Einde van Banktrans??

Meer
11 feb 2024 12:14 #6265 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Einde van Banktrans??
Beste Kees,

Naanab kan makkelijk in Linux geïnstalleerd worden.
Ik word een beetje overweldigd door de mogelijkheden, en de vele tabbladen die geopend worden. Bomen en bos. Voor mijn gebruik too much. Ik wil bv. alleen snel kunnen zien hoeveel ik aan energie vorig jaar heb betaald; snel kan zien hoeveel aan giften; dat ik aftrekbare kosten snel terugvind.
Ik realiseer me opnieuw hoeveel BankTrans kan in één scherm, hoe gebruiksvriendelijk en slim het in elkaar zit.
De ontwikkelaar van Naanab (wie/wat is dat eigenlijk?) staat blijkbaar welwillend tegenover BT-gebruikers. In het ideale geval zou hij BT over kunnen nemen, als een soort ‘Naanab light’. Daar heb ik dan wel 34 euro voor over.

NB: aangezien dit forum over enkele weken sluit, is het misschien slim de discussie verder op gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1090664/last te voeren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 feb 2024 12:28 #6266 door Roland

Beste Kees,

Naanab kan makkelijk in Linux geïnstalleerd worden.
Ik word een beetje overweldigd door de mogelijkheden, en de vele tabbladen die geopend worden. Bomen en bos. Voor mijn gebruik too much. Ik wil bv. alleen snel kunnen zien hoeveel ik aan energie vorig jaar heb betaald; snel kan zien hoeveel aan giften; dat ik aftrekbare kosten snel terugvind.
Ik realiseer me opnieuw hoeveel BankTrans kan in één scherm, hoe gebruiksvriendelijk en slim het in elkaar zit.
De ontwikkelaar van Naanab (wie/wat is dat eigenlijk?) staat blijkbaar welwillend tegenover BT-gebruikers. In het ideale geval zou hij BT over kunnen nemen, als een soort ‘Naanab light’. Daar heb ik dan wel 34 euro voor over. Waarvan een deel naar Tonnie.

NB: aangezien dit forum over enkele weken sluit, is het misschien slim de discussie verder op gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1090664/last te voeren?

Meer
11 feb 2024 14:35 - 18 feb 2024 09:40 #6267 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Einde van Banktrans??
Dag Roland,

Zal jouw opmerkingen puntsgewijs langs lopen.
  • Naanab kan makkelijk in Linux geïnstalleerd worden
    Dat is goed nieuws voor andere Linux-gebruikers. Neem aan dat zij minder keuze hebben dan Windows-gebruikers.
  • Ik word een beetje overweldigd door de mogelijkheden, en de vele tabbladen die geopend worden. Bomen en bos. Voor mijn gebruik too much. Ik wil bv. alleen snel kunnen zien hoeveel ik aan energie vorig jaar heb betaald; snel kan zien hoeveel aan giften; dat ik aftrekbare kosten snel terugvind
    Hield mij in toen ik constateerde dat de meeste geteste pakketten te weinig bieden. Vraag me af of een pakket überhaupt teveel kan bieden?*
    (Verbaasde mij ook toen ik een nieuwe auto kocht en ontdekte wat er tegenwoordig allemaal in zit. Ben gewend aan een stuur, 3 pedalen en iets om te kunnen schakelen. Heb nu airbags, abs, navigatiesysteem - wat is er mis aan een wegenkaart. Snap je mijn punt.)
    Je moet altijd wennen aan een nieuw pakket.
    * Veel mogelijkheden betekent niet dat je ze vanaf dag één moet gebruiken. Als je eenmaal de toegevoegde waarde ontdekt, ben je om;
    * Veel tabbladen. Naanab opent met één tabblad. Alle andere open je echt zelf. Bij Instellingen kun je aangeven dat je wilt openen met Transactieoverzicht. Ja, hetzelfde scherm als BankTrans. Meteen vertrouwde grond;
    * Je hebt blijkbaar de mogelijkheden van Dashboard, met widgets, nog niet ontdekt. Daar wordt exact jouw keuzes getoond; niet snel als in BankTrans, maar direct.**
  • Ik realiseer me opnieuw hoeveel BankTrans kan in één scherm, hoe gebruiksvriendelijk en slim het in elkaar zit
    Je trekt zelf de juiste conclusie: blijf trouw aan BankTrans.
    Hoe is het afgelopen met Spendle?
  • De ontwikkelaar van Naanab (wie/wat is dat eigenlijk?) staat blijkbaar welwillend tegenover BT-gebruikers. In het ideale geval zou hij BT over kunnen nemen, als een soort ‘Naanab light’. Daar heb ik dan wel 34 euro voor over.***
    Beide programma's zijn verschillend ontwikkeld en geschreven in een andere programmeertaal. Die draag je niet een-twee-drie over. Als zoiets al ooit gebeurd, gaan in de regel de programmeurs mee naar het nieuwe bedrijf.
Ben wel uiterst benieuwd naar de aftrekbare kosten die jij vindt?
Bij mij geldt het omgekeerde: de Belastingdienst vindt telkens nieuwe wegen om mij meer te laten betalen.

* Van Microsoft Word is bekend dat meer dan 90% van de beschikbare functies nooit gebruikt wordt.
** Als je Naanab opent met het Dashboard scherm, ben je nog sneller dan direct. (Kan dit wel?)
*** Aangezien Naanab voor jou teveel mogelijkheden biedt, zal de gratis versie meer dan voldoende zijn. Een extra besparing van 34 euro.

Dashboard
In een post hierboven toon ik diverse schermafdrukken, waaronder het Dashboard, van Naanab.

Begin mij een beetje marktkoopman te voelen, maar om mijn stelling 'sneller dan direct' te onderbouwen:

Bron is het BankTrans testbestand. (Niet echt representatief met 7 transacties.)

De widget Posten toont in één grafische weergave Inkomsten en Uitgaven. Als je de muisaanwijzer boven een veld 'hovert' (zweeft), worden de bedragen getoond.
In dit geval zijn de brandstofkosten € 73,28, wat 38,81% van de uitgaven zijn. (Zei al dat het niet representatief is.)

Vind je het hoveren boven een grafiek te omslachtig, gebruik dan de widget Post tabel:

Dit is tevens het laatste voorbeeld van Naanab dat ik toon!
Ben je geïnteresseerd in meer? Download en installeer het programma en probeer het zelf uit.
Mijn functie als marktkoopman leg ik ook per direct neer.

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 18 feb 2024 09:40 doorKees. Reden: Uitleg verduidelijkt

Meer
16 feb 2024 22:15 - 16 feb 2024 22:17 #6268 door HAH.Foppe
Beantwoord door HAH.Foppe in topic Einde van Banktrans??
@kees
Bedankt voor je onderzoeken en testen van eventuele opvolgers.
Ik heb Naanab gedownload en met wat moeite op Linux geïnstalleerd.
Niet alle distro's gebruiken .deb bestanden en van de tar moet je wel wat linux achtergrond hebben.
Zo te zien is het gemaakt in java gezien de jar bestanden.
Het ziet er best goed uit, java is altijd wat lastig in scherm layouts in linux dan.
Ik heb een sjabloon aangemaakt om een export van Banktrans te importeren en dat is gelukt.
Volgens mij moet je de categorie(en) helemaal opnieuw instellen (posten in Naanab.
Heb verder nog niet bekeken.

De vraag is wat te doen?
Banktrans blijft wel werken zolang de banken niet dwars gaan liggen.
Ik zou best 40 euro overhebben voor een nieuw programma, maar welke zekerheid heb je dan?
Als het open source is met een grote community dan is het meestal geen probleem.
Maar bij Naanab ??

Ik denk dus wel dat het een vervanger zou kunnen zijn, maar ik houd maar even mijn adem in en blijf Banktrans gebruiken

In ieder geval een groot dankje aan @tonnie voor alle efforts de afgelopen jaren.

Laatst bewerkt 16 feb 2024 22:17 doorHAH.Foppe.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees

Meer
16 feb 2024 23:20 #6269 door Kees
Als er een schaap over de dam is, ...

Jij hebt precies gedaan wat ik iedereen aanraad: probeer het uit en beslis daarna. Aan daarna is overigens geen tijd gebonden.
En voor alle duidelijkheid: de eerste optie die ik telkens noem is doorgaan met BankTrans.

Wil enige punten uit jouw post uitlichten:
  • ... met wat moeite op Linux geïnstalleerd
    Roland sprak over: "Naanab kan makkelijk in Linux geïnstalleerd worden."
    Heb zelf met Unix en Linux (Ubuntu en Red Hat) gewerkt, maar duik hier nu niet verder in.
    Bij installatieproblemen kun je altijd het bedrijf benaderen. (Dit kan zelfs vanuit het programma - aangenomen dat het installeren gelukt is.) 
  • Zo te zien is het gemaakt in java gezien de jar bestanden
    Klopt, bij v2 van Naanab moest je nog de java runtime installeren, maar v3 installeert deze automatisch.
    (BankTrans is overigens geschreven in Qt.)
  • ...sjabloon aangemaakt om een export van Banktrans te importeren en dat is gelukt
    Dat is goed nieuws. Betekent tevens dat als jouw bank het transactiebestand aanpast, je hier op kunt anticiperen.
  • Volgens mij moet je de categorie(en) helemaal opnieuw instellen (posten in Naanab)
    Wilde dit corrigeren, maar denk dat ik jou nu snap: zullen we het op ja en nee houden?
    Nee: alle transacties die geïmporteerd worden uit BankTrans krijgen de categorie/post van BankTrans, zijnde een handmatige toekenning:

Ja: het exportbestand van BankTrans bevat niet jouw eerder (noest) gemaakte definities. Moet je eenmalig herhalen.
  • ...Banktrans blijft wel werken zolang de banken niet dwars gaan liggen
    In BankTrans kun je ook een (aangepast) sjabloon maken als jouw bank de indeling veranderd.
    Mag dus geen probleem zijn.
  • ...maar welke zekerheid heb je dan?
    Geen. Zelfs de grootste bedrijven (Google, Microsoft) trekken soms de stekker uit applicaties.
    Apple noem ik met opzet niet.
Nog vele jaren plezier gewenst met BankTrans.

Empowering us all

Meer
17 feb 2024 12:36 #6270 door Roland
Beste HAH,

Ik heb voor de installatie van Naanab inderdaad een .deb gebruikt in Linux Mint; werkt als een zonnetje.

Je schreef:
Ik heb een sjabloon aangemaakt om een export van Banktrans te importeren en dat is gelukt.
Is het een idee om je Naanab-bestand (zonder transacties natuurlijk) met dit sjabloon naar Naanab te sturen, met de vraag of ze je sjabloon in het programma kunnen inbouwen? Ik heb volgens een vorige poster geen kaas gegeten van ICT, maar ik denk dat de ontwikkelaars jouw nieuwe slabloon wel uit jouw file kunnen isoleren. Eeuwige dankbaarheid van BankTrans-gebruikers zullen je dan ten deel vallen.

Categorieën zul je inderdaad opnieuw moeten definiëren; het analoog in Naanab (wat een naam trouwens, omgekeerde banaan?) zijn posten, en niet labels waar ik eerst mee aan de slag ging.
Het is duister wie/wat achter Naanab zit(ten), maar het programma zit -ondanks mijn eerdere gemopper- goed in elkaar. Het zal dus wel geen eendagsvlieg zijn.

Meer
17 feb 2024 13:57 #6271 door HAH.Foppe

Ik heb voor de installatie van Naanab inderdaad een .deb gebruikt in Linux Mint; werkt als een zonnetje.

Ik gebruik Opensuse Tumbleweed, die gebruikt .rpm.
Om de tarbal die wordt gegeven te plaatsen moet dit handmatig, er wordt geen desktop icoon of andere zaken "geinstalleerd"
Enige kennis is dan wel aanbevolen.

Is het een idee om je Naanab-bestand (zonder transacties natuurlijk) met dit sjabloon naar Naanab te sturen, met de vraag of ze je sjabloon in het programma kunnen inbouwen? Ik heb volgens een vorige poster geen kaas gegeten van ICT, maar ik denk dat de ontwikkelaars jouw nieuwe slabloon wel uit jouw file kunnen isoleren. Eeuwige dankbaarheid van BankTrans-gebruikers zullen je dan ten deel vallen.

Het maken van een import is niet zo moeilijk, maak een export van banktrans
Kies in het hoofdmenu / snel van start en kies import sjablonen.
Kies "nieuw sjabloon" en geef een naam  "import Banktrans" bijvoorbeeld
veldscheiding "karakter", scheidingsteken "anders" , namelijk ; ( ; dus)
en naar onder kies de gemaakte export van banktrans
Dan zie je alle velden die banktrans levert.
"Rentedatum";"Rekening";"Omschrijving";"Tegenrekening";"Ten name van";"Bedrag";"Valuta";"Type";"Categorie";"Opmerkingen";"Boekingsdatum";"Banktype";"Bankcode";"Specificatie";"Tegenrekening BIC";"Bijlage";
Met die velden vul je het bovenste gedeelte in zoals jij het goed acht.
Niet alle velden van banktrans passen, daar kies je "niet gebruikt veld"
Niet alle velden zijn duidelijk te matchen maar enig uitproberen kan geen kwaad
Zie de plaatjes zoals ik het gedaan heb.

Na het inlezen heeft Naanab de lege posten naar het standaard sjabloon wat in Naanab zit ingevuld, dat hoeft dus duidelijk niet te kloppen met Banktrans.
Misschien beter om die standaard eerst leeg te maken en opnieuw te vullen naar eigen inzicht.
In hoeverre je dit eerst doet, of dat je na import de posten opnieuw kan genereren weet ik niet

Veel plezier met de import.

Overigens, ik heb een 4K scherm waardoor sommige schermen slecht te lezen zijn, ik heb de karaktergrootte op 20 (max)gezet.
Eerdere ervaringen met java programma's zijn niet overweldigend , afhankelijk van desktop keuze in Linux, ik gebruik KDE
Ctrl-mouse-scroll werkt niet bij mij in java.
Misschien ga ik de windows versie onder wine eens proberen.

Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Roland

Meer
17 feb 2024 14:30 - 17 feb 2024 17:35 #6272 door Kees
@Roland,
  • Is het een idee om je Naanab-bestand (zonder transacties natuurlijk) met dit sjabloon naar Naanab te sturen
    Hierover heb ik contact gehad met de leverancier.
    Het staat een beetje cryptisch vermeld in mijn post  Hoe verder met BankTrans?

Dit sjabloon komt uiteraard ter beschikking voor BankTrans-gebruikers om huidige transacties over te hevelen naar Naanab.
    In dit opzicht heeft BankTrans een voordeel, maar de leverancier heeft dit al genoteerd en komt waarschijnlijk in een toekomstige release beschikbaar

• ...geen kaas gegeten van ICT
    Moet je niet té persoonlijk opvatten.
    BankTrans is geschreven in Qt, Naanab in Java. Andere programma's in C, C++, C#, Assembler, Basic, Cobol, of...
    Teveel smaken om op te noemen.
    Als een ontwikkelaar goed is in een programmeertaal, wil niet zeggen dat hij alle andere talen ook onder de knie heeft.
    Daarom maakte ik de opmerking. Een Java programmeur zal niet per definitie overweg kunnen met Qt.
    (Zoals een Nederlander die vloeiend Engels spreekt, niet automatisch een Franse zin kan vertalen.)

Zal mijn uitspraken zorgvuldiger formuleren.
    Is bovenstaande bewoording "een beetje cryptisch" acceptabel?
    Omdat ik BankTrans transacties ingelezen heb, had je kunnen concluderen dat ik een sjabloon gemaakt heb. En overlegd met de leverancier hoe we deze aan BankTrans gebruikers ter beschikking kunnen stellen. En dat deze functionaliteit nog niet bestaat. Maar er wordt aan gewerkt.
    Is dit duidelijker?

Moet mij wel van het hart dat ik in meerdere posts een vraag aan je stel, maar nooit antwoord krijg.
    Vind dit niet sjiek.

Wilde nog vragen hoe je überhaupt getest kunt hebben zonder BankTrans transacties ingelezen te hebben.
    Laat maar.
Omdat de ondersteuning voor BankTrans stopt, heb ik 7 alternatieven getest en kort benoemd.
Naanab verraste mij positief, maar ga hier niet hele beschrijvingen over dit pakket plaatsen.
Dit kan via de leverancier, of op een andere plek.
Herhaal Rolands opmerking:

NB: aangezien dit forum over enkele weken sluit, is het misschien slim de discussie verder op  gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1090664/last  te voeren?

Van mijn kant stopt elke reactie die niet rechtstreeks aan BankTrans gekoppeld kan worden.

Reactie op bijlagen
Het sjabloon dat ik gebruikte om BankTrans transacties (bron testbestand BankTrans) in te lezen:

De verschillen zijn gering:
  1. Kolom 10 Opmerkingen heb ik in Notitie geplaatst;
  2. Kolom 14 Specificatie heb ik toegevoegd aan Omschrijving.
Maar iedereen maakt zijn eigen keuzes.

Empowering us all
Laatst bewerkt 17 feb 2024 17:35 doorKees. Reden: Verkeerde woordkeuze weggehaald

Meer
17 feb 2024 14:46 #6273 door HAH.Foppe

@HAH.Foppe

Heb hier vooraf contact over gehad met Tonnie.

Op welke opmerking van mij is dit van toepassing?

Van mijn kant stopt elke reactie die niet rechtstreeks aan BankTrans gekoppeld kan worden.

Daar kan ik wel verder mee leven, bedankt voor je input.

Meer
17 feb 2024 16:49 - 18 feb 2024 17:05 #6274 door Kees
Dag HAH.Foppe (klinkt wat onpersoonlijk),

Dank voor je snelle reactie.

Je wilt niet weten hoeveel onduidelijkheden er ontstaan door schriftelijke reacties, die in mondeling contact nooit zullen voorkomen.
Mijn opmerking "Heb hier vooraf contact over gehad met Tonnie" heeft werkelijk niets met jou van doen.

Komt dit omdat het de eerste zin is?
Aanvulling: Nogmaals gelezen met 'neutrale' blik en je hebt helemaal gelijk.
Het staat er vrij knullig - weggehaald, het minste wat ik kan doen.

Begin februari heb ik contact opgenomen met Tonnie omdat ik alternatieven voor BankTrans aan het testen was en de resultaten met andere BankTrans gebruikers wilde delen.
Anders ben je allemaal weer het wiel aan het uitvinden.

Omdat Naanab, als enige pakket in mijn ogen, een acceptabel alternatief kan zijn voor BankTrans heb ik expliciet toestemming gevraagd of ik dit 'iets' meer onder de aandacht mocht brengen.
Tonnie had geen bezwaar.

Dit was, en blijft, mijn credo: handhaaf de doelstelling van een forum. Het BankTrans forum is bestemd voor BankTrans vragen.
Daarom begon ik mijn post ook met die bewuste zin. Niet realiserend dat de lezer dit totaal anders kan interpreteren.

Nogmaals, slaat niet op jou, maar...
uiteraard heb ik de info die jij plaatste ook, maar plaats die hier niet.

Was wel in dubio: in het verleden heb ik een Tips & trucs geplaatst om Davilex gebruikers naar BankTrans te lokken:
Van Davilex Cash Personal naar BankTrans . Maar lokken is iets anders dan laten gaan. 
Er zou geen probleem zijn als Naanab over een vergelijkbaar forum als BankTrans beschikte, maar helaas.
Vink maar aan, nog een nadeel van Naanab: geen forum voor gebruikers. (Is er overigens ooit wel geweest.)

Excuses voor het misverstand.
Waar ik geen excuses voor maak omdat ik dit ALTIJD vergeet: zie nu pas dat jij bijlages toegevoegd hebt. Ik weet die, in eerste instantie, altijd te missen.
Plaats een update in mijn vorige post.

Empowering us all
Laatst bewerkt 18 feb 2024 17:05 doorKees. Reden: Aanvulling toegevoegd