Hoe verder met BankTrans?

Meer
10 feb 2024 13:11 - 03 mrt 2024 21:22 #6263 door Kees
Hoe verder met BankTrans? werd gestart door Kees
Hoe nu verder met BankTrans? Dit is de vraag die iedereen zich moet stellen, nu het onderhoud (en de support) van BankTrans stopt.

Vooropgesteld, BankTrans werkt uitstekend en zal het waarschijnlijk nog lang volhouden. Maar er komt een moment dat het daadwerkelijk eindigt? En wat doe je op dat moment?
Een update van het besturingssysteem, waardoor deze versie van BankTrans niet meer wil starten. Een verandering door je bank, waardoor het transactiebestand niet meer ingelezen wordt. Een probleem waar je tegenaan loopt, dat met een beetje ondersteuning makkelijk op te lossen zou zijn.
Maar de update van je besturingssysteem kun je niet terugdraaien, de bank zal voor jou geen uitzondering maken, en de helpende hand is er niet meer.

Je moet je dak repareren als de zon schijnt
De gedachte die mij onmiddellijk te binnen schoot, toen ik las dat er geen updates voor BankTrans meer zouden komen.
Je kunt ongestoord met BankTrans blijven werken, maar er moet een back-upplan klaar liggen voor het geval dat...

In de categorie Website in het topic Einde van Banktrans?? heb ik in totaal 7 pakketten (min of meer) getest als mogelijke opvolger van BankTrans. De meeste hiervan raad ik zelfs af. Buitenlandse pakketten die nooit van Nederlandse/Belgische banken gehoord hebben, waarbij je veel voorwerk moet verrichten om überhaupt transacties in te kunnen lezen.
Eigenlijk ontdek je dan pas hoe goed BankTrans in elkaar steekt. 

Back-upplan
Eén programma verraste mij positief en komt in grote lijnen overeen met BankTrans, Naanab . Een Nederlands pakket, van een Nederlandse leverancier die Nederlandse banken ondersteund.
De functionaliteit komt overeen met BankTrans, in meerdere opzichten zijn er zelfs extra functies, zoals een Dashboard, of functies die door gebruikers van BankTrans gevraagd worden in de categorie Wijzigingsverzoeken waarover dit pakket al beschikt.

Naanab wordt actief ondersteund door de leverancier. Sterker nog, toen ik meldde dat BankTrans stopt, was hun reactie:

Uiteraard horen wij ook graag of er functionaliteit in BankTrans zit die wij eventueel kunnen toevoegen.

Nu is het moment ("nu de zon schijnt") om te kijken of Naanab de potentiële opvolger van BankTrans kan zijn.
Daar zit verder geen enkele verplichting bij.

Stel voor dat geïnteresseerden:
  • De software downloaden Gratis download (v3.3.0) en installeren
    Naanab is beschikbaar voor macOS, Windows en Linux
  • Een maand lang - gratis - alle functies uitproberen
  • Na die maand kijken of de, vanaf dat moment, beperkte functionaliteit voldoet naar BankTrans maatstaf, of de volledige versie beter aansluit op jouw wensen.
Vervolgens kun je besluiten wat je wilt: Ga ik verder met BankTrans, maar heb een back-up klaar staan voor het moment dat BankTrans stopt met werken? Ben ik tevreden met de beperkte functionaliteit van Naanab en ga hiermee verder? Of switch ik naar de volledige versie van Naanab en koop een licentie?
M.a.w. alle opties staan op dat moment open.

Voor BankTrans-gebruikers, en alleen zij, heeft de leverancier een royaal gebaar gemaakt door 15% korting aan te bieden. In plaats van € 40,-, betaal je eenmalig € 34,-.*
(Bedenk dat veel pakketten jaarlijks abonnementsgeld vragen; zolang je dit release gebruikt zijn er geen verdere kosten.)
Laat hier weten als je geïnteresseerd bent in de korting; kijken wij hoe dit te regelen.

Aanvullingen:
  • Ga een sjabloon maken om BankTrans transacties in te lezen in Naanab. Het resultaat zet ik op Einde van Banktrans??
    Update: hier te vinden Naanab (vervolg)
    Kun je vergelijken met de lay-out van de overige geteste pakketten;
  • Dit sjabloon komt uiteraard ter beschikking voor BankTrans-gebruikers om huidige transacties over te hevelen naar Naanab.
    In dit opzicht heeft BankTrans een voordeel, maar de leverancier heeft dit al genoteerd en komt waarschijnlijk in een toekomstige release beschikbaar;
  • Belgische gebruikers van BankTrans nodig ik uit zich te melden; waarschijnlijk kan er een sjabloon gemaakt worden om hun banktransacties in te lezen in Naanab.
    Alle transacties in BankTrans kunnen uiteraard probleemloos geïmporteerd worden;
  • Vragen met betrekking tot Naanab kun je stellen via hun Contactformulier . Hier staat ook een e-mailadres;
  • Vragen over BankTrans <=> Naanab kun je hier stellen. Zal deze (met beperkingen) beantwoorden. Dit blijft een BankTrans forum.
  • ...
* De kortingsactie is tijdelijk - maar ruim tot na de evaluatie.

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 03 mrt 2024 21:22 doorKees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 feb 2024 20:25 - 18 feb 2024 20:25 #6282 door Richie
Beantwoord door Richie in topic Hoe verder met BankTrans?
Hallo Kees,

Ik denk dat er vele gebruikers zijn die interesse hebben in een korting op Naanab,
ben benieuwd waar deze te vinden...

Iedereen dank voor welke medewerking dan ook aan het fijne Banktrans,

Richie
Laatst bewerkt 18 feb 2024 20:25 doorRichie.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tonnie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 feb 2024 22:41 - 13 apr 2024 09:13 #6283 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Hoe verder met BankTrans?
Dag Richie/Richard,

Jouw enthousiasme is vele malen groter dan de mijne. Waar baseer jij je op?
In het topic Einde van Banktrans?? bespreken wij alternatieven voor BankTrans, waaronder Naanab.
Daaraan hebben tot nu toe drie personen (exclusief mijzelf) aan bijgedragen. Waarvan één aangeeft voorlopig door te gaan met BankTrans.

Degene die besloot om BankTrans te blijven gebruiken, heeft het enige juiste pad gekozen: de software gedownload, geïnstalleerd en uitgeprobeerd.
En de keuze gemaakt om (voorlopig) voor BankTrans te kiezen.
Hoop dat iedereen deze werkwijze volgt. Ongeacht de uitslag.

Naanab kan één maand volledig gebruikt worden, gratis. Stel voor dat jij de software download en een maand lang uitprobeert.*
Als je dan nog steeds enthousiast bent, regel ik een kortingscode voor jou.


Je mag hier stoppen met lezen. De nadere uitleg (de kleine lettertjes ) wordt pas relevant als je de software wilt kopen.

Achtergrondinformatie om deze werkwijze te verduidelijken:
Naanab geeft normaal gesproken geen korting. Alleen bestaande gebruikers die willen upgraden kunnen recht hebben op korting.
Bijvoorbeeld degenen die in het verleden versie 2 gekocht hebben, maar willen upgraden naar de huidige versie 3 kunnen in aanmerking komen voor korting.**
(De exacte voorwaarden zijn mij onbekend.)
Heb met de leverancier de afspraak gemaakt dat BankTrans gebruikers op soortgelijke wijze kunnen instromen.
En daar ontstaat een probleem: Elke versie 2 gebruiker is, door hun eerdere aankoop, bekend bij de leverancier. Maar BankTrans gebruikers zijn, omdat de software gratis is, nergens bekend. Daarin speel ik de rol van tussenpersoon. Maak de koppeling Gebruiker (jij) <=> is BankTrans-gebruiker <=> Naanab.

Dit is theoretisch uitgewerkt, maar nog niet in de praktijk uitgevoerd.

Vergeet bovenstaande uitleg voorlopig. Installeer de software en probeer het vrijelijk uit. Als je tevreden bent en de software wilt aanschaffen, meld dit hier. Dan zetten we de theorie om in praktijk.

* Vragen over Naanab kun je stellen aan de leverancier, of aan mij. Maar ik gebruik hiervoor niet dit platform. Dit is een BankTrans forum.
   UPDATE: Ga naar Naanab subforum waar ik alle vragen/opmerkingen/ik wil korting, nu/handleiding zal beantwoorden.
    Vragen op dit forum worden genegeerd!
** Heb (uitgebreid) de software getest, maar niet de financiële aspecten - ga ik ook niet doen.
    De huidige versie 3 zal ooit opgevolgd worden door versie 4 (neem ik aan).
    Je kunt dan versie 3 blijven gebruiken, of upgraden.
    Op hun website staat ook versie 2. Je kunt dus doorgaan met je aangeschafte versie.

PS De gedachte om op deze pagina de kortingscode te tonen is nooit bij mij opgekomen.

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 13 apr 2024 09:13 doorKees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 mrt 2024 16:44 #6310 door A.R. Ritsma
Beantwoord door A.R. Ritsma in topic Hoe verder met BankTrans?
Ik begrijp het probleem niet. 
Vooralsnog werk BankTrans nog prima.
Zelf ben ik al een groot aantal jaren tevreden gebruiker. Eertijds begonnen met CashFlow Manager.
Uiteraard begon dit bedrijf met een laag instaptarief.
Dat instaptarief ging alras fors omhoog zonder dat de functionaliteit ook daadwerkelijk toenam.
Zolang BankTrans nog werkt blijf ik dat dan ook gebruiken. 
Wel neem ik voorzorgmaatregelen voor het geval BankTrans, bijvoorbeeld door een nieuw besturingssyteem, niet meer zal werken.
Ikzelf maak een Backup in Excel via de Export-functie. Dat heb ik tot op heden altijd al gedaan.
Los van het feit dat je Excel, als je daar een beetje handig mee bent, ook als een soort BankTrans programma kunt gebruiken.
Daarnaast, in geval van nood, hebben alle banken wel een export-functie om hun rekeningmutaties te downloaden. Om dan de mutaties van alle banken bijelkaar te vegen is dat wel enigszins omslachtig maar niet onmogelijk.

Kortom,  maak zolang als mogelijk gebruik van BankTrans. Maak regelmatig vanuit BankTrans backups in Excel-bestand en kan met het programma in het geheel niet meer gewerkt worden, gebruik je backups.
Wees niet te vroeg met overstappen, je wordt altijd gelokt met een laag instaptarief/starttarief.; maar wees niet verbaasd als je niet lang daarna de mededeling krijgt dat de functionaliteit wordt afgeschaald maar dat je tegen hogere abonnenementskosten toch weer die geweldige mogelijkheden krijgt die je voorheen ook al had.





 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 mrt 2024 18:29 - 05 mrt 2024 18:42 #6311 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Hoe verder met BankTrans?
Dag Arthur,

Bedankt voor jouw bijdrage.
Je weet dat jij precies de punten aanhaalt waar ik de nadruk op leg?
  • Vooralsnog werk BankTrans nog prima
    Klopt, heb gemeld dat BankTrans misschien nog wel 10 jaar meekan;
  • Zolang BankTrans nog werkt blijf ik dat dan ook gebruiken
    Precies wat ik voorstel: denk erover na en neem een beslissing;
  • Wel neem ik voorzorgmaatregelen
    Daar blijf ik op hameren, zorg dat je voorbereid bent op het onvoorbereide. Iedereen vult dit anders in.
    Weinigen zullen overigens aan een Excel-spreadsheet denken als vervanger van BankTrans;
  • Ikzelf maak een Back-up in Excel via de Export-functie
    Wacht nog steeds op een reactie richting mij: Hou toch eens op met het hameren op maak een back-up.
    Gelukkig roepen wij nu samen.
    De export uit BankTrans heeft overigens niets van doen met Excel. Csv is een universeel formaat dat door vele programma's gelezen kan worden;
  • ... banken wel een export-functie om hun rekeningmutaties te downloaden
    Roland meldt dat zijn bank transacties tot 2 jaar terug beschikbaar stelt. Dat is niet lang;
  • ... tegen hogere abonnementskosten ...
    Helemaal mee eens. Daar waarschuw ik vanaf het begin al voor.
    Men noemt dit een sluipende kostenpost.

    Weet niet of je ook het programma bedoelt dat ik hier niet noem, maar de aanschafkosten hiervan zijn EENMALIG.
    Nogmaals bedankt voor jouw bijdrage.

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 05 mrt 2024 18:42 doorKees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 mrt 2024 23:18 - 20 mrt 2024 23:22 #6322 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Hoe verder met BankTrans?
Is er een mogelijkheid om de broncode van BankTrans vrij te geven? Voorlopig werkt het .exe bestand goed, maar het kan niet langer worden verbeterd. Terwijl als de broncode beschikbaar wordt gesteld, mensen kan bijdragen aan de ontwikkeling ervan en deze hopelijk niet geleidelijk in het niets laat verdwijnen.
Laatst bewerkt 20 mrt 2024 23:22 doorHans.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Powered by Kunena