Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.

Meer
09 jan 2025 10:56 - 09 jan 2025 11:09 #6385 door Lichtendonk
Beantwoord door Lichtendonk in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Dat werkt bij mij helaas niet hetzelfde. Als ik in Exel de laatste kolom weghaal en als csv opsla en daarna inlees in BT wordt dat als een onbekend format gezien.
Als ik hetzelfde doe in Calc wordt het wel geaccepteerd door BT   maar 3 van de 21 boekingen werden afgekeurd. Toen ben ik gaan zoeken naar verschillen maar kan niets vinden. De regelinhoud lijkt mij goed, ook geen extra komma aan het einde van de regel. (er is geen filter actief)

Laatst bewerkt 09 jan 2025 11:09 door Lichtendonk. Reden: plaatje wat veiliger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jan 2025 11:13 - 09 jan 2025 13:58 #6386 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Heel erg vreemd.

M.b.t. Excel, als je de transacties downloadt met als scheidingsteken de puntkomma, gedraagt Excel zich hetzelfde als Calc.

Het enige voorstel dat ik kan doen is dat je je aanmeldt bij mijn website. We kunnen dan via een Privébericht afspreken hoe ik toegang krijg tot het bewuste bestand. Dit is geheel vrijblijvend.

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 09 jan 2025 13:58 door Kees.

Meer
11 jan 2025 17:27 #6387 door Kees
Nog eens kritisch gekeken naar de voorwaarden waaraan een correct transactiebestand moet voldoen.
De bottleneck is Veld 1, Boekingsdatum. Als deze incorrect is, wordt de transactie afgekeurd.

Boekingsdatum moet altijd uit 10 posities bestaan: dd-mm-jjjj.
01-01-2025     transactie wordt ingelezen
1-1-25             en alle varianten (1-01-2025, 01-1-2025, 01-01-25) worden afgekeurd

Veld 12, Journaaldatum wordt niet ingelezen - mag je van alles invullen
Veld 13, Rentedatum mag/moet ook uit 10 posities bestaan, dd-mm-jjjj. Zo niet, dan wordt de transactie wél ingelezen, maar blijft het veld Rentedatum leeg.

Graag gedaan.

Empowering us all

Meer
16 jan 2025 12:23 #6388 door Lichtendonk
Beantwoord door Lichtendonk in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Naar aanleiding van mijn vraag aan ASN over de problemen met CSV downloaden keer ik net het volgende antwoord:
- Onze collega's zijn de nodige gegevens nagegaan.
Er is inderdaad een aanpassing doorgevoerd. Om het bestand in te lezen zal er een aanpassing gedaan moeten worden.
We gaan het tonen van de categorie in de CSV optioneel maken, zodat de klanten zelf kunnen aangeven of ze deze waarde in de CSV willen hebben of niet. Dit willen wij op korte termijn (binnen een aantal weken) realiseren.-

Dit lijkt mij een goed initiatief, even afwachten dus of het werkelijk weer als van ouds werkt. wordt vervolgd

Meer
31 jan 2025 12:48 #6389 door Mira
Beantwoord door Mira in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
info vooraf: Nieuwe lid, ontwikkelaar.

Laatst door zelf ontwikkeld boekhoud platform kon de CSV ook niet importeren.
Na een onderzoekje is het voor mij gebleken dat er een veld was toegevoegd.
Sinds enige form van informatie over deze wijziging niet was gecommuniceerd, ben ik zelf op zoek gegaan waarvoor het was.
Vanuit de online bij-/af- schrijvingen te lezen gaat het om het veld "categorie".

Off-topic: Vanuit boekhoudkundige oogpunt komt "categorie" overeen met grootboek.
Ik heb donker vermoeden dat er geen rekening is gehouden met RGS (Referentie GrootBoekSchema). Dus hebben de clientele te doen met cowboy praktijken.

Ik heb mijn systeem daarvoor aangepast, het werkt weer naar behoren.
Alle velden, na update zijn
"transactiedatum, reknr, tegennr, reknaam, adres, postcode, plaats, munt, startbalance, valuta,bedrag, rentedatum, valutadatum, itrans_code, gtrans_code, vtrans_code, betalingskenmerk, omsch, afschriftnr, categorie"

Verouderd, maar wel online document is hier te vinden.
www.asnbank.nl/web/file?uuid=fc28db9c-d9...f1928e&contentid=852

Bijlagen:

Meer
06 feb 2025 16:37 - 07 feb 2025 13:48 #6392 door Herman Hopman
Beantwoord door Herman Hopman in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Heb SNS bank om opheldering gevraagd, 2 dagen geleden. Zoals iemand eerder al aangaf hebben ze in elke transactieregel een komma extra geplaats, rara waarvoor, hier mijn voorbeeld en hoop daar van de bank een antwoord op te krijgen:

Naar aanleiding van een mail van Petra HID hier ons probleem

We gebruiken al jaren banktrans waarbij inlezen van SNS csv geen probleem was, nu in januari kan dat niet meer omdat er in de csv na elke transactie na regelnummer 6 of 10 e.d. een komma wordt toegevoegd

Let op, in de laatste regel aan het eind is in de nieuwe regel, in dit geval 3 een extra comma toegevoegd. Zie rode comma van 29-01-2025, die er dus niet was in dec. 2024.

Als je die weghaalt leest het programma vervolgens wel in, maar dat moet dan bij elke transactieregel, niet de oplossing.
Laatst bewerkt 07 feb 2025 13:48 door Herman Hopman. Reden: banknummers te zien

Meer
06 feb 2025 18:29 #6394 door Wondergem
Beantwoord door Wondergem in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Ook heb ik gemerkt dat bij een spaarrekening het wel allemaal goed word binnegehaald, hier is geen kolom catagorie

Meer
09 feb 2025 21:28 #6395 door Wondergem
Beantwoord door Wondergem in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Ik zag dat ASN het al geregeld heeft en de kolom categorie handmatig uitgezet kan worden. Wel snel gedaan bij ASN

Meer
10 feb 2025 16:25 #6396 door Henk Warmer
Beantwoord door Henk Warmer in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Inderdaad mooi dat ASN de mogelijkheid biedt om de kolom ‘categorie-omschrijving’ handmatig uit te zetten. Maar als ik dat doe, heb ik weer een volgend probleem: alle 55 transacties van januari worden in BankTrans ingelezen (0 dubbel, 0 afgekeurd), maar 39 transacties staan op € 0,00. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Iemand een idee hoe dit komt?

Meer
10 feb 2025 16:41 #6397 door Kees
Op het forum SNS betaalrekening, bedragen allemaal 0,00? is eerder dezelfde vraag gesteld.
Toen ik de transacties inlas ondervond ik geen probleem. Snap niet hoe het mogelijk is dat transacties wél ingelezen worden, maar bedragen afwijkend zijn.
De gebruiker heeft de transacties verwijderd en opnieuw ingelezen en nu ging het wel goed:

SNS betaal doet het nu ineens wel goed.

M.a.w. verwijder de oude transacties en probeer opnieuw.

Empowering us all