Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.

Meer
12 dec 2024 12:48 - 13 dec 2024 14:07 #6338 door Hans
Sinds twee weken kan ik mijn bestanden vanuit ASN-Bank niet meer inlezen. Hoe kan ik dit verhelpen?
Laatst bewerkt 13 dec 2024 14:07 doorHans. Reden: persoonlijke gegevens weggehaald

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 dec 2024 13:16 #6339 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Heb hetzelfde probleem. Transacties op 3 december nog kunnen inlezen. Vandaag lukt het niet meer. Na inlezen bestand staat "ingelezen" op "0 ". " Formaat en Versie"staan allebei op "onbekend"
Heeft ASN iets aangepast??

Meer
12 dec 2024 18:12 - 13 dec 2024 16:55 #6340 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Dag Hans en Peter,

Peter stelt de correcte vraag met "Heeft ASN iets aangepast??".
Stel voor dat jullie contact opnemen met de ASN Bank en vragen wát er gewijzigd is.

ASN Klantenservice bellen
Telefoonnummer: +31 70 - 35 69 335.
Openingstijden: 8.00 tot 18.00 uur (ma t/m vrij).

Heb om half 6 geprobeerd contact op te nemen, maar de wachtrij was toen >5 wachtenden. En ik ben een ongeduldig persoon én geen ASN Bankklant.

Waarschijnlijk is het downloadbare transactiebestand gewijzigd en moet deze aanpassing kenbaar gemaakt worden in BankTrans.
Helaas heb ik geen voorbeeld van het vorige formaat (het ASN Bankformaat is een intern BankTrans formaat).

Kan pas uitsluitsel geven als ik over (volledige) informatie beschik over de nieuwe indeling - de gegevens van Hans zijn onvolledig; mis bijvoorbeeld de kopregel.

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 13 dec 2024 16:55 doorKees.

Meer
13 dec 2024 14:09 #6341 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Ik heb gegevens weggehaald.
Verder heb ik ASN gemaild met de vraag of er iets in het downloadbestand gewijzigd is. Ik heb nog geen antwoord. Zo gauw ik antwoord heb, zal ik dat hier aangeven.

Hartelijke groet,

Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Peter

Meer
13 dec 2024 16:45 #6342 door Kees
Dag Hans en Peter,

Beschikken jullie niet over de ASN-app? Kun je direct met hen chatten.

Ben verder gekomen. Op de ASN website een bestandsbeschrijving export bestand 2021 gevonden. Wist niet of dit de oude, of de nieuwe indeling betreft, maar m.i. is het de nieuwe indeling.
(Gecontroleerd met het wel beschikbare sjabloon in Naanab.)
Als mijn vergelijking klopt, zijn er 5 velden toegevoegd aan de nieuwe indeling:
  1. Valutasoort rekening
  2. Saldo rekening voor mutatie
  3. Journaaldatum
  4. Volgnummer transactie
  5. Afschriftnummer (laatste kolom; weet niet of deze wel/niet aanwezig was)
Als deze informatie klopt, is het mogelijk een nieuw BankTrans sjabloon te maken dat deze gegevens uitsluit. Alle vijf gegevensvelden worden namelijk niet gebruikt in BankTrans.

Omdat ik geen enkele inzage heb in de oude c.q. nieuwe ASN Bank transactiebestanden, stel ik voor de details van de aanpassing af te handelen op mijn eigen forum:  BankTrans revived
BankTrans.nl is een openbaar forum dat wereldwijd toegankelijk is, maar niet gemodereerd wordt.
BankTrans revived wordt door mij onderhouden waardoor ik direct kan ingrijpen als privégegevens per ongeluk publiekelijk staan.
Het is daarnaast mogelijk Privéberichten te versturen, een-op-een, zodat deze helemaal niet op het internet verschijnen.
Tevens de mogelijkheid bestanden afgeschermd te versturen.

Stel voor dat jullie je op dit forum aanmelden als nieuw lid - is verder vergelijkbaar met het aanmelden op dit forum.

Empowering us all

Meer
13 dec 2024 20:08 #6348 door Jan Willem
Beantwoord door Jan Willem in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Ik heb een werkend bestand vergeleken met het nieuwe niet werkende bestand van de ASN.
Het verschil zit in het laatste stukje van de transactie, daar staat b.v. ,10 (de ,10 komt staat bij een aantal transacties daar na komt ,12 )
In het recente bestand van de ASN staat b.v. ,10, Die laatste komma veroorzaakt het probleem ik heb die handmatig in een tekstverwerker (als text file) aangepast en nu is het bestand inleesbaar.
Ik ga het later wel met de nieuw xml file van Kees proberen.

Meer
13 dec 2024 20:24 - 13 dec 2024 21:12 #6349 door Kees
Perfect Jan Willem,

Kun jij de kopregel van het 'oude' transactiebestand hier plaatsen? Kan ik de eerdere versie vergelijken met de huidige.

Dit is de nieuwe kopregel:
Code:
Boekingsdatum,Opdrachtgeversrekening,Tegenrekeningnummer,Naam tegenrekening,Adres,Postcode,Plaats,Valutasoort rekening,Saldo rekening voor mutatie,Valutasoort mutatie,Transactiebedrag,Journaaldatum,Valutadatum,Interne transactiecode,Globale transactiecode,Volgnummer transactie,Betalingskenmerk,Omschrijving,Afschriftnummer

Het laatste, 19de veld, is Afschriftnummer:

Het nummer van het afschrift waar de betreffende boeking op staat vermeld.
Voorbeeld: 42

In een post hierboven kwam ik nog 4 (vermoedelijk) andere wijzigingen tegen?

Empowering us all
Laatst bewerkt 13 dec 2024 21:12 doorKees.

Meer
13 dec 2024 21:17 #6350 door Jan Willem
Beantwoord door Jan Willem in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
De oude kopregel wil wel plaatsen maar, waar vind ik die? of moet ik hem herleiden vanuit een ouder ASN csv file?
In die csv file staat geen kopregel.

Morgen verder.

Meer
13 dec 2024 21:36 #6351 door Kees
Oeps, gaf al aan dat ik geen ASN Bank klant ben.

Knap dat BankTrans toch kon herleiden dat het ASN transacties betrof. Meestal gebeurt dit door de kopregel te analyseren,
Bevat het nieuwe transactiebestand wél een kopregel? Anders hebben we een GROOT probleem.

Met groot bedoel ik einde oefening, want een zelf gedefinieerd importformaat is afhankelijk van de kopregel.
Dan moet je handmatig ingrijpen. Óf telkens de actie herhalen die jij uitgevoerd hebt door het laatste veld weg te halen. Óf telkens een kopregel boven de eerste te plaatsen.

Empowering us all

Meer
14 dec 2024 10:15 - 14 dec 2024 15:19 #6352 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.

Kees schreef:
Met de beperkte kennis over het oude ASN Bank formaat en een perfecte beschrijving over het nieuwe ASN Bank formaat heb ik een eerste versie gemaakt van een nieuw ASN Bank Importformaat.

Misschien inmiddels achterhaald: maar dit werkt niet.
Een kopregel zie ik niet in de oude én de nieuwe csv-bestanden.
Hetzelfde importprobleem doet zich trouwens ook voor in Naanab waar ik een versie van heb zonder licentie.
(Naanab werkt dus wél!)
Dit alles onder Linux Mint, maar voor de andere systemen zal wel hetzelfde gelden.
Laatst bewerkt 14 dec 2024 15:19 doorRoland.