- Berichten: 3
Categorien
- hans
- Onderwerp Auteur
- Offline
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees
-
- Offline
- Berichten: 379
Het automatisch categoriseren van transacties kan veel handwerk schelen, maar dient (eenmalig) nauwkeurig ingericht te worden.
Denk dat het hier bij jou nu nog aan schort.
Neem aan dat je de Eenvoudige modus gebruikt, de Uitgebreide modus zal ik later benoemen.
In de Eenvoudige modus moet je er voor zorgdragen dat het zoekcriterium uniek is en alleen de gewenste transacties betreft.
Bijvoorbeeld de zoekterm 'albert heijn' in de categorie Supermarkt zal altijd goed gaan. Maar een algemeen woord als 'rente', of 'lening' kan op meer transacties van toepassing zijn.
Waaronder wil je een transactie met de omschrijving 'Rente op lening' categoriseren? Onder Lening, of onder Rente? Voor BT gelden in dit geval beide categorieën en is het afwachten welke gekozen wordt.
Het beste wat je kunt doen is een zoekcriterium selecteren en klikken op Testen.
In het scherm Resultaten criteria-test (xx resultaten) controleer je of de gevonden transacties aan jouw verwachtingen voldoen. Zo niet, dan zul je het zoekcriterium moeten verengen totdat het wél voldoet.
Lukt dit uiteindelijk niet, dan moet je switchen naar de Uitgebreide modus, maar kun je beter eerst de Help hierover lezen: Help, Banktrans handleiding, Geavanceerd, Automatisch categoriseren.
Als je daarna nog vragen hebt, kun je deze altijd hier stellen.
Een tip die ik veelvuldig gebruikte: gebruik het tegenrekeningnummer als zoekcriterium. Het rekeningnummer van je verzekeraar is unieker dan het woord 'verzekering'.
Growing a better world together
Empowering us all
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hans
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Berichten: 3
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees
-
- Offline
- Berichten: 379
Kun jij het ontstane probleem verduidelijken?
Zijn alle waardes die je ingegeven hebt verdwenen, of worden ze niet meer getoond in het Transactiescherm?
In het laatste geval:
- Open het Categoriescherm en klik op het pijltje Wissel tussen eenvoudige en uitgebreide mode:
- De eerste kolom moet uitsluitsel geven wat er fout gaat.
Vooral het analyseren onderdeel is in dit geval relevant:
Succes.Analyseren
Linksonder in het scherm staat de knop Analyseren. Met behulp van deze knop wordt voor alle transacties gecontroleerd of er automatisch een categorie kan worden bepaald. Indien er voor een bepaalde transactie geen eenduidige categorie kan worden bepaald, wordt de transactie gemarkeerd met een symbool (eerste kolom in het transactievenster). Hierbij zijn de volgende mogelijkheden aanwezig:
Informatie De transactie heeft al een categorie en deze is handmatig toegekend.
Pijl naar rechts Er is één nieuwe categorie gevonden en de transactie heeft nog geen categorie.
Vraagteken Voor de transactie kan geen categorie worden gevonden.
Waarschuwing De transactie heeft al een categorie, deze is niet handmatig toegekend en verschilt van de categorie die zal worden toegekend.
Fout Voor de transactie wordt meer dan één categorie gevonden.
Ronde pijlen Deze transactie is niet geanalyseerd (het analyseren is afgebroken).
Growing a better world together
Empowering us all
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.