Tip ivm SEPA

Meer
04 dec 2012 00:34 - 04 dec 2012 01:09 #684 door zapp
Tip ivm SEPA werd gestart door zapp
Onlangs is Triodos-bank (als eerste) overgestapt op SEPA. Dat betekent dat je bestaande bankrekeningnummer wordt aangepast; er wordt een landcode en een bankcode voorgezet. Dat heeft tot gevolg dat alle mutaties die je daarna inleest onder een ander (nieuw) rekeningnummer worden weggeschreven in BankTrans. Is heel vervelend want in werkelijkheid gaat het om dezelfde rekening.

Maar er is een truc die je snel uit de brand helpt: Vraag de mutaties op vanaf 1 januari 2012 t/m vandaag, en lees dat mutatiefile in in BankTrans. Dan staat je hele (2012) administratie onder het nieuwe (SEPA) rekeningnummer (blijkbaar worden ook de historische mutaties aangepast aan SEPA). En met dat nieuwe nummer ga je gewoon verder zoals je gewend was. Je moet dan nog wel je (actuele) saldo aanpassen in BankTrans.

Ik hou per kalenderjaar een BankTrans bestand bij en dan werkt deze truc goed. Hoe het gaat als je een langere periode in hetzelfde BankTrans-bestand bijhoudt weet ik niet. Dat hang af van de historie die je kunt downloaden en in hoeverre de rekeningnummers met terugwerkende kracht worden aangepast (waarschijnlijk dat kan per bank anders zijn. Weet ik niet zeker, ga ik navragen). Maar je zult een moment moeten kiezen waarop je overstapt op je sepa-rekeningnummer.
Laatst bewerkt 04 dec 2012 01:09 doorzapp.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 dec 2012 19:47 #686 door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Re: Tip ivm SEPA
Hallo Zappy,

Bedankt voor deze uitleg. Dat zal andere gebruikers zeker helpen.

Uiteraard wordt BankTrans binnenkort wel aangepast zodat de nieuwe banknummers worden ondersteund. Ik heb echter wel eerst bestanden van de banken nodig met de nieuwe indeling om de nodige aanpassingen te kunnen doen.

Is het eventueel mogelijk om één regel van een bestand met de nieuwe indeling naar info@banktrans.nl te sturen? Dan kan ik kijken of ik dit op korte termijn op kan lossen.

Mvg., Tonnie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.