
Als Nederlander moest ik al opzoeken wat een zichtrekening betekent.
Vanuit mijn standpunt zie ik maar één oplossing - kijk maar of je dit advies opvolgt:
250 euro van de zichtrekening naar de spaarrekening betekent een afboeking (m.a.w. rood, en niet blauw).
Je moet de betreffende transactie daarom aanpassen door er een minteken voor te zetten.
Loop je tegen het volgende probleem aan: standaard staat BT ingesteld dat Boekingsdatum/bedrag niet aanpasbaar is.
Dit moet je (tijdelijk) aanpassen in Bewerken, Instellingen, eerste tabblad Algemeen:
Vervolgens kun je 250 veranderen in -250; de blauwe kleur verandert naar rood.
Als je dezelfde acties herhaald als eerder geprobeerd, zal je zien dat de afboeking op de zichtrekening een bijboeking wordt op de spaarrekening.
Et voilà. (Sorry, dit is Frans.)
Dit heeft wel invloed op het totaal van de zichtrekening, deze daalt met 500 euro!!!
UPDATE
Wellicht dat ik jouw uitleg verkeerd begrijp.
Staat er een transactie met een bedrag van 250 euro? Of is het saldo van de zichtrekening 250 euro?
In het laatste geval moet je een transactie opvoeren van -250 euro i.p.v. aanpassen.
Empowering us all
- Geldof Marc
-
Onderwerp Auteur
Ik waardeer uw hulp en inderdaad steeds weer zie ik ook dat u als eerste bent die helpt naar een oplossing.
Ik kon dat niet uitmaken uit de helpfile. Ik meen dat ik reeds overboekingen had uitgevoerd en begrijp dus ook niet dat ik hierop vastloop. Morgen volg ik uw raad op.
om op uw vraag te antwoorden "Staat er een transactie met een bedrag van 250 euro? Of is het saldo van de zichtrekening 250 euro?
Er staat inderdaad voldoende bedrag op de rekening dus dit zou een overboeking zijn.
Nogmaals dank voor uw gewaardeerde kennis en hulp.
Marc.
- Kees
-
"Kruisposten" is een grootboekrekening die wordt gebruikt om geld tussen de kas en de bank, of twee bankrekeningen onderling, uit te wisselen. Het gaat hierbij wel om rekeningen van jezelf, dus niet het overboeken van een geldbedrag naar de rekening van iemand anders.
Empowering us all
- Geldof Marc
-
Onderwerp Auteur