ING-afschrift inlezen

Meer
09 nov 2024 11:12 #6331 door Carl
ING-afschrift inlezen werd gestart door Carl
ING-afschrift inlezenTerug gegaan naar banktrans 2_90 en kan ING-afschrift weer inlezen. Misschien een tip voor andere met hetzelfde probleem. Banktrans app leest ING-afschrift niet meer in (hier sinds 2024-10-06)Geprobeerd metPuntkomma als scheidingsteken, komma's als scheidingsteken, EN of NL-versies.Kan voorlopig weer gebruik maken van banktrans. Groetjes Carl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 nov 2024 19:22 - 09 nov 2024 19:26 #6332 door Kees
Beantwoord door Kees in topic ING-afschrift inlezen
Dag Carl,

Bedankt voor het melden. Wellicht dat andere BankTrans gebruikers tegen hetzelfde probleem aanlopen en hier baat bij hebben.

Zoals eerder gemeld in de post  Installeren versie 2_91 in W11 lukt niet is er minimaal verschil tussen versie 2.90 en 2.91. Als je geen klant bent bij Sparkasse, of Amex, kun je evengoed versie 2.90 gebruiken.

Ben geen ING-klant en kan daarom weinig diepgravend onderzoek verrichten.
  • Betreft het de ING-betaalrekening, of Spaarrekening?
  • Welk besturingssysteem gebruik je? Windows 10, Windows 11, macOS, of Linux?
Voor zover ik weet kan BankTrans beide varianten van het transactiebestand inlezen. De huidige versie met puntkomma, en ook de vorige versie met komma's.
De test NL en EN is overbodig: BankTrans checkt alleen NederLandse kopregels.
Dit is het transactiebestand dat ik voor de test gebruikt heb:

"Datum";"Naam / Omschrijving";"Rekening";"Tegenrekening";"Code";"Af Bij";"Bedrag (EUR)";"Mutatiesoort";"Mededelingen";"Saldo na mutatie";"Tag"
"01-02-2021";"Mijn rekening";"123456789";"987654321";"code";"Af";"100,00";"Test";"Hallo";"900,00";"Dit is een tag"

Inlezen in Windows 10 met BankTrans 2.91 geeft:

In Windows 11 en dezelfde versie:

M.a.w. geen verschil. Windows 10 én Windows 11 verwerken bovenstaande transacties probleemloos onder BankTrans 2.91.

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 09 nov 2024 19:26 doorKees.

Meer
18 nov 2024 09:28 - 18 nov 2024 09:52 #6333 door J Verburgt
Beantwoord door J Verburgt in topic ING-afschrift inlezen
Zojuist ook gemerkt. Door het csv bestand met NederLandse kopregels te downloaden is het probleem bij mij opgelost. Daarvoor moet de taal van de ING website op NL gezet worden. Wat de reden is dat bij mij bij gebruik van de app naar de Engelse taal overgaat is een raadsel. Dat is duidelijk een ING probleem.
Laatst bewerkt 18 nov 2024 09:52 doorJ Verburgt. Reden: fout in tekst

Meer
18 nov 2024 11:35 - 18 nov 2024 11:39 #6334 door Kees
Dag J,

Denk niet dat de ING jou wil pesten door de taal op Engels te zetten.
Programma's passen zich aan aan de taalinstellingen van de gebruikte pc en slaan deze vervolgens op in een cookie. (Deze instellingen blijven dus bewaard.)
Als je Nederlandse instellingen gebruikt, krijg je een Nederlands scherm te zien, en Engels bij Engelse instellingen.
Kun je controleren bij Instellingen, Tijd en taal:

Waarschijnlijk is dit bij jou ooit verkeerd gegaan?

Bewonderingswaardig, bij de ING kun je dit allemaal nalezen. Als je Privacy en cookies aanklikt (onderaan het inlogscherm) wordt dit uitgelegd.
Uiteindelijk kom je zelfs uit op een pdf-bestand (pdf_ing-nl-overzicht-cookies.pdf), waar ze alle benoemd worden. Hulde.

Beheerder Categorie                                        Naam              Doel                                                          Geldigheid
ING            Basis cookie (niet te weigeren)      lang locale      Onthouden van de voorkeurstaal             1 jaar

Empowering us all
Laatst bewerkt 18 nov 2024 11:39 doorKees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: J Verburgt

Meer
18 nov 2024 11:58 #6335 door J Verburgt
Beantwoord door J Verburgt in topic ING-afschrift inlezen
Bedankt voor je reactie. Dat de taal van de PC in de Engelse taal staat is mij bekend, maar nooit eerder opgevallen dat dit problemen veroorzaakte. En via de smartphone wordt je doorgestuurd naar de website en die blijkt de taalinstelling te onthouden. Echter dat het afhangt van de kopregel begrijp ik ook niet. De csv bestanden nog bekeken maar ik zie, afgezien van de kopregel, geen verschillen. Nog geen tijd gehad om dat beter te bestuderen.

Meer
18 nov 2024 12:56 #6336 door Kees
Aangezien Engels voor jou geen probleem is, zal je hiervan geen last ondervinden.
Bijna alle installatiebestanden gebruiken deze mogelijkheid. Als je een nieuw programma installeert, zal deze zich aanpassen naar de taal (locale) van de gebruiker. Engels voor jou, Nederlands voor Nederlanders en Chinees voor Chinezen. (Ooit een Frans programma moeten installeren dat deze voorziening niet had; ordinateur begreep ik nog, maar verder was het peentjes zweten.)

Ben er voorstander van dat gebruikers zelf hun problemen uitdagingen oplossen. Leer je veel meer van dan dat de oplossing aangedragen wordt.
Lees dus pas verder als je zelf de oplossing gevonden hebt.

Transacties van een bank kunnen op twee manieren ingelezen worden:
  1. Je geeft bij het inlezen aan dat het ING-transacties betreft, of ABN AMRO, of Rabobank, of... en het programma gebruikt vervolgens de juiste indeling;
  2. Of het programma leest de kopregel en zoekt in een tabel naar een match. Zo ja, dan wordt deze indeling gebruikt, zoniet komt de melding onbekend formaat.
BankTrans gebruikt de tweede methode. Zie mijn eerste post hierboven. Als BankTrans in de eerste regel 'leest': "Datum";"Naam / Omschrijving";"Rekening";... dan is er een match met de ING-indeling en worden de transacties correct ingelezen. Als de kopregel begint met "Date";"Name / Description";"Account";... is er geen match en worden de 'transactions' afgekeurd.

In BankTrans kun je overigens eigen formaten definiëren (Bewerken > Importformaten) zodat ook Engelstalige ING-transacties ingelezen kunnen worden. Mooie oefening om meer van BankTrans te begrijpen.

Empowering us all
De volgende gebruiker (s) zei dank u: J Verburgt