Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.

Meer
14 dec 2024 11:30 #6353 door Jan Willem
Beantwoord door Jan Willem in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Een hele snelle oplossing is om de file in te lezen in een tekstverwerker als TXT file.
Gebruik zoeken en vervangen, in Libre office, Zoeken naar
,$ vervangen leeg laten Reguliere expressie aanvinken
Opslaan als TXT file.
Aan het eind van elke regel staat ,xx, en er moet staan ,xx
Die , na het getal xx moet weg dat is het probleem.
Mooier los je dat in banktrans op maar ja, hoe?

Kopregels kom ik alleen tegen bij de ING, niet bij de SNS en verwante banken, niet bij Triodos en ook niet bij oude Rabo bankafschriften.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 dec 2024 11:54 - 14 dec 2024 12:00 #6354 door Jan Willem
Beantwoord door Jan Willem in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Als het goed is heb ik voldoende x jes gebruikt om het anoniem te maken, x is een cijfer.
Werkende regel
xx-10-2024,NL78ASNBxxxxxxxxxx,,,,,,EUR,335.31,EUR,-54.16,xx-10-2024,xx-10-2024,7913,BEA,1062920,,'BP EXPRESS x.10.2024 11U32 KV004x x11207xx MCC:5542 Contactloze betaling NLNEDERLAND',42

Niet werkende regel.
xx-10-2024,NL78ASNBxxxxxxxxxx,,,,,,EUR,335.31,EUR,-54.16,xx-10-2024,xx-10-2024,7913,BEA,1062920,,'BP EXPRESS x.10.2024 11U32 KV004x x11207xx MCC:5542 Contactloze betaling NLNEDERLAND',42,

Komma na 42 is het probleem.

Voor het vervolg ga ik naar dit BankTrans revived forum, mijn laatste twee posts laat ik ook daar achter.
Laatst bewerkt 14 dec 2024 12:00 doorJan Willem. Reden: Extra info

Meer
14 dec 2024 12:26 - 15 dec 2024 17:55 #6355 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Goed werk verricht Jan Willem.

De oorzaak van het probleem is bekend. Nu proberen het probleem op te lossen.
De voor de hand liggende oplossingen zijn helaas onbruikbaar:
1. Het BankTrans programma aanpassen is niet mogelijk; de ondersteuning hiervan is gestopt;
2. De mogelijkheid een nieuw importformaat te creëren is niet mogelijk; hiervoor is een transactiebestand met een kopregel nodig.

De enige oplossing blijft om het gedownloade transactiebestand aan te passen vóórdat het ingelezen wordt in BankTrans.
Oplossing 1
Je voegt op de eerste regel een kopregel toe om het bestand via een nieuw te bouwen eigen importformaat in te kunnen lezen.

Oplossing 2 (Jouw keuze)
Je haalt de hinderlijke komma aan het einde van elke transactie weg.

Voor Windows gebruikers bestaat hiervoor een makkelijke oplossing:
Als je Notepad++ installeert, kun je een macro vervaardigen die dit klusje in een handomdraai van je overneemt.
Voor degenen die dit willen, kan ik deze macro leveren. Eenmalig installeren en je kunt weer jaren vooruit.

Nogmaals onze complimenten Jan Willem.

Zo werkt het in Notepad++.
Rechtsklikken op het gedownloade transactiebestand:

Vervolgens op Macro klikken, daarna op ASN Bank remove comma:

Vraag mij nu af waarom ik voor een Engelstalige omschrijving gekozen heb? Kan hem ook aanleveren met ASN Bank verwijder komma:

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 15 dec 2024 17:55 doorKees.

Meer
14 dec 2024 13:01 #6356 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Heb dit op mijn bestand uitgevoerd en kan het nu inlezen. Prima bedankt. Heb ook mail naar ASN gestuurd

Meer
14 dec 2024 14:10 - 14 dec 2024 14:11 #6358 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Ik heb puur toevallig iets geks ontdekt: als ik het ASN-bestand open in LibreOffice calc, en sla het zó nder iets te wijzigen onder een andere naam op, dan kan BT er wél mee overweg.
(@Kees: dat verklaart ons misverstand deze ochtend)
Ik begrijp het maar half, maar het werkt; zie bijlagen voor de settings.

Laatst bewerkt 14 dec 2024 14:11 doorRoland.

Meer
14 dec 2024 14:50 - 15 dec 2024 14:06 #6359 door Kees
Dag Roland,

Maak je borst maar nat voor meer teleurstellingen. Maar eerst giswerk over jouw ontdekking.

BankTrans heeft een intern sjabloon om ASN Bank transacties in te lezen. Dit verwacht geen komma aan het einde van een transactie.
Een komma betekent namelijk dat er nóg een veld komt. En dat is er niet.
Omdat jullie beiden LibreOffice gebruiken en geen programmer's editor, neem ik aan dat LibreOffice de overbodige komma niet wegschrijft. En is het probleem opgelost.
Open het bestand eens in een echte editor, vim of nano?

Staat er als laatste een komma? BankTrans leest de transactie NIET in. Heeft LibreOffice de komma verwijderd? De transactie wordt ingelezen in BankTrans.
Zo simpel is het. (Nogmaals: allemaal giswerk.)

@Roland Jij meldt in een post hierboven dat jouw transacties niet ingelezen worden in Naanab.
Heb dit geprobeerd en de transacties worden probleemloos ingelezen in Naanab...
Voor alle zekerheid een oude versie van Naanab (versie 3.1.0 van 27 februari 2023 geïnstalleerd), maar ook deze leest ASN Bank transacties probleemloos in...

Nu volgt pure reclame (sorry): Als je geen behoefte hebt om ASN Bank transacties telkens te transformeren vóór het inlezen in BankTrans: stap over op Naanab!
Einde reclame.

Empowering us all
Laatst bewerkt 15 dec 2024 14:06 doorKees.

Meer
14 dec 2024 16:59 #6360 door Roland
Kees schreef: @Roland Jij meldt in een post hierboven dat jouw transacties niet ingelezen worden in Naanab.
Heb dit geprobeerd en de transacties worden probleemloos ingelezen in Naanab...

En hij heeft helemaal gelijk; het kan wél. Ik heb mijn eerdere bericht hierover aangepast. Sorry voor de verwarring.

Meer
15 dec 2024 14:01 #6361 door Roland
Kees schreef:
Omdat jullie beiden LibreOffice gebruiken en geen programmer's editor, neem ik aan dat LibreOffice de overbodige komma niet wegschrijft. En is het probleem opgelost.
Open het bestand eens in een echte editor, vim of nano?

Staat er als laatste een komma?

Klopt wederom. De transactie gelezen door een teksteditor eindigt als volgt:
Contactloze betaling NLNEDERLAND',50,

Jawel, mét komma.
@ Allen: Hebben andere gebruikers baat bij wat ik toevallig heb ontdekt?

Naanab blijft voor mij 'second best'. Ben zo vaak van financieel programma moeten switchen ivm stoppen van ondersteuning, of niet meer werken onder Linux, dat ik nu zo lang mogelijk bij BankTrans blijf.
Als je al die catergoriseer-regels bij een overstap weer opnieuw moet invoeren...pfff..even geen zin in. Als ik nieuw zou beginnen zou ik wél voor Naanab kiezen.

Meer
15 dec 2024 14:58 - 15 dec 2024 15:10 #6362 door Kees
Dag Roland,

Voor mij blijft dit het BankTrans forum. Ondanks het feit dat het niet meer gemodereerd wordt, handhaaf ik deze stelregel.

Maar reageren op een post mag altijd. En aangezien jij het programma "dat niet genoemd mag worden" (dank, Harry Potter) in de mond neemt, de volgende overwegingen:
  • Om te beginnen een vage: Als je nog gebruik wilt maken van de kortingsbon zou ik niet te lang wachten...
  • De switch van categorieën naar Posten is inderdaad een taaie; denk aan de zure appel.
    Heb het simpeler gemaakt door middel van Excel/Calc (in LibreOffice):
    * Had eerder de Nibud-indeling al in een spreadsheet opgenomen. Selecteer categorie/Post, kopie en paste in het spreadsheet.
      (Noem dit: verstand op nul, blik op oneindig, en rammen maar.)
      Heb hetzelfde gedaan met mijn BankTrans categorieën: eerst opgenomen in een spreadsheet om vervolgens op te voeren in Naanab.
      Op mijn eigen forum EHHB.nl heb ik diverse topics hierover geplaatst.
      De situatie zal voor iedereen verschillend zijn, maar toen ik de categorieën/Posten van automatische incasso (huur, gas/water/licht, provider, ...) opgevoerd had, was het merendeel van de transacties toegekend.
  • Het wijzigen van het ASN Bank/SNS/RegioBank transactiebestand is een waarschuwing. Nu simpel op te lossen door een komma te verwijderen. Wat wordt de volgende verandering en denk hierbij aan alle banken?

Empowering us all
Laatst bewerkt 15 dec 2024 15:10 doorKees.

Meer
16 dec 2024 10:01 #6363 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Ik heb de procedure met LibreOffice uitgeprobeerd en dat werkt prima. Blijf dit voorlopig gebruiken. Wacht nog op antwoord van ASN .
Allemaal bedankt