Einde van Banktrans??
- Kees
Zal maar niet meer beginnen met "heeft mij positief verrast", om daarna allemaal nadelen te moeten opsommen.
Zoals eerder gemeld, de installatie is in het Engels, maar op Next klikken kan iedereen.
Bij het starten is het direct Nederlandstalig. Zie dit als voorwaarde om de eerste horde te nemen.
Uiteraard begin je met een nieuwe administratie in te richten:
Zo, this is a different cookie. In BT lees je een transactie in en wordt een rekeningnummer aangemaakt.
Hier hoef je nog net niet je pincode in te voeren.
Skip een stukje, want iets verderop moet je aangeven hoe de rekening moet worden ingericht:
- Eenvoudige betaalrekening - Deze verzameling bevat uitsluitend de minimaal benodigde rekeningen. Eventuele verfijningen kunt u zelf op een later tijdstip probleemloos toevoegen.
- KMyMoney default 0.8 - Uitgebreider, doet denken aan de categorieën in BT
- Alle rekeningen - Volledig overzicht van alle rekeningen
- RGS 1.1 - Referentie GrootboekSchema versie 1.1
Sla de hele verdere inrichting over.
Sla ook het verplicht aanmaken van een sjabloon over om te constateren dat dit pakket exact hetzelfde acteert als MMEX: alle ingelezen transacties worden in dezelfde rekening ondergebracht.
Waarschuwing: ook in KMyMoney moet je sjabloon/sjablonen aanmaken om transacties in te lezen.
Wil je dit niet, dan is dit pakket voor jou geen kandidaat.
Ook nu een technische test uitgevoerd door het testbestand van BT in te lezen.
De lay-out van het menu Kasboeken was zo'n afknapper dat ik spontaan gestopt ben met testen. <Sorry>
Toon dit in de volgende post.
Growing a better world together
Empowering us all
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roland
- Onderwerp Auteur
een alternatief, weliswaar alleen online, is Spendle.
Makkelijke verbinding met je bank en je kunt importregels maken. Ziet er wel veel onrustiger uit dan BT, met veel toeters en bellen.
20 euro/jaar.
- Kees
Heb vijf alternatieven voor BT (technisch) getest. Twee programma's heb ik hier niet eens behandeld.
- WinBank
- Money Manager Ex
- De Huishoudkist - is een gratis programma, maar moet je al je transacties handmatig invoeren. <succes>
Voor de module om transactiebestanden in te lezen moet betaald worden. - HomeBank - is gratis, maar kan slechts één formaat csv-bestand inlezen. Je moet het transactiebestand van jouw bank dus omturnen naar hun formaat.
Wie gaat dat doen?
Vond deze melding in het programma opvallend: This program comes with absolutely no warranty.
Weet je tenminste waar je aan toe bent. - KMyMoney
Heeft BT dan een testbestand?
Ja, in de installatiemap staat het bestand demodata.txt om een eerste indruk te krijgen van BT.
Dit is het resultaat in BT:
Het resultaat in MMEX:
Het resultaat in KMyMoney:
Het zien van deze lay-out deed mij besluiten te stoppen met testen van dit programma.
Kopregel is onleesbaar en niet aan te passen. Zowel in de hoogte als breedte.
(Bijna) alle tekstvelden staan gepropt in één veld, zelfs de Categorie staat hierin.
Empowering us all
- Roland
- Onderwerp Auteur
"Eén eis zou ik absoluut bovenaan zetten: Kan het programma mijn zorgvuldig opgebouwde gegevensbestand exporteren!!!
Zodat het (indien noodzakelijk) overgeheveld kan worden naar een volgend pakket."
Ik heb een csv uit BT naar Spendle geëxporteerd: dit werkte niet: er kwam grote onzin tevoorschijn zoals zogenaamd in één keer 2600 euro uitgegeven aan de SPAR, een winkel waar ik nooit kom.
Dit ligt niet aan Spendle; blijkbaar doet BT, of ikzelf???, 'iets' met het csv-bestand. Dit zul je nu ook wel kunnen corrigeren, maar daar heb ik het geduld niet voor.
4 jaar historie kan ik nu niet overzetten, en de bank gaat maar 2 jaar terug.
Maar voorlopig blijft BT favoriet!
- Kees
Niets om je druk over te maken. Een simpel probleem met een simpele oplossing. Nou ja, het meeste dan. Die SPAR snap ik (nog) niet.
Heb het op dit forum al diverse keren vermeld, maar herhaal het graag. Tot iemand zegt ermee op te houden.
America first, The Netherlands second - credits naar Arjen Lubach.
Het csv-formaat is bedacht in Amerika en Amerikanen denken vaak dat de wereld bij hun grenzen ophoudt.
Men zocht naar een makkelijke manier om data (gegevens) te transporteren naar andere systemen.
Dit werd gevonden in het csv-formaat (comma-separated values). De afkorting zegt het al: waardes (velden) gescheiden door komma's.
Oorspronkelijk was dit: veld,veld,veld,... eigenlijk is dit nog steeds de standaard.
In Amerika werkt dit perfect; alleen in niet-Engels sprekende landen kan het problemen opleveren.
Getallen worden in Engelssprekende landen geschreven als: 9,999.99. Met een decimal point, terwijl wij in Nederland getallen schrijven als 9.999,99.
M.a.w. precies andersom.
Hier liep ik ook tegenaan bij het testen van de andere (gratis) boekhoudpakketten.
Goed geschreven programma's houden hier rekening mee. MMEX bijvoorbeeld, maar ook Spendle...
Als ik de beschrijving bestudeer, zie ik ze de puntkomma als scheidingsteken accepteren:
BT gebruikt ook de puntkomma als scheidingsteken:
Blijft het probleem van de bedragen over."Rentedatum";"Rekening";"Omschrijving";"Tegenrekening";"Ten name van";"Bedrag";"Valuta";"Type";"Categorie";"Opmerkingen";"Boekingsdatum";"Banktype";"Bankcode";"Specificatie";"Tegenrekening BIC";"Bijlage";
Dit kan ik niet goed traceren in de beschrijving; zie overal Engelse notatie: -10.00.
Je moet zorgen dat de notatie niet-Engels wordt, -10,00, of het BT exportbestand aanpassen met een EDITOR (niet Excel, o.i.d.).
Is dit nog steeds vim, of nano?
Verander alle komma's in punten* en ineens is jouw aankoop bij de SPAR geslonken van 2.600,- euro naar 26,00 euro. <tada, oh nee, dat is Windows>
Laat me weten als je meer informatie wilt?
Desnoods word ik veertien dagen lid, maar geen dag langer.
Voor geïnteresseerden: Kommagescheiden bestand , of
de Engelse, uitgebreidere variant Comma-separated values .
Oh ja, moet jouw vraag nog beantwoorden:
Dit ligt niet aan Spendle; blijkbaar doet BT, of ikzelf???
Jij zegt dat Spendle het goed doet, ik dat BT het goed doet. Mag je wegstrepen en kijken wie/wat overblijft.
* Voor alle duidelijkheid: "verander alle komma's in punten" is één actie. Duurt één seconde, niet dagenlang elke komma zoeken om er een punt van te maken.
Empowering us all
- Kees
Sorry, zal wel een ingeslopen gewoonte zijn: tikte automatisch spendle.com in, maar er is ook een spendle.nl.
Weet nu zeker dat je 'Nederlandse' bedragen kunt invoeren:
Een mengelmoes van Engels en Nederlands. "Do your thing" zou ik zeggen.
Bij amount zie ik a) een bedrag met een komma, en b) een tandwieltje zodat hier aanpassingen verricht kunnen worden.
What can possibly go wrong?
FYI
Ontdek dat het zelfs een Nederlands product is:
Die kunnen gegarandeerd euro's inlezen.Over Spendle
Spendle is de opvolger van het succesvolle Windows huishoudboekje Penningmeester , dat al 15 jaar wordt gebruikt door zeer tevreden gebruikers . Penningmeester is 3x best getest huishoudboekje van Nederland en wordt gebruikt door de verenigingen van de Nederlandse Bridge Bond.Spendle blijft continu verbeteren, dus mocht je nog opmerkingen of suggesties hebben, stuur een e-mail.
Sobering ICT (kvk 34353119)
BTW nummer: NL185691043B01
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Empowering us all
- Roland
- Onderwerp Auteur
- Kees
Het aanbod om mij eventueel voor veertien dagen (gratis) aan te melden, deed een lampje branden.
Heb dit eerder gedaan bij MijnGeldzaken.nl. Zie nu dat dit voor jou was. Hoe toevallig.
BankTrans v. 2.79 import werkt niet, 2.78 wel
Bewijst wel hoe ver ik wil gaan.
Probeer het nu zo lang mogelijk uit te stellen.
Spendle is helaas oppervlakkig m.b.t. hun handleiding. De Engelse (spendle.com) is uitgebreider met hun 'manual', maar gaat er vanuit dat de gebruiker transacties van zijn eigen bank inleest. Geen BT-transacties.
M.a.w. zónder Spendle en zónder Linux voorhanden, ga ik jou uitleggen wat er aan de hand is.Import bank statements via CSV or Excel files
You can import your transactions by downloading your bank statements from your bank as a CSV or Excel file. This file can be imported as described below.
(Hou geen slag om de arm, maar minstens tien.)
Voordeel is dat jij slechts één vraag stelt: Wat doet die foutboodschap daar?
Het eerste veld dat Spendle moet hebben (zie je aan het sterretje = verplicht) is Datefield (in het Nederlands gewoon Datum).
(Ben geen boekhouder, vraag mij direct af: boekdatum, of rentedatum?)
Het eerste veld in het BT-exportbestand is Rentedatum - goed genoeg.
De lay-out hiervan is jjjj-mm-dd, bijv. 2024-02-05. Jaar in 4 cijfers, streepje, maand in 2 cijfers, streepje, dag in 2 cijfers.
In het Engels is dit yyyy-mm-dd, year, month, day.
Spendle kiest (standaard?) voor de notatie yyyy/mm/dd - schuine streep (slash) i.p.v. streepje. Goed genoeg?
Waar gaat het fout?
Het BT-transactiebestand dat jij aanbiedt gebruikt geen datumformaat, maar datum/tijd formaat!
Denk dat dit een Linux hebbelijkheid is, onder Windows gebeurt dit niet.
De eerste transactie leest dan 2024-01-22T23:00:00.000Z, jaar, maand, dag (22 januari 2024) om 11 uur 's avonds.
De tijd moet je echter corrigeren: Z betekent in UTC-terminologie: offset 0.
Skip de uitleg, maar het betekent uiteindelijk 11 uur 's avonds in Greenwich; m.a.w. middernacht in Nederland. <hè, hè>
Vermoed dat deze transactie in BT de datum 23 januari 2024 heeft, 22 januari middernacht is 23 januari. (Behalve bij het KNMI.*)
Controleer BT met Spendle of de data (datums) correct opgeslagen worden.
Jij kunt het Datefield openklappen en controleren of er een formaat yyyy-mm-dd hh:mm:ss is; anders yyyy-mm-dd.
Als de data overeenkomen met de bron, kun je het ook zo laten.
Alles duidelijk?
* Hoop dat, voordat deze website verdwijnt, iemand van het KNMI dit leest.
De ISO-norm ISO 8601:2004 is vervangen door ISO 8601:2019.
Hierin wordt dit verduidelijkt: "replacement of the term “midnight” with “beginning of day”, disallowing the value “24” for hour".
Empowering us all
- Kees
Heb je overwogen om i.p.v. Spendle een evaluatie van Naanab te doen?
Ken jouw eisen/wensen lijstje m.b.t. een elektronisch huishoudboekje niet, maar verwacht dat deze een-op-een overeenkomt met wat dit pakket biedt.
Sterker nog, denk dat dit eisen/wensen lijstje naadloos aansluit op BT:
- Beschikbaar voor Linux - zowel BT als Naanab leveren een Linux versie (er is tevens een Mac versie)
- Offline - beide zijn offline pakketten (on- en offline pakketten hebben voor- en nadelen, maar zowel BT als Naanab zijn offline pakketten)
- Volledig Nederlands pakket, van een Nederlands bedrijf - geen geneuzel met withdrawal, deposit, of transfer. Zeker niet of bedragen met een punt of komma geschreven moeten worden
- Uiteraard wordt de ASN-bank ondersteund, zoals alle (?) Nederlandse banken
- Als jouw bank (zeker de export uit BT) niet ondersteund wordt, kun je eigen importformaten definiëren*
- ...
Eén verschil is er wel: BT is gratis, Naanab kost eenmalig € 40,-. M.a.w. vergelijkbaar met 2 jaar Spendle; alle volgende jaren zijn gratis.
Je kunt één maand gratis (i.p.v. veertien dagen bij Spendle) Naanab uitproberen. Daarna wordt een deel van de functies uitgeschakeld.
Als blijkt dat je voldoende hebt aan de mindere functionaliteit, beschik je zelfs over een gratis versie.** Wederom vergelijkbaar met BT.
Hoor graag wat jouw ervaringen zijn.
* Kan helpen indien je een BT-importformaat voor Naanab wilt.
** Kan dit niet testen, omdat de eerste maand alle functionaliteit beschikbaar is.
Empowering us all
- Kees
Om Naanab en de andere geteste programma's te kunnen vergelijken, enige schermafdrukken.
BankTrans (hoofdscherm, tevens enige scherm):
Naanab (transactiescherm, een van de beschikbare schermen):
Veel overeenkomsten tussen beide schermen.
Het onderste deel van BankTrans is het Details scherm; Naanab beschikt over een (wel/niet aanzetten) Infoscherm:
BankTrans opent met het (enige beschikbare) scherm; bij Naanab kun je kiezen met welk scherm je wilt starten. Het standaard Snel van start scherm:
Maar je kunt ook kiezen voor het Transactiescherm, à la BankTrans.
Persoonlijk vind ik het Snel van start scherm een mooi uitgangspunt.
Schermen die je nooit gebruikt, kun je eventueel weghalen; als particulier heb ik geen behoefte aan Btw overzicht en Btw regels:
Toegegeven, een dashboard met 7 transacties is niet echt representatief, maar van een complete administratie des te meer:
Empowering us all