- Berichten: 28
Export uit BT naar Excel (csv) en terug naar BT
- Patricia
- Onderwerp Auteur
- Offline
Minder
Meer
07 dec 2012 21:53 #714
door Patricia
Export uit BT naar Excel (csv) en terug naar BT werd gestart door Patricia
Ik ben aan het experimenteren met de tip die ik eerder van je kreeg Tonnie om in Excel mutaties te verwerken van kastransacties, die ik daarna kan inlezen in BankTrans.
Ik heb eerst een backup gemaakt van BankTrans.
Vervolgens een bestand (met filter op rekening KAS) geëxporteerd via Extra|Exporteren.
Toen het *.csv bestand in Excel geopend en bewerkt. Ik heb de kolommen intact gelaten en alleen de inhoud gewijzigd. Daarvoor heb ik zoek & vervang gebruikt, om typfouten zoveel mogelijk te voorkomen EN om te voorkomen dat ik per ongeluk essentiële tekens verwijder waar ik niets van afweet.
Bij het opslaan heb ik de waarschuwingen van Excel genegeerd en het bestand opgeslagen in het oorspronkelijke formaat (dus *.csv en niet *.xlsx, wat Excel zo graag zou willen).
Het bestand wordt probleemloos, zonder foutmeldingen, ingelezen in BankTrans. Alleen zijn de transacties niet zichtbaar, hoe ik ook sorteer en filter.
Het is een simpel bestand, met 7 kolommen en 5 rijen. Er werden 35 transacties ingelezen (alsof elke cel uit Excel als 1 transactie werden gezien, kolommen maal regels).
Daarna heb ik dezelfde handelingen nog eens gedaan, maar het bestand anders genoemd. Dezelfde 7 kolommen en 5 rijen. Toen werden er 5 transacties ingelezen (nu werden de rijen dus als 1 geheel gezien).
Het lijkt er dus op dat de naam van het bestand in ieder geval van invloed is op de manier waarop BankTrans inleest.
Ik heb het *.csv bestand van ING eens bekeken - dat wil zeggen het bestand dat ik van ING krijg als ik daar de banktransacties exporteer. Het formaat is anders - het *.csv bestand van ING heeft maar 1 kolom, met lijstscheidingstekens - inderdaad zoals een *.csv bestand altijd wordt genoemd). Het *.csv bestand dat ik met exporteren uit BT krijg, heeft geen lijstscheidingstekens, maar echte kolommen.
Ik heb ook het ING-csv-bestand proberen te bewerken met zoek & vervang, maar als ik dat aangepaste bestand probeer te importeren (inlezen), krijg ik de melding dat het formaat niet wordt ondersteund.
Ik zag in het ING-bestand dat de datum omgekeerd wordt weergegeven - dus jjjjmmdd en niet dd-mm-jjjj). Dat bracht mij op het idee om op een andere datums te gaan zoeken (mijn transacties waren van 20-08-2012, dat zou omgekeerd 20120820 zijn. Of misschien wordt het gelezen als 2008-08-12, of als 20-08-0812, of...) Maar ook op die datums zie ik niet wat zojuist is ingelezen. 0812 bestaat al helemaal niet (goh :dry: ) (de kalender gaat terug tot 1745 of zoiets).
Ik weet het even niet meer...
Ik heb eerst een backup gemaakt van BankTrans.
Vervolgens een bestand (met filter op rekening KAS) geëxporteerd via Extra|Exporteren.
Toen het *.csv bestand in Excel geopend en bewerkt. Ik heb de kolommen intact gelaten en alleen de inhoud gewijzigd. Daarvoor heb ik zoek & vervang gebruikt, om typfouten zoveel mogelijk te voorkomen EN om te voorkomen dat ik per ongeluk essentiële tekens verwijder waar ik niets van afweet.
Bij het opslaan heb ik de waarschuwingen van Excel genegeerd en het bestand opgeslagen in het oorspronkelijke formaat (dus *.csv en niet *.xlsx, wat Excel zo graag zou willen).
Het bestand wordt probleemloos, zonder foutmeldingen, ingelezen in BankTrans. Alleen zijn de transacties niet zichtbaar, hoe ik ook sorteer en filter.
Het is een simpel bestand, met 7 kolommen en 5 rijen. Er werden 35 transacties ingelezen (alsof elke cel uit Excel als 1 transactie werden gezien, kolommen maal regels).
Daarna heb ik dezelfde handelingen nog eens gedaan, maar het bestand anders genoemd. Dezelfde 7 kolommen en 5 rijen. Toen werden er 5 transacties ingelezen (nu werden de rijen dus als 1 geheel gezien).
Het lijkt er dus op dat de naam van het bestand in ieder geval van invloed is op de manier waarop BankTrans inleest.
Ik heb het *.csv bestand van ING eens bekeken - dat wil zeggen het bestand dat ik van ING krijg als ik daar de banktransacties exporteer. Het formaat is anders - het *.csv bestand van ING heeft maar 1 kolom, met lijstscheidingstekens - inderdaad zoals een *.csv bestand altijd wordt genoemd). Het *.csv bestand dat ik met exporteren uit BT krijg, heeft geen lijstscheidingstekens, maar echte kolommen.
Ik heb ook het ING-csv-bestand proberen te bewerken met zoek & vervang, maar als ik dat aangepaste bestand probeer te importeren (inlezen), krijg ik de melding dat het formaat niet wordt ondersteund.
Ik zag in het ING-bestand dat de datum omgekeerd wordt weergegeven - dus jjjjmmdd en niet dd-mm-jjjj). Dat bracht mij op het idee om op een andere datums te gaan zoeken (mijn transacties waren van 20-08-2012, dat zou omgekeerd 20120820 zijn. Of misschien wordt het gelezen als 2008-08-12, of als 20-08-0812, of...) Maar ook op die datums zie ik niet wat zojuist is ingelezen. 0812 bestaat al helemaal niet (goh :dry: ) (de kalender gaat terug tot 1745 of zoiets).
Ik weet het even niet meer...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tonnie
-
- Offline
Minder
Meer
- Berichten: 1458
09 dec 2012 10:50 #725
door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Re: Export uit BT naar Excel (csv) en terug naar BT
Hallo Patricia,
In het importeren van gegevens die eerder uit BankTrans waren geëxporteerd zat helaas nog een foutje. Dat is in versie 1.80 opgelost (nu beschikbaar). Ik hoop dat hiermee ook jouw probleem is opgelost.
Mvg., Tonnie
In het importeren van gegevens die eerder uit BankTrans waren geëxporteerd zat helaas nog een foutje. Dat is in versie 1.80 opgelost (nu beschikbaar). Ik hoop dat hiermee ook jouw probleem is opgelost.
Mvg., Tonnie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tonnie
-
- Offline
Minder
Meer
- Berichten: 1458
09 dec 2012 14:12 #728
door Tonnie
Beantwoord door Tonnie in topic Re: Export uit BT naar Excel (csv) en terug naar BT
Na nog een aantal testen heb ik toch nog een fout gevonden. Indien een te importeren bestand een foutieve datum bevatte, werd deze toch ingelezen en bleef de datum leeg. Aangezien deze nooit door het datumfilter komen, werden deze ook nooit weergegeven bij de transacties.
Ik heb dit nu opgelost (versie 1.81, nu online). Ten eerste worden deze transacties bij het inlezen nu geweigerd en ten tweede worden transacties zonder datum altijd weergegeven. Deze kan je eenvoudig herkennen en vervolgens verwijderen. Dan is de administratie hopelijk weer op orde.
Mvg., Tonnie
Ik heb dit nu opgelost (versie 1.81, nu online). Ten eerste worden deze transacties bij het inlezen nu geweigerd en ten tweede worden transacties zonder datum altijd weergegeven. Deze kan je eenvoudig herkennen en vervolgens verwijderen. Dan is de administratie hopelijk weer op orde.
Mvg., Tonnie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.