Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.

Meer
16 dec 2024 20:05 - 16 dec 2024 20:11 #6364 door Kees
Beantwoord door Kees in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Voor degenen die ehhb.nl nog niet volgen:
  • Schaam je;
  • Heb om 11:53 via LinkedIn een bericht gestuurd:

2 uur later al antwoord (chapeau):

Growing a better world together
Empowering us all
Laatst bewerkt 16 dec 2024 20:11 doorKees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Roland, Gerbert Bakker

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 dec 2024 15:17 - 20 dec 2024 15:49 #6367 door Kees
Voor ASN Bank- en SNS-gebruikers,

De discussie over het niet meer kunnen inlezen van de gedownloade banktransacties heeft zich grotendeels  hier  voortgezet.
Conclusie is dat een acceptabele oplossing gevonden is door m.b.v. het programma Notepad++  het laatste gedeelte van de transacties te strippen.
Hierdoor herkent BankTrans de transacties weer en worden ze ingelezen.

Een alternatieve oplossing is om tijdens het downloaden te selecteren dat het bestand met puntkomma's gedownload moet worden. Dit geeft de mogelijkheid het bestand m.b.v. een spreadsheet (Microsoft Excel, OpenOffice Calc) te openen en het laatste veld te verwijderen. Na deze actie wordt het bestand weer herkend door BankTrans.

Laat het weten als je nog vragen hebt.

Empowering us all
Laatst bewerkt 20 dec 2024 15:49 doorKees.

Meer
23 dec 2024 09:41 #6368 door AGM Hulsebos
Beantwoord door AGM Hulsebos in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Voor wat betreft downloaden van banktransacties had ik hetzelfde probleem (downloaden lukte niet meer).. Een paar weken terug nog wel. Ik download nog niet naar Banktrans maar een ander boekhoudprogramma. De download is in excel waarna het boekhoudprogramma het excel bestand automatisch in leest. 

Ik heb de bestanden (records) van een paar weken geleden en nu vergeleken en wat ik zag-zie is dat er een gegevensveld is toegevoegd aan de records. Het verschil is dat ASN-bank aan elk record een kostensoort toevoegt: Voorbeelden:
- Boodschappen
- Eten en drinken
- Huishouden & electronica
- Verzorging en gezondheid 
- Klussen & onderhoud
- Salaris 
- Vervoer
- ...
- Overig.

Dit is bij wet privacy gevoelig en volgens mij verboden als dit gebeurt zonder toestemming van de rekeninghouder. 

Meer
23 dec 2024 13:05 - 23 dec 2024 13:17 #6369 door Kees

Dag AGM,

Ben geen jurist waardoor ik niet met 100% zekerheid antwoord kan geven op jouw bevinding.
Daarnaast ben ik geen klant van de ASN Bank (overkoepelende nieuwe naam voor de Volksbank).

Denk dat we onderscheid moeten maken tussen download van transacties inclusief kostensoort en het koppelen van transacties aan een kostensoort.

Download van transacties inclusief kostensoort
In het gedownloade transactiebestand staat meer gevoeligere informatie dan kostensoort. Te beginnen met je rekeningnummer (Opdrachtgeversrekening).
Iemand die jouw naam (H...), naw-gegevens en/of e-mailadres weet én jouw rekeningnummer achterhaald kan hier misbruik van maken. Stuurt bijvoorbeeld een aanmaning namens een bekend bedrijf mét jouw naam en rekeningnummer al ingevuld en het dringende verzoek direct te betalen anders volgt ...
Wat denk je van Tegenrekening en Naam tegenrekening? Hier vind je van elke transactie waar deze naartoe gaat. Als er Albert Heijn staat, neem ik aan dat daar boodschappen gekocht zijn.
Niet voor niets zijn de volgende velden, Adres, Postcode/Plaats van de Tegenrekening niet meer ingevuld.

Koppelen van transacties aan een kostensoort
Hier zit het probleem: Wil jij wel dat jouw transacties gekoppeld worden aan een kostensoort? De gedownloade transacties zijn slechts een afspiegeling van wat bekend is bij jouw bank.
Hier heb je recht op privacy!

Als klant van de Rabobank kan ik slechts hun beleid toelichten. Hier heet het "Meer inzicht in je geldzaken" en is standaard actief. Maar met één simpele actie uit te zetten.
Mijn kritiekpunt is dat het standaard aan staat en door de gebruiker uitgezet moet worden. Voor de rest is het een zeer nuttige/praktische toevoeging.
Helaas is dit vaak de werkwijze: Nieuwe 'handige' extra's staan standaard aan en moet je vervolgens uitzetten. Het zonder pincode kunnen betalen bij parkeerautomaten, ... (Dip & Go) wil ik helemaal niet.
Dat de bank standaard pinbetalingen in Zuid-Amerika heeft uitgezet, vind ik daarentegen een goed idee.

Mijn advies: Zet op de website de mogelijkheid van Kostensoort uit. Kan dit niet (lijkt mij onwaarschijnlijk), neem dan contact op met je bank.

Hierbij de link naar  Inzicht in je geld . Bij Overige vragen, staat Hoe zit het met mijn privacy?
Tevens opgenomen in de bijlage.

Empowering us all
Bijlagen:
Laatst bewerkt 23 dec 2024 13:17 doorKees.

Meer
01 jan 2025 14:16 #6374 door Morgan
Beantwoord door Morgan in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Ik gebruik Libreoffice Calc op Linux en het aanpassen van de csv naar puntkomma gescheiden csv is daar niet nodig, die kan ook prima commagescheiden csv inlezen. Bestand openen in Calc, kolom weggooien en weer opslaan is genoeg. Geen idee of dit op WIndows ook zo makkelijk gaat.

Meer
01 jan 2025 15:42 - 01 jan 2025 22:59 #6375 door Kees
Dag Morgan,

Wellicht dat LibreOffice Calc onder Windows het ook zo makkelijk kan, maar Microsoft Excel niet als je op je pc de standaard Nederlandse instellingen hanteert. In Nederland gebruiken wij de decimale komma. (Begin daar aan te twijfelen, want je ziet tegenwoordig meer decimale punten dan decimale komma's. Alle prijzen in bijvoorbeeld supermarkten zijn met decimale punten.)
Excel gebruikt de systeeminstellingen van Windows (Microsoft) waarbij het decimaalteken de komma is. Dit conflicteert met csv (Comma Separated Values). Je weet dan niet of een komma een veldscheiding, of het decimaalteken van een bedrag is.

Oplossing is om het bestand aan te passen, of de systeeminstelling. Maar de systeeminstellingen beïnvloeden alle programma's.
Dit zijn de standaardinstellingen onder Windows:
Decimaalteken: ,
Lijstscheidingsteken: ;
Verander dit in . en , en Excel gedraagt zich als Calc.

Snap niet waarom de ASN Bank/SNS bedragen met een punt opslaat. Dan ben je geen Nederlandse bank.

Empowering us all
Laatst bewerkt 01 jan 2025 22:59 doorKees.

Meer
08 jan 2025 12:54 #6381 door Lichtendonk
Beantwoord door Lichtendonk in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
Dank dat jullie al zoveel hebben gedaan wat betreft de problemen met ASN downloads. Ook ik heb dezelfde problemen en gebruik BT al jaren voor de boekhouding van twee verenigingen in combinatie met een exel-bestand. 
Als je alleen BT gebruikt en alles werkt krijg je niet de kennis die ik nu nodig denk te hebben. Maar heb wel verschillende dingen geprobeerd. Onder andere, download van ASN in exel naar kolommen, daarna de laatste kolom weggehaald waarin een soort categorie staat en opgeslagen als  CSV. Tot mijn verrassing werd het ingelezen in BT. Maar bij controle bleek dat heel december 2024 goed was ingelezen maar van af 2025 niets, terwijl er toch een aantal boekingen in het bestand stonden. Voor mij een raadsel, geen zichtbare verschillen. Nu zou ik wel graag willen proberen een nieuw importformaat te maken maar ik begrijp de titels Naam, Veld en Prefix niet goed. Zou iemand dat aan mij kunnen uitleggen. Graag zou ik doorgaan met BT Omdat ik daarmee goed overweg kan en gratis is te gebruiken voor mijn vrijwilligerswerk. In de bijlage nog een overzichtje van de kopregels ASN en BT als ik het zo goed begrijp. Ben benieuwd, Harry
Bijlagen:

Meer
08 jan 2025 13:19 #6382 door Kees
Dag Lichtendonk,

Je hebt (opnieuw) het wiel uitgevonden. 
Lees dit artikel van GerardBb53:  Kan downloads bank (ASN) niet inlezen

Dat transacties uit 2025 niet ingelezen worden, is mij een raadsel. Hier moeten ASN Bank-klanten uitsluitsel over geven. (Ben zelf geen klant.)
In theorie is het verwijderen van de laatste kolom d.m.v. Excel/LibreOffice Calc de beste/makkelijkste oplossing.

Laat het weten als je nog vragen hebt. Beantwoord ze graag.

Empowering us all

Meer
08 jan 2025 15:51 #6383 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Kan downloads bank (ASN) niet inlezen.
@Lichtendonk,

Hier geen problemen met ASN hoor. Inderdaad laatste kolom weghalen, opslaan en importeren.

Meer
08 jan 2025 16:39 - 08 jan 2025 16:46 #6384 door Kees
@Lichtendonk,

Als transacties niet ingelezen worden, moet dit in het scherm Resultaat inlezen bestanden terug te vinden zijn:

Denk eerder dat de transacties wél ingelezen zijn, maar door een filter niet getoond worden?

Empowering us all
Laatst bewerkt 08 jan 2025 16:46 doorKees.