Import vanuit OROV

Meer
08 aug 2012 21:54 #536 door PJB
Beantwoord door PJB in topic Re: Import vanuit OROV
Ik snap dit helemaal! Echter, op de een of andere manier heeft 'het programma' zelf een beginsaldo aangemaakt en dat saldo is niet juist. Maar doordat dat beginsaldo onjuist is geeft het linksonder ook een fout huidig saldo. Als ik op het laatste afschrift klik geeft het programma WEL het juiste saldo aan; dat saldo heb ik ingevuld bij bewerken, rekeningen, huidig saldo (het beginsaldo past zich dan aan, zodat ik linksonder blijf zitten met een negatief saldo; zie mijn bericht van gisteren 20:48. Ik heb nu de 'totalen' weggeklikt en gebruik gewoon de laatste af/bijschrijving om het huidige saldo te zien! Ik heb zojuist weer € 112,45 aan afschrijvingen geïmporteerd; resultaat het huidige saldo staat op € -69,88 + € -112,45 = € -182,33, terwijl het huidige saldo € 5571,35 min € 112,45 = € 5458,90 moet zijn! Dit wordt weer correct weergegeven bij de specificaties van de laatste afschrijving. Hier staat keurig bij saldo het juiste bedrag. Het programma werkt verder prima, is overzichtelijk en doet wat het doen moet!
Mvg, PJB

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 aug 2012 21:43 #537 door HdV
Beantwoord door HdV in topic Re: Import vanuit OROV
Kan hetgeen in het item "Filteractivering, Totalentabel-koppen en Detailtitels" d.d. 11 mrt 2012 22:27 en 12 mrt 2012 20:44 wordt genoemd hier iets mee te maken hebben?

Groeten,
Henk

Met vriendelijke groet,
Henk

Meer
09 aug 2012 22:01 #538 door PJB
Bedankt voor het meedenken Henk. Nee, ik denk het niet. Op de een of andere manier heeft het programma 'zelf' een beginsaldo gegenereerd nadat ik het huidige saldo had ingevuld. Wat ik ook probeer (b.v. een suggestie die ik ook hier op het forum tegenkwam, nl. om als eerste een transactie van 0,00 in te voeren) ik krijg daar (links beneden) niet het juiste huidige saldo. Nogmaals ik krijg wel het juiste saldo als ik op de laatst ingevoerde af-/bijschrijving klik, dus, zeg maar in het detailoverzicht van de betreffende af-/bij. Daar komt keurig bij saldo het juiste bedrag. Ik heb de totalen links onder nu gewoon weggeklikt, want in feite is de info daar alleen belangrijk als je wilt filteren op bepaalde kosten (auto b.v.).

Mvg, PJB

Meer
10 aug 2012 09:31 #539 door HdV

Op de een of andere manier heeft het programma 'zelf' een beginsaldo gegenereerd nadat ik het huidige saldo had ingevuld.

Dit is m.i. correct. Als bij Bewerken/Rekeningen het eindsaldo wordt ingevuld dan berekent BT aan de hand van de sommatie van alle transacties het beginsaldo. Andersom geldt dat ook: vul het beginsaldo in en BT berekent het eindsaldo.

Wat ik ook probeer (b.v. een suggestie die ik ook hier op het forum tegenkwam, nl. om als eerste een transactie van 0,00 in te voeren) ik krijg daar (links beneden) niet het juiste huidige saldo.

Voor de goede orde wat vragen:
1) Bedoel je met 'daar linksonder' de waarde op het knooppunt van Totalen en Bedrag?
2) Heb je één of meer rekeningen in de BT-administratie?
3) Als je niets filtert is dan linksonder de saldo-waarde op het knooppunt van Filter en Bedrag wél juist?

ad 2) Indien meer rekeningen; houd er dan rekening mee dat de weergegeven saldo's de som is van alle rekeningen in de administratie.
ad 3) Als linksonder het saldo onder Filter wel juist is, dan geldt hetgeen bij "Filteractivering, Totalentabel-koppen en Detailtitels" is uitgelegd.
Dus; Saldo onder Totaal (linksonder) = Saldo onder Filter (linksonder) + Beginsaldo(s) (zichtbaar in het Rekeningen-venster via Bewerken/Rekeningen)

Ik heb ook wel eens met de saldo's zitten knoeien, maar uiteindelijk werd het helder. Dus daarom hoop ik dat ik met dit vraag-en-antwoord spelletje ook mijn steentje kan bijdragen.

Groeten,
Henk

Met vriendelijke groet,
Henk

Meer
10 aug 2012 17:20 #541 door HdV

ad 1) ja
ad 2) ja, ik heb meerdere rekeningen, allemaal dik in de plus, en die worden wel goed aangegeven!!

ad 3) helaas niet; het saldo is ruim 60.000 te hoog

ik heb een screenshot bijgevoegd: het saldo klopt; het totaalsaldo is 60000 te hoog.

Dan gaan we nog even verder (zonder screenshot, dat is niet beschikbaar).

Als je van het (juiste) rekening-saldobedrag, die ca. €5.000, het beginsaldo aftrekt wat bij de betreffende rekening staat in het Rekeningen-venster, klopt het bedrag op het knooppunt Filter/Bedrag dan wel?

Groeten,
Henk

Met vriendelijke groet,
Henk

Meer
10 aug 2012 17:33 - 10 aug 2012 17:35 #542 door PJB
Het beginsaldo staat op 5641,23; het huidige saldo staat op 5458,90 (dat is juist!), maar op het knooppunt staat - 182,33, terwijl je dan toch minstens + 182,33 zou verwachten!

Mvg, PJB
Bijlagen:
Laatst bewerkt 10 aug 2012 17:35 doorPJB. Reden: screenshot toevoegen

Meer
10 aug 2012 18:08 - 10 aug 2012 18:09 #543 door HdV

Het beginsaldo staat op 5641,23; het huidige saldo staat op 5458,90 (dat is juist!), maar op het knooppunt staat - 182,33, terwijl je dan toch minstens + 182,33 zou verwachten!

Nee, want 5458,90[huidig saldo] - 5641,23[beginsaldo]= -182,33!

Het bedrag op het knooppunt is nl. gelijk aan [huidig saldo]-[beginsaldo].

Hebben we hem nu te pakken?

Groeten,
Henk

Met vriendelijke groet,
Henk
Laatst bewerkt 10 aug 2012 18:09 doorHdV.

Meer
10 aug 2012 18:33 - 10 aug 2012 18:34 #544 door PJB
Het heeft even geduurd, maar ik heb hem te pakken! :cheer:
Het negatieve bedrag dat er nu staat heeft dus niet veel 'waarde' als je niet verder filtert.
Het nut van deze totalen is eigenlijk alleen bedoeld voor het filteren, b.v. categorie auto tussen datum x en datum y geeft op dat knooppunt de gedane uitgaven weer.
Henk, dank voor je geduld en uitleg!

Mvg, PJB
Laatst bewerkt 10 aug 2012 18:34 doorPJB.

Meer
11 aug 2012 08:49 - 20 aug 2012 19:03 #545 door HdV

Het nut van deze totalen is eigenlijk alleen bedoeld voor het filteren, b.v. categorie auto tussen datum x en datum y geeft op dat knooppunt de gedane uitgaven weer.

Precies, en nog even resumerend:
  • Het bedrag in het knooppunt onder Filter en Selectie is de sommatie van de bedragen in de transactietabelkolom Bedrag van resp. de gefilterde en geselecteerde transacties.
  • Het bedrag in het knooppunt onder Totalen is die sommatie van alle rekeningen in de BT-administratie plus hun beginsaldo's. Het geeft dus je totale bezit van die rekeneningen weer, en is daarmee gelijk aan het bedrag wat bij de jongste transactie in de kolom Totaalsaldo staat.
  • Hiermee is ook het verschil duidelijk tussen het bedrag onder Totaal en Filter indien er niet gefilterd wordt.

Henk, dank voor je geduld en uitleg!

Graag gedaan.

Groeten,
    Henk

Met vriendelijke groet,
    Henk
    Laatst bewerkt 20 aug 2012 19:03 doorHdV.
    De volgende gebruiker (s) zei dank u: PJB

Meer
    11 aug 2012 19:29 #546 door Tonnie
    Beantwoord door Tonnie in topic Re: Import vanuit OROV
    Hallo,

Gelukkig is het nu duidelijk al komt het niet door mijn hulp ;-)

En Henk, heel erg bedankt voor je bijdrage in deze.

Mvg., Tonnie