Backup

• Constance Leijdekkers
  • Onderwerp Auteur
Meer
07 jan 2025 11:50 #6376 door Constance Leijdekkers
Backup werd gestart door Constance Leijdekkers

Gisteren heb ik helaas pas opgemerkt dat er een einde is gekomen aan het onderhoud van BT, daarom wil ik alles bijwerken tot de laatste stand van zaken.
Ik heb de nieuwste update 2.91 geinstalleerd , wat zonder probleem lukte.
Sinds deze update krijg ik nu steeds foutmeldingen bij: 'Opslaan', en bij 'Backup maken'. Wie weet waardoor dit komt en kan ik ook weer terug naar de vorige versie zonder foutmeldingen, zodat ik alles nog kan opslaan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 jan 2025 13:07 #6377 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Backup
Dag Constance,

Deze fout komt vaker voor. Betreft meestal een probleem in de verwijzing bij de instelling voor Gegevensmap en Backupmap.
(Een andere gebruiker kreeg hiervan last nadat OneDive de locatie van diverse mappen aanpaste.)

De eerste actie die je kunt ondernemen is klikken op Bewerken > Instellingen, tweede tabblad Gegevens. Klik bij Gegevensmap op de drie puntjes rechts. Er opent een pop-up met de naam Kies de map waarin de gegevens moeten worden opgeslagen. Ga handmatig naar de juiste plek en klik op Map selecteren. Doe hetzelfde voor de Backupmap.
Probleem is daarmee waarschijnlijk opgelost.

Valt mij op dat in de naam van de back-up nog gerept wordt over 2_82 (uit januari 2021) en niet over 2_91 (juli 2023)? Zijn deze schermafdrukken gemaakt met versie 2.82?

Omdat de fout (waarschijnlijk) in de verwijzing zit, is het niet relevant welke versie van BankTrans je installeert. Probeer 2.91 om over de meest actuele versie te beschikken.
(Op mijn forum ehhb.nl staat een document met de release notes. Je moet hiervoor wel ingelogd zijn. Kun je controleren of je belangrijke updates gemist hebt. Anders plaats ik hier wel een kopie.)

Dat je het gegevensbestand niet kunt opslaan is een probleem. Het back-upbestand is echter een exacte kopie van het gegevensbestand (met uitzondering van de naam). Als je een kopie maakt van het gegevensbestand (.bav) en de extensie wijzigt in .bac, heb je een correcte back-up.

Growing a better world together
Empowering us all

• Constance Leijdekkers
  • Onderwerp Auteur
Meer
07 jan 2025 13:36 #6378 door Constance Leijdekkers
Beantwoord door Constance Leijdekkers in topic Backup
    Dank voor de reactie, de schermopnames zijn gemaakt na het updaten naar 2.91 . Ik zie daar inderdaad nog steeds 2.82 in staan. De mappen staan al goed ingevuld, daar is niets aan veranderd. Dat rijmt dus waarschijnlijk niet met elkaar. Fijn dat je meedenkt, maar helaas lukt het nog niet

• Constance Leijdekkers
  • Onderwerp Auteur
Meer
07 jan 2025 14:13 #6379 door Constance Leijdekkers
Beantwoord door Constance Leijdekkers in topic Backup
Ik heb nogmaals op de mappen geklikt, eigenlijk niets gewijzigd maar weer dezelfde map geselecteerd, en nu is het probleem opgelost. Ik kan nu weer opslaan, en een backup maken. Hartelijk dank!

Meer
07 jan 2025 14:49 #6380 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Backup
Wilde eerder reageren, maar - compleet tegen mijn gewoonte in - even gewacht.

Gebruikte de termen 'meestal' en 'waarschijnlijk'; de waarheid is dat het altijd ligt aan het feit dat BankTrans de betreffende map niet kan vinden.
De pop-up zou eigenlijk gewijzigd moeten worden. Van 'Fout bij het opslaan', naar 'Kan de map niet vinden'.

Zolang ik niet zelf tegen dit probleem aanloop, kan het niet tot op de bodem uitgezocht worden. Wellicht stond het verminkt in de Windows Registry en door het opnieuw in te geven is dit gecorrigeerd. <maar dit is een aanname>
Veel plezier met BankTrans.

Growing a better world together
Empowering us all