Einde van Banktrans??
- HAH.Foppe
Heb je gelijk in, maar gezien het tijdspad is het allemaal korte adem werk.Dit was, en blijft, mijn credo: handhaaf de doelstelling van een forum. Het BankTrans forum is bestemd voor BankTrans vragen.
Daarom begon ik mijn post ook met die bewuste zin. Niet realiserend dat de lezer dit totaal anders kan interpreteren.
Een gebruiker die 2 keer per jaar kijkt of er een update is zal de site straks niet meer vinden, ik zag het ook bij toeval.
Het is gelukkig (geen phone home), maar nu ook jammer dat Banktrans geen notificatie functie heeft,
Maar goed, over een paar weken zal niemand dit meer lezen.
Misschien zou een Banktrans email, met een link naar deze discussie, aan de mensen die zich aangemeld hebben op het forum wel prettig zijn.
Maar dat is niet aan mij.
Jammer voor de makers van Naanab, dat hun programma niet verder onder de aandacht wordt gebracht als mogelijke vervanger.
Met vriendelijke groeten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roland
- Onderwerp Auteur
..geen kaas gegeten van ICT
Moet je niet té persoonlijk opvatten.
Schoot mij inderdaad in het verkeerde keelgat, máár...ik heb dan ook lange tenen. (Zoek het verband tussen keelgat en tenen). Zand erover.
Inderdaad even niet gereageerd, want zó boeiend vind ik de financiële administratie ook weer niet, en andere hobbies.
Naanab heb ik getest met CSV rechtstreeks van de bank.
Je vroeg nog naar Spendle: even geprobeerd. Verwarrend is dat Spendle 'lokaal en in de cloud' (mijn woorden) opslaat; maar als ik iets sleutelde op de iPad, en later op de laptop keek waren veranderingen niet (altijd) doorgevoerd. Wat dat betreft is Naanab handiger: je slaat alles op in één bestand, al dan niet in de cloud, en dan weet je waar je aan toe bent. Á la BankTrans.
Nog even over Naanab: de grootste hobbel wordt het opnieuw aanmaken van regels voor het automatisch categoriseren. En daarvóór in "Beheer Posten" alles leegmaken en/of je eigen posten/categorieën aanmaken voordat je overlap krijgt met Naanab-posten en BT-categorieën. Denk ik...
Ik hoop dat we nog wat meer reacties en ideeën krijgen van lezers van dit forum.
- Kees
-
Nogmaals excuses.
Heb de uitleg verduidelijkt.
Je mag gerust zeggen dat ik een nerd ben en beter een andere hobby kan gaan beoefenen.
Zal niet ontkennen.
Werkte al in de ICT vóórdat Microsoft begon en dacht gebruikers te helpen als ze een probleempje met Dos, en later Windows, hadden.
Wist ik veel dat een bedrijf zoveel fouten kan maken en vervolgens hun gebruikers in de kou kan laten staan.
(Daarom werk ik op een Windows 10-machine en draait Windows 11 op een testsysteem.)
Jij stipt direct een verschil in denken aan: jij leest transacties van de bank in.
Ga er vanuit dat dit nooit een probleem kan zijn, anders verkoop je geen licenties.
Wil weten of BankTrans transacties te importeren zijn in willekeurig welk pakket.
Bij Spendle dacht ik direct: geef mij maar Penningmeester, de voorloper. Een jongere met smartphone denkt precies andersom.
Dit is het BankTrans-forum, Naanab heb ik al te vaak genoemd.
Maar een vergelijking maken kan altijd, streept tegen elkaar weg.
Categoriseren
BankTrans heeft een 'simpel' systeem om te starten met categoriseren, Eenvoudige mode - heb deze altijd gebruikt.
Wil je meer dan moet je switchen naar de Uitgebreide mode - vraag mij af hoeveel gebruikers dit doen?
Posten (categorieën) in Naanab zit daar tussenin, iets uitgebreider dan de Eenvoudige mode van BankTrans, maar dat is het, geen overtreffende trap.
M.a.w. een iets hogere instapdrempel, maar daar houdt het op.
Voor nerds: een booleaans systeem kan simpel zijn, maar ook verdomde complex met en- en of-vergelijkingen.
Als je dit uitbreidt met niet-en en niet-of raak je de draad snel kwijt.
Bij het uitschrijven gebruik ik altijd zoveel mogelijk haakjes, meer om het voor mijzelf overzichtelijk te houden.
Tip: Probeer het simpel te houden. Als je achter je oren begint te krabben, zoek een andere manier.
Heb dit eerder aangegeven: selecteer bij voorkeur een uniek kenmerk, Albert Heijn is uniek genoeg, Spar zeker niet.
Rekeningnummers zijn uniek.
Laatste tip: niet elke transactie hoeft automatisch gecategoriseerd te worden; een zeldzame aankoop kun je ongestoord handmatig categoriseren.
Categorieën
Je bent helemaal vrij om jouw favoriete indeling te gebruiken.
Die vrijheid is tevens het probleem.
Zelf heb ik gekozen voor de Nibud-indeling, met een (klein) eigen sausje.
Op de hoofdpagina van BankTrans stond jarenlang rechts bovenaan: Nibud categorie-indeling Mis deze wel een beetje.
Oplossing is simpel: als je tevreden bent met je huidige indeling, blijf deze gebruiken.
Anders kun je experimenteren tot je wel tevreden bent.
Hoe je dit uitvoert is niet belangrijk, alles kan. Je kunt een categorie verwijderen om een nieuwe aan te maken, maar de oude naam naar de nieuwe veranderen is sneller.
Even gekeken, maar als je de Nibud-indeling wilt hanteren, kun je in Naanab evengoed alles verwijderen. Nibud werkt met hoofd- en subposten. Zie er weinig in Naanab.
Bedenk wel: als je transacties vanuit BankTrans overhevelt, nemen deze de toekenning uit BankTrans mee. Of je moet dit veld skippen bij inlezen.
Tegen al mijn principes in:
Elke BankTrans-gebruiker die met categoriseren begint, verbaast zich snel over de twee plekken waar je veranderingen moet aanbrengen.
Een deel van de aanpassingen moet in Elementenbeheer, een ander deel onder Bewerken > Categoriseren.
Naanab gebruikt één tabblad waar alles samenkomt.
Oké, in totaal heeft Naanab 20 tabbladen. Maar je hoeft ze echt niet allemaal te openen.
Growing a better world together
Empowering us all
- Kees
-
Blijf het herhalen: onder gunstige omstandigheden blijft BankTrans nog jaren probleemloos werken.
Zeker als je een beetje handig bent en eigen importformaten kunt definiëren.
Besturingssystemen kan ik moeilijk inschatten:
macOS
Heb hier geen ervaringen mee. Staat mij wel de vraag van Pieter bij: BankTrans oude versie voor iMac downloaden
Smartphones, iOS (Apple) en Android (Google), hebben regelmatig updates waarna 'oude' programma's niet meer werken.
Alles onder de noemer veiligheidsupdates.
Linux
Wellicht kun jij hier iets over melden?
Windows
Geen pijl op te trekken.
Kan jaren goed gaan, omdat Windows meestal uitbreidt en bestaande software 'onder de motorkap' handhaaft, of ... ze trekken ergens de stekker uit.
(Mijn Davi-Cash 2000, met update januari 2002*, draait nog steeds onder Windows 10.
* Januari 2002 (?), zal wel de puntjes op de i zijn m.b.t. de euro.)
Notificatie
Jij bent een ras-optimist. Vorig jaar stelde een gebruiker een vraag over zijn versie uit 2014. Denk niet dat hij tweemaal per jaar checkt op updates.
Bewijst dat het weldegelijk lang probleemloos kan blijven werken.
Weet ook de ideale oplossing niet. Wie weet hoeveel BankTrans gebruikers de site bezoeken, maar zich nooit aanmelden?
BankTrans bevat wel een achterdeurtje: je krijgt een melding bij belangrijke updates:
Neem aan dat weinig gebruikers dit vinkje uitzetten. Kun je melden dat er een allerlaatste release beschikbaar is.
Naanab bevat overigens dezelfde functionaliteit:
In mijn visie, en wellicht ook bij anderen, is Naanab een alternatief. Maar iedereen gebruikt BankTrans op zijn eigen manier.
Ik zag in ieder geval veel overlap. (Wat in dit geval gunstig is.)
Maar ben geen verkoper, ieder moet zijn eigen keuze maken.
Wacht, mag uiteraard wel mijn mening verkondigen: Eerder al aangegeven: Ben geschrokken van de mindere/slechte kwaliteit van de overige geteste programma's.
Buiten BankTrans en Naanab kan ik niets aanbevelen.
Daag iedereen uit het tegendeel te bewijzen.
Empowering us all
- HAH.Foppe
Helaas ben ik niet "je"BankTrans bevat wel een achterdeurtje: je krijgt een melding bij belangrijke updates:
Neem aan dat weinig gebruikers dit vinkje uitzetten. Kun je melden dat er een allerlaatste release beschikbaar is.
Mogelijk heb jij in je conversaties met de maker het hier over gehad en is er besloten om het niet te doen.
Zou wel een gemiste kans zijn.
Maar goed, we sluiten het hoofdstuk Banktrans nu af maar blijven het gebruiken tot er redenen zijn om over te stappen.
Ik heb backups van tips/releases/ en wat verder belangrijk is opgeslagen.
met vriendelijke groeten en mogelijk tot in een ander hoofdstuk.
- Kees
-
Saaaaaaai.
Maar in dit geval kan ik met de hand op het hart herhalen wat in mijn post staat: Heb vooraf toestemming gevraagd om Naanab 'iets' meer voor het voetlicht te brengen. Alle andere geteste pakketten zijn het meer vernoemen niet waard.
(Eigenlijk raad ik deze af, maar worden anderen misschien boos.)
In mijn beleving heb ik het 'iets' meer al zwaar geschonden.
Vind wel dat ik vergelijkingen tussen BankTrans <=> Naanab mag maken.
De ene keer een plus voor BankTrans: Beschikt over een gebruikersforum √ . Een andere keer Naanab: Iedereen weet dat het categoriseren gedeelte in BankTrans eens op de schop moet. (Gaat dus niet meer gebeuren.)
Er is een tijd en plaats voor alles
Back-up
Je hebt het belangrijkste al gedaan: je hebt een back-upplan gemaakt voor het geval dat...
Tip voor als je dit over het hoofd zag: Plan geregeld een export van de BankTrans database.
Als BankTrans - om wat voor reden ook - ermee stopt, kun je niet meer bij de database.
Je moet dan terug tot voor het moment dat het mis ging. Of je pakt je actuele exportbestand en gaat door.
Empowering us all
- Roland
- Onderwerp Auteur
Dat is inderdaad heel netjes, Kees.
Ik heb verder weinig toe te voegen aan de discussie, en bedank jou en HAH voor de tips.
Groeten, Roland
- Kees
-
Nogmaals nagedacht over de woorden van HAH.Foppe:
Omdat ik dagelijks op het forum kijk of er nieuwe vragen binnengekomen zijn, was ik een van de eersten die het bericht over stoppen van BankTrans las.Heb je gelijk in, maar gezien het tijdspad is het allemaal korte adem werk.
Een gebruiker die 2 keer per jaar kijkt of er een update is zal de site straks niet meer vinden, ik zag het ook bij toeval.
Bericht is gedateerd 19 januari. We zijn nu precies een maand verder.
In de ICT-wereld is het gebruikelijk om voor alles een back-upplan te hebben. Met in het achterhoofd, hopelijk hebben we het nooit nodig.
Daarom ben ik op dag 1 al begonnen met: Wat kan een alternatief zijn als BankTrans het niet meer doet?
Zoals genoemd in mijn posts, heb ik contact opgenomen met Tonnie en de leverancier van Naanab.
Dat kost tijd, en door alle andere werkzaamheden merk je dat we langzaam richting einde maand gaan.
(En nee, dat februari dit jaar 29 dagen telt is meegenomen, maar is slechts één dag.)
Waar waarschijnlijk iedereen overheen gelezen heeft, is dat ik hierboven de zinssnede "...voor alles een back-upplan te hebben" gebruikte.
Dus was mijn tweede gedachte: Wat als het forum van BankTrans sluit? Wat is een geschikt alternatief? Nog steeds met de gedachte: hopelijk hebben we het nooit nodig.
Heb daarom, als test, een (gratis) forum aangemaakt. En op de plank gelegd.
Ik spoor gebruikers aan om alternatieven voor BankTrans te testen, maar kan ze momenteel beperkt ondersteunen.*
Voor Naanab verwijs ik naar de leverancier.
Daarom maak ik hier bekend dat er voor Naanab-testers een "ieniemienie" subforum beschikbaar is, waar ze hun vragen/opmerkingen kunnen droppen.
(Vragen over BankTrans zal ik ook zo goed als mogelijk blijven beantwoorden.)
Toegang tot BankTrans
Toegang tot het Naanab onderdeel
Meld je aan en stel een vraag/opmerking. Zoals je ook zou doen op dit forum.
Drie opmerkingen:
- Bestanden en afbeeldingen up-, of downloaden kan niet op dit gratis forum - in het uiterste geval gebruik ik dan (na toestemming) het gebruikte e-mailadres;
- M.b.t. het e-mailadres, aanmelders die overwegen Naanab aan te schaffen, hebben dit e-mailadres nodig om voor korting in aanmerking te komen;
- De belangrijkste: Het is een proef die kan lukken of falen.
* Op die plank ligt ook een handleiding om BankTrans transacties in te lezen in Naanab. Piep, en ik stof hem af en e-mail hem naar je.
Empowering us all
- BertGr
Er staan wel downloads op, maar die lijken corrupt, ik krijg telkens alleen de 1ste MB.
En, last but not least: Tonnie (en Kees) ontzettend bedankt voor al het werk van de afgelopen jaren!!
Groet,
Bert
- Kees
-
Probeer te ontdekken wat de toegevoegde waarde is van een archief. Wat heb jij voor ogen?
Je kunt wel tegen de Internet Archive praten, maar zult nooit antwoord krijgen.
Als je naar mijn forum gaat, zie bovenstaande links voor BankTrans en Naanab, kun je een vraag stellen... en krijg je antwoord.
Jij, en alle anderen, zijn van harte welkom.
Empowering us all