indeling transacties

• Jan Oldenziel
  • Onderwerp Auteur
Meer
25 feb 2024 17:04 #6300 door Jan Oldenziel
indeling transacties werd gestart door Jan Oldenziel
Ik ben mijn indeling transacties kwijt. Ik heb bij BEELD op herstel schermindeling geklikt omdat ELEMENTEN BEHEER na overgang naar Windows 11 niet werkte. Nu is mijn overzicht transacties met alle categorieen enz gereduceerd tot rentedatum, rekening en omschrijving. Hoe vind ik mijn oude gegevens met indeling van het hele jaar 2023 terug? Ook voor voorgaande jaren wordt nu de gereduceerde indeling gebruikt. Wie helpt mij uit de problemen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 feb 2024 18:22 - 25 feb 2024 22:37 #6301 door Kees
Beantwoord door Kees in topic indeling transacties
Dag Jan,

Je bent niet de eerste, en zult niet de laatste zijn. Mijn dringende advies is, klik NOOIT op de Herstel schermindeling knop.
Lees hier:  Lettertype

Daar beantwoord ik dezelfde vraag aan Nanette.
Dit betreft de grootte van het lettertype.
Dat je de rest niet ziet komt door het veld Omschrijving. Deze vult het het hele scherm en moet je reduceren door bovenaan in de balk het verticale streepje met de muis te selecteren en terug naar links te verplaatsen.

Kijk of het lukt, anders help ik verder. (Er is een andere post gerelateerd aan het laatste probleem.)
UPDATE: Hier staat waarschijnlijk de oplossing voor jouw tweede probleem:  Kolombreedte aanpassen, zodat deze naast elkaar passen
Lees het bericht van Tonnie.

Heb ik al gezegd: Druk nooit op de Herstel schermindeling knop?
PS Heb er zelf weer eens op geklikt. Schrik er zelf ook nog steeds van...

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 25 feb 2024 22:37 door Kees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

• Jan Oldenziel
  • Onderwerp Auteur
Meer
25 feb 2024 20:25 #6302 door Jan Oldenziel
Beantwoord door Jan Oldenziel in topic indeling transacties
Kees bedankt, het heeft gewerkt. Zowel elementbeheer als transactieoverzicht zijn weer normaal. Blijft een moeilijkheid die ik al langer heb, als ik af wil sluiten met 'save' krijg ik de mededeling:
Fout bij het opslaan van het backupbestand 'C:/Users/Gebruiker/Documents//BankTrans/Opslag 01-01-2023 tot 31-12-2023_2_82_20240225_195648.bac'

Ik heb het gevoel dat het pad niet goed is. Hoe verander ik dat? Blijkbaar is het ooit wel een keer goed gegaan, anders had ik het overzicht, dat ik nu weer terug heb, niet gehad.Maar nu lukt het me niet meer om het te veranderen, ik kan alleen stoppen met 'discard'. Het overzicht staat in: Deze pc/Windows-SSC(C)/Gebruikers/olden/Documenten/BankTrans.

Groet

Jan

Meer
25 feb 2024 21:36 - 25 feb 2024 22:40 #6303 door Kees
Jan,

Als ICT'er zoek ik wel enige uitdaging.

Staat tegenover dat als iemand zegt dat hij regelmatig een back-up maakt en de back-up elders bewaard - dus niet op dezelfde computer, ga ik tot het gaatje.
Spreken af, dat jij belooft een back-up te maken en elders opslaat - bijvoorbeeld op een usb-stick.

Klik op Bewerken > Instellingen > tweede tabblad Gegevens.
Het bovenste veld Gegevensmap is waarschijnlijk gevuld. Laat deze even met rust. Net zoals je NIET mag klikken op Herstel schermindeling.
In het onderste gedeelte Administratie-gedeelte, tweede veld staat Backupmap. De inhoud is onzin, maak het veld leeg, klik op OK, en sluit BankTrans af.
Wordt jouw aanpassing bewaard - en BankTrans zónder foutboodschap afgesloten.

Wanneer je wilt, ga je indelen. Start BankTrans, en bewandel dezelfde weg Bewerken > Instellingen > tweede tabblad Gegevens.
Er zijn vier velden, met wel/geen inhoud.
Gegevensmap - zal wel goed staan. Hier staat de database van BankTrans.
Importmap is de plek waar je de transactiebestanden van je bank opslaat om in te lezen in BankTrans.
Backupmap is de plek waar de back-ups opgeslagen worden.
Bijlagemap is de plek waar bijlages worden opgeslagen.

Als je een van deze velden wilt gebruiken, moet je op de knop met de 3 puntjes klikken. In het volgende venster de juiste plek zoeken en op Map selecteren te klikken.
Door deze stappen te volgen, staat alles correct ingevuld.

Wil je weten waar de fout bij jou zat?
Bestanden op alle computers worden hiërarchisch opgebouwd. Van boven (top) naar beneden.
Bij jou stond C:/Users/Gebruiker/Documents//BankTrans/Opslag. De dubbele slash is de fout. Daar kan de computer niets mee (computers zijn heus niet zo slim.)
Eigenlijk stond er C > Users > Gebruiker > Documents > ... 
Daarom adviseer ik om mappen te selecteren d.m.v. de knop met de 3 puntjes. Gaat altijd goed.

Empowering us all
Laatst bewerkt 25 feb 2024 22:40 door Kees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

Meer
26 feb 2024 10:49 - 26 feb 2024 10:50 #6304 door Kees
Dag Jan,

Jouw allereerste zin heb ik in mijn achterhoofd opgeslagen. En die vond dat best fijn en bleef daar zitten. Maar...
Is jouw initiële probleem "Ik ben mijn indeling transacties kwijt" opgelost?

Empowering us all
Laatst bewerkt 26 feb 2024 10:50 door Kees.

• Jan Oldenziel
  • Onderwerp Auteur
Meer
26 feb 2024 11:56 #6305 door Jan Oldenziel
Beantwoord door Jan Oldenziel in topic indeling transacties
Goedemorgen Kees

Alles werkt perfect, indeling transacties is weer terug, dank voor de hulp. Ik heb het adres van de backup map goed ingesteld bij 'instellingen gegevens' en ik kan nu zonder problemen veranderen en saven. Ik maak een backup op mijn externe harde schijf en ik zal nooit meer aan de knop 'herstel schermindeling' komen. In de backup map zie ik ook een heleboel .bac bestanden, die ik niet kan openen, kan ik die weggooien?

Bij computers is het vaak een kwestie van weetjes, maar als je het niet weet is het goed dat er iemand is die het wel weet!

Nogmaals bedankt

Jan

Meer
26 feb 2024 12:47 - 26 feb 2024 12:52 #6306 door Kees
Wacht maar tot jij mijn rekening ontvangt. Dan is het lachen voorbij.
Maak je geen zorgen, je kunt in termijnen betalen.

Je hebt een back-up gemaakt? Oké, rekening verscheurd.
Nu al die andere BankTrans gebruikers nog die dit lezen en denken: ja, ja, morgen.
Er zijn twee momenten om een back-up te maken: 1 minuut voordat je systeem crasht, en nu.

De bac-bestanden zijn de back-ups. Een exacte kopie van de BankTrans database. Verander de c in een een v en BankTrans kan hem lezen.

Staat in de handleiding, die niemand leest.

Maken en terugzetten van een backup
Met behulp van de menuoptie Bestand / Backup kan een backup gemaakt worden van de huidige administratie. Na starten van deze functie wordt meteen een backbestand aangemaakt. Dit bestand wordt geplaatst in de map die bij instellingen kan worden vastgelegd. De naam van het bestand komt overeen met de huidige bestandsnaam met als toevoeging een datum/tijdstip. Tevens is de extensie van het bestand vervangen door .bac en is het als Alleen lezen gemarkeerd.
Indien voor deze optie wordt gekozen wordt een backup gemaakt van het huidige bestand. Indien er al aanpassingen zijn aangebracht in BankTrans maar deze zijn nog niet opgeslagen, dan staan deze dus niet in de backup!
BankTrans maakt overigens zelf automatisch een backup aan op het moment dat een administratie wordt geopend met een nieuwe versie van BankTrans.Terugzetten van een backup is vrij eenvoudig. Hiervoor dienen onderstaande stappen te worden doorlopen.
  • Open de verkenner en ga naar de map waarin de backup's zijn opgeslagen.
  • Kopieer het gewenste bestand naar de map waarin de normale bestanden van BankTrans zijn opgeslagen.
  • Pas de extensie van het bestand aan (verander .bac naar .bav).
  • Hernoem het bestand zodat duidelijk is dat het geen backupbestand meer betreft (verwijder in ieder geval het datum/tijdstip).
  • Verwijder het 'Alleen lezen' kenmerk (via rechtsklikken in de verkenner / eigenschappen).
  • In BankTrans kan het herstelde bestand nu worden geopend.
Je mag zelf beslissen of je de back-ups weggooit. Ze nemen overigens niet veel ruimte in. De laatste is de belangrijkste. De rest kan eventueel weg.
Deze staan overigens op de verkeerde plek. Back-ups horen elders opgeslagen te worden.

Gaan we spreekwoorden en gezegdes aanhalen?
Weet er ook een, maar deze wordt, door zijn lengte, nooit onthouden:
"Bij computers is het vaak een kwestie van weetjes, maar als je het niet weet is het goed om de Help-file te lezen, een zoektocht op een geschikt forum te starten of anderen dit probleem ook hadden en ..."
Sorry, de rest heb ik ook niet onthouden.

Empowering us all
Laatst bewerkt 26 feb 2024 12:52 door Kees.