interne overboeking

Meer
30 nov 2023 20:03 #6197 door Jan
interne overboeking werd gestart door Jan
Ben sinds enige dagen een tevreden gebruiker. Ik loop echter tegen het volgende aan. 
Na het importeren zijn interne boekingen (van spaarrekening naar betaalrekening) niet als zodanig aangemerkt. Er staat dus geen vinkje in de kolom. 
Ik heb al een tijdje zitten zoeken hoe ik dit kan aanpassen, maar kan niets vinden. 
wie kan mij helpen?
alvast mijn dank. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 nov 2023 20:46 - 30 nov 2023 20:49 #6198 door Kees
Beantwoord door Kees in topic interne overboeking
Dag Jan,

Interne boekingen heten in BT-termen Overboekingen. Dit is enigszins verwarrend, omdat de officiële (boekhoudkundige) naam Kruispost is.
Je kunt altijd een extra poging wagen door bovenaan de balk te klikken op Extra, Controleer overboekingen.

Werkt het nog steeds niet, dan moet je de Help raadplegen (uiteraard heb je dit al gedaan  ): Help, Geavanceerd, Controle overboekingen.

Controle overboekingen
Met behulp van deze functie kunnen overboekingen naar eigen rekeningen automatisch worden gemarkeerd. Alle aanwezige transacties worden doorlopen en indien aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan, wordt de transactie als overboeking gemarkeerd:

• De tegenrekening moet voorkomen als rekening in BankTrans.
  • Er bestaat een transactie waarbij de rekening en de tegenrekening omgekeerd zijn. Hierbij mogen het rekeningnummer en het tegenrekeningnummer gelijk aan elkaar zijn.
  • Voor de gevonden transactie is het bedrag hetzelfde en heeft deze een boekdatum van minder dan x dagen voor of na de boekdatum van de oorspronkelijke transactie. x is hierbij instelbaar (zie Instellingen ) en staat standaard op 7 dagen.
Transacties die gemarkeerd zijn als overboeking zijn te herkennen aan het vinkje Overboeking. In het filter is het mogelijk om op dit kenmerk te filteren. Het filterveld Overboeking kan drie waarden hebben.
  • Veld bevat een vinkje, dan worden alleen overboekingen weergegeven.
  • Veld is leeg, dan worden alle overboekingen weggelaten.
  • Veld is volledig gevuld, het filter op overboekingen is niet actief.
Transacties die gemarkeerd zijn als overboeking worden niet meegenomen bij de berekening van het totale saldo. Uiteraard wel bij het saldo voor de betreffende rekening. Het is ook mogelijk om handmatig overboekingen aan te maken. Hiervoor is de functie Transactie overboeken beschikbaar.

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 30 nov 2023 20:49 doorKees.

Meer
30 nov 2023 21:48 #6199 door Kees
Dag Jan,

Jouw 'probleem' rinkelt een belletje bij mij:
Heb je beide rekeningen (betaalrekening én spaarrekening) opgenomen in BT?
Lees anders deze post:  Kruisposten

Empowering us all

Meer
01 dec 2023 10:49 #6200 door Jan
Beantwoord door Jan in topic interne overboeking
Dag Kees,
Dank voor je snelle antwoord.
De spaarrekeningen (ING bank) stonden inderdaad niet in BT.
Heb ze alsnog toegevoegd via een download. Alle relevante rekeningen staan nu dus in BT.
Helaas worden transacties niet als "overboeking" aangemerkt, ook niet na een controle.
Ik ga nog wel even puzzelen, maar suggesties zijn welkom

Meer
01 dec 2023 12:10 #6201 door Kees
Dag Jan,

Punt 1 is afgevinkt; probleem moet dus in punt 2 en/of 3 zitten:
  1. De tegenrekening moet voorkomen als rekening in BankTrans.
  2. Er bestaat een transactie waarbij de rekening en de tegenrekening omgekeerd zijn. Hierbij mogen het rekeningnummer en het tegenrekeningnummer gelijk aan elkaar zijn.
  3. Voor de gevonden transactie is het bedrag hetzelfde en heeft deze een boekdatum van minder dan x dagen voor of na de boekdatum van de oorspronkelijke transactie. x is hierbij instelbaar (zie  Instellingen  ) en staat standaard op 7 dagen.

Empowering us all

Meer
01 dec 2023 15:52 #6202 door Jan
Dag Kees,

Ik heb de indruk dat het probleem veroorzaakt wordt door het verschil tussen spaar en betaalrekening
Kruisposten tussen betaalrekeningen onderling gaan goed en krijgen een vinkje in de kolom
Kruisposten tussen betaal- en spaarrekeningen gaan niet goed,
De geimporteerde spaarrekeningen hebben een andere opmaak van het rekeningnummer (voorbeeld: X58106703)
Zou het hier aan kunnen liggen en zo ja wat te doen
groet Jan

Meer
01 dec 2023 16:18 #6203 door Kees
Dag Jan,

Zoals je aan mijn handtekening kunt zien, ben ik klant bij de Rabobank. Daar zijn de rekeningnummers van betaal- en spaarrekening verschillend.
Wellicht kunnen andere forumgebruikers, die bankieren bij de ING, jou vertellen hoe zij dit opgelost hebben?

Zou het spaarrekeningnummer i.i.g. niet gelijk trekken met de betaalrekening; dan wordt alles één grote brij.
Maar dat impliceert dat je dan alle transacties naar, en van je spaarrekening op je betaalrekening handmatig moet aanpassen.
Hopelijk hebben andere forumgebruikers een betere oplossing?

Las op het nieuws dat weinig Nederlanders sparen bij een buitenlandse bank. Lost wel in een keer dit probleem op. En tevens meer rente.
Maar dit is geen advies mijnerzijds!

Empowering us all
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jan

Meer
01 dec 2023 16:30 #6204 door Jan
Dag Kees,
Ik hoop inderdaad op hulp van ING gebruikers. Even afwachten dus, Jij voor zover bedankt voor je hulp

Meer
01 dec 2023 16:48 #6205 door Kees
In de tussentijd kun je een mailtje sturen naar Tonnie, of als probleem melden op dit forum, dat je een avatar gebruikt dat er uitziet als een hand, maar zichtbaar wordt als een omgekeerde eend?
Of ben je er zelf best content mee?

(PS Heeft met het verkleinen van de afbeelding te maken?)

Empowering us all

Meer
01 dec 2023 17:02 #6206 door Jan
Ik zie het ja. Grappig. Heb gewoon een standaard avatar gekozen die aangeboden wordt. Ga er naar kijken