bij en af bedragen per categorie

Meer
01 jan 2024 17:16 #6222 door Hans4
bij en af bedragen per categorie werd gestart door Hans4
Ik ben een nieuwe gebruiker van banktrans en in de kerstvakantie aan het knutselen en uitproberen van het programma. De meeste dingen wijzigen zich vanzelf en anders wel na wat probeersels of de help. 1 ding blijf ik tegenaan lopen en krijg ik niet opgelost en daar gaat mijn vraagg over. Als ik een categorie instel met een zoekterm dan worden zowel 'bij' en 'af ' bedragen meegenomen ondanks dat de categorie onder hoofd catergorie inkomsten of uitgaven staat.
Het zou voor mij beter werken als onder uitgaven enkel bedragen 'af' van betreffende categorie worden meegenomen en bedragen 'bij' enkel onder inkomsten.

Is dit een instelling of kan ik dit op ander emanier voor elkara krijgen.

Alvast dank en een gelukkig nieuwjaar!
Hans.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 jan 2024 19:10 - 01 jan 2024 19:15 #6223 door Kees
Beantwoord door Kees in topic bij en af bedragen per categorie
Dag Hans,

Het antwoord op jouw vraag is: op een andere manier.
Het filteronderdeel geeft vele mogelijkheden om transacties te filteren.

Wat jij zoekt staat boven het invoerveld Categorie en heet Bedrag.
Daar staat nu -9.999.999,99 en 9.999.999,99. M.a.w. elk bedrag dat aan de categorie voldoet wordt getoond.
Maak van de -9.999.999,99 een 0 en alleen de positieve transacties zullen getoond worden.
Omgekeerd is uiteraard -9.999.999,99 en 0 om alle negatieve bedragen te tonen.

Uiteraard kun je hier mee 'spelen' als je bijvoorbeeld enkel geïnteresseerd bent in de grotere (of kleinere) transacties.

Voor de volledigheid: ook de andere filter-mogelijkheden zijn interessant: Boekingsdatum, Tegenrekening, Tekst velden, enzovoort.

Hetzelfde 'probleem' doet zich voor als je een spreadsheet gebruikt met de Nibudindeling:
Het bovenste gedeelte zijn inkomsten, daaronder de uitgaven. Ook hier kunnen omgekeerde bedragen voorkomen.

Toch kan het relevant zijn van een categorie zowel de positieve als negatieve bedragen te tonen.
Energie bijvoorbeeld: Als je een hoog voorschotbedrag betaald, lijken je energiekosten hoog. Maar als je bij de jaarrekening restitutie krijgt, kan het eindbedrag best meevallen.

Sorry, kan het niet laten: neem aan dat jij bedoelt "wijst zich vanzelf".

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 01 jan 2024 19:15 doorKees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

Meer
02 jan 2024 17:32 #6224 door Hans4
Beantwoord door Hans4 in topic bij en af bedragen per categorie
Hoi Kees,
Bedankt voor het volledig antwoorden, heef fijn! Ik ga ermee aan de slag. En inderdaad, ik bedoelde wijst zich vanzelf.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees