Probleem met vasthouden opslagmap voor initialisatiebestand

Meer
19 aug 2023 12:57 - 19 aug 2023 13:41 #6152 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic Probleem met vasthouden opslagmap voor initialisatiebestand
Kees, mooi dat jij zelf een oplossing kan forceren, ik houd zelf security principes aan waaronder gescheide datastomen. Maar het is niet nuttig om hier over te discussiëren. Cees en ik ervaren dezelfde hinder doordat het vaste pad c.q. de inhoud van initialisatie bestand zelf, niet meervoudig gebruikt kan worden. Daarnaast heb ik geen invloed op de inrichting van alle machines van het bestuur van de vereniging omdat dit vaak privé machines zijn.

Met een extra parameter in een snelkoppeling zou je dat kunnen oplossen.
Je kan dan 2 gescheiden mappen met een init bestand maken, op elk hun eigen specifieke plek. Je zou daar dan ook gelijk de database in kunnen zetten.
Een extra parameter als optie heeft geen impact op de huidige setup van iedereen.

In de instellingen zie je dan of het pad uit het init bestand komt (is dan in BT aanpasbaar) of uit de parameter (niet aanpasbaar in BT) aan de hand of hij grijs is of niet.
  • Zonder de parameter te gebruiken wordt het pad in het Init bestand gebruikt en kun het in BT aanpassen (zoals het nu is).
  • Door gebruik van de parameter zie het pad wat in de parameter staat en kun je dat niet in BT aanpassen.
    Een blokkerende foutmelding bij starten database als het pad niet klopt zal dan wel nuttig zijn. Of eventueel een knop om te accepteren en de parameter te negeren.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 19 aug 2023 13:41 doorMachiel de Wit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 aug 2023 16:06 #6154 door Kees
Totdat Tonnie dit gerealiseerd heeft, bedacht ik een (mogelijke) tussenoplossing:
De snelkoppeling op het bureaublad start nu BT; je kunt ook een nieuwe snelkoppeling maken die naar een batchbestandje wijst.
De eerste stap wordt dan het aanpassen van de SettingsDir, om vervolgens BT te starten.
Het werkt, maar ben er zelf geen voorstander van - en werkt waarschijnlijk alleen onder Windows.
Je beschikt bijvoorbeeld ineens over 2 icoontjes:

Wellicht kun je het toch gebruiken.

Growing a better world together
Empowering us all

Meer
26 aug 2023 11:06 - 26 aug 2023 11:35 #6155 door Machiel de Wit
Beantwoord door Machiel de Wit in topic Probleem met vasthouden opslagmap voor initialisatiebestand
Twee iconen zou je toch wel hebben, namelijk voor elke administrate een snelkoppeling specifieke de parameter waarin het pad van het init bestand staat.
Ik heb ook even gedacht om scriptjes te maken die een copy van een werkmap waarin de bestanden staan doet.
  1. De start van administratie-script 1 kopieert dan de huidige bestanden (database en initialisatie bestanden) in de "standaard BT werkmap" naar een archiefmap "Administratie 2" en kopieert dan het die van archiefmap "Administratie 1" in de BT werkmap waarna BT gestart wordt.
  2. Start van administratie-script 2 kopieert dan de huidige bestanden (database en initialisatie bestanden) in de "standaard BT werkmap" naar een archiefmap "Administratie 1" en kopieert dan het die van archiefmap "Administratie 2" in de BT werkmap waarna BT gestart wordt.
Je moet dan wel de database namen gelijk houden, als je het script start als je BT al geopend hebt zal het ook niet goed gaan.
Daarbij denk ik dat ik nog wel iets over het hoofd zie inzake de gebruiker die op een geheel anders ingerichte PC de database op de gedeelde OneDrive gebruikt.
Niet echt een fijne oplossing.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 26 aug 2023 11:35 doorMachiel de Wit.

Meer
26 aug 2023 12:14 - 26 aug 2023 12:22 #6156 door Kees
Twee iconen zou je toch wel hebben...
Nee, bedoel ik niet. Je hebt twee programma's draaien (batch-job en BT).
De afbeelding zijn twee icoontjes in de Taakbalk.

Om nog preciezer te zijn: de snelkoppeling is eigenlijk niet nodig. Je kunt het benodigde batch-jobje op het bureaublad zetten. Alleen kun je het icoontje van een batch-job niet aanpassen. Om het 'gebruikersvriendelijker' te maken, gebruikte ik additioneel een snelkoppeling met het (standaard) icoontje van BT.

In mijn 'oplossing' bestaat elke map uit (minstens) drie bestanden:

Het bav-bestand is het BT-transactiebestand
Het ini-bestand zijn de eigen instellingen
Het bat-bestand past de SettingsDir aan, om vervolgens BT aan te roepen.

Voorbeeld van het batchbestand:

Rem Aanroep BankTrans met aangepaste instellingen
echo off
reg add "HKCU\SOFTWARE\BankTrans\BankTrans" /v "SettingsDir" /d "C:/Users/gebruiker/verwijzing naar de opslagplek" /t REG_SZ /f
"C:\Program Files (x86)\BankTrans\BankTrans.exe"
exit

Empowering us all
Laatst bewerkt 26 aug 2023 12:22 doorKees.

Meer
31 aug 2023 23:13 - 31 aug 2023 23:14 #6163 door Machiel de Wit
Ik snapte al wat je bedoelde.
De situatie gaat echter niet op voor als je ook nog een gebruiker op andere PC via een gedeelde netwerkschijf hebt waarvan het pad op die PC geheel anders van opzet is. OneDrive dwingt niet een toegang in de Root van een partitie af, maar synct deze naar een bepaalde plek op de PC, Standaard is dat onder een usernaam op de systeempartitie, maar dat kan ook in een eigen gekozen pad op aan andere partitie zijn.
Je wilt normaliter niet je data en systeem op 1 partitie hebben, dus de OneDrive kan per PC op verschillende plekken staan.

Met vriendelijke groet,
MdW.
Laatst bewerkt 31 aug 2023 23:14 doorMachiel de Wit.

Meer
01 sep 2023 00:12 #6164 door Kees
Hi Machiel,

Ben geen OneDrive-kenner - en wil dit ook niet worden.
Heb het op mijn testsysteem geïnstalleerd, omdat Jaap Pinkster hierover een vraag had.
Zoals je in mijn schermafbeelding kunt zien, worden nu diverse mappen (o.a. Documenten) afgehandeld door OneDrive.
In een standaardinstallatie past OneDrive de locatie aan door de verwijzing om te leiden naar zijn eigen map.
C:\Users\gebruiker\Documents wordt dan C:\Users\gebruiker\OneDrive\Documenten.

Je mag elke willekeurige plek, op elke willekeurige partitie, gebruiken om de BT-bestanden neer te zetten. De Registry-aanpassing (d.m.v. reg add) is volledig vrij om hiernaar te verwijzen.

reg add "HKCU\SOFTWARE\BankTrans\BankTrans" /v "SettingsDir" /d "vul hier de verwijzing in naar de BT-bestanden map" /t REG_SZ /f

Lees eventueel de uitleg op  reg add .
Dus bijvoorbeeld:

reg add "HKCU\SOFTWARE\BankTrans\BankTrans" /v "SettingsDir" /d "D:/BankTrans gebruiker 1" /t REG_SZ /f

Empowering us all